Faksimile fra spalten "Orientering" i Klassekampen 29.06.24.

Naturens nei

EUs nye femårsstrategi viser hvorfor miljøargumentene mot EU er styrket siden 1994.

Fordelingen av presidentvervene har fått overskriftene fra EUs toppmøte denne uken, men statslederne har også vedtatt en strategisk agenda for de neste fem årene. Strategien møter allerede kritikk for å være diktert av næringslivsinteresser og å svekke miljøpolitikken. Et åpent brev fra over hundre miljø- og solidaritetsorganisasjoner, blant annet det store miljønettverket Friends of the Earth, beskriver strategidokumentet som «katastrofalt for mennesker og miljøet» (brev datert 25. juni).

Organisasjonene mener BusinessEurope, European Round Table for Industry og kjemiindustriens lobbygruppe CEFIC har satt tunge spor i EU-strategien. Storselskapene skal få tilgang til mer offentlige midler til sine prosjekter. Strategien foreskriver raskere deregulering, som svekker reglene for miljø og sosiale hensyn. Regelverket for fritt marked og etablering skal håndheves strengere, slik at det nasjonale, politiske handlingsrommet blir enda mindre.

Om tiltakene som skal skaffe mer råmaterialer og energitilførsel til EU, skriver organisasjonene: «Dette innebærer at store selskaper henter ressurser fra land i det globale sør som får i fanget ødeleggelser sosialt og av miljøet, og mister muligheten til å bruke ressursene til egen utvikling.»

 

Mens EU-toppmøtet startet i Brussel på torsdag, satt jeg selv på båten til Fosen, der Natur og Ungdom inviterte til debatt om EU og miljø på sommerleiren i Hasselvika. Et spørsmål jeg raskt fikk, var hva som har endret seg i EU siden Norge sa nei til medlemskap i 1994.

Det korte svaret er at EU har utvidet seg både ved traktendringer som flytter makt fra landene til overnasjonalt nivå, og at det har blitt flere medlemsland. I klima- og miljøpolitikken er EU både for stort og for lite. Den lave deltagelsen i EU-valget viser at mange opplever avstand og avmakt. EUs politikk kommer ovenfra og ned, og mangler ofte folkelig forankring. Politikken er dermed også sårbar for kraftige motreaksjoner, som gjør at man ikke når målsetningene.

94 prosent av verdens befolkning er ikke med i EU. Forurensningen stopper ikke ved landegrensene – heller ikke ved EUs grenser. EU er for lite til å løse miljøproblemene, som krever et globalt samarbeid. Norge er en aktiv deltaker i dette internasjonale samarbeidet, med milepæler som Parisavtalen om klima (2015) om Naturavtalen fra Montreal (2022). Norge har dessuten vært en pådriver for blant annet Minamata-konvensjonen (2013) for å redusere bruk og utslipp av kvikksølv.

Lisboatraktaten i 2009 innførte EUs utenrikstjeneste. Som EU-medlem ville Norge få stemmerett i EUs organer, men vi ville miste en selvstendig stemme i alle andre internasjonale fora som er viktig for klima og miljø. Mens Sverige, Danmark og Finland «sitter på gangen» fordi EU forhandler på vegne av medlemslandene, kan Norge spille en aktiv rolle som selvstendig part.

 

Siden 1994 har miljøproblemene i mange sammenhenger blitt mer merkbare, og vi har fått en erkjennelse av at verden står overfor både en klimakrise og en naturkrise. Samtidig er det et enormt sprik mellom kunnskap og handling.

EU har relativt ambisiøse mål for klimakutt, men er ikke i rute for å nå 2030-målet. Ifølge Climate Action Tracker, som vurderer om land og regioner har gode nok tiltak for å nå internasjonale klimamål, er Norge nærmere riktig kurs enn EU. Norge er vurdert til «nesten tilstrekkelig», mens EU er «utilstrekkelig».

EUs hovedtiltak i klimapolitikken er kvotesystemet for industri, kraftproduksjon, flytrafikk og sjøtransport. Kvotesystemet gir rike land anledning til å kjøpe seg fri fra utslippskutt på hjemmebane. Norge er allerede del av ordningen gjennom EØS-avtalen. Muligheten til å kjøpe klimakvoter fører til mindre klimakutt i Norge, og bremser klimaomstillingen av det norske samfunnet.

Et annet problem med EUs klimapolitikk er tiltak som ikke gir globale utslippskutt. Når EU importerer tremasse for å lage strøm, så tas ikke utslippene med i EUs klimaregnskap. Det hjelper lite med en klimapolitikk der utslippene telles i andre land, uten at de egentlig går ned.

Som EU-medlem ville Norge bli del av EUs landbrukspolitikk, og EU overtar råderetten over fiskeressursene. Det ville bety mindre landbruk her hjemme og økt import av matvarer, med mer bruk av antibiotika og høyere klimautslipp på grunn av produksjonsmåten og transport. EUs felles fiskeripolitikk er preget av overfiske.

 

På Natur og Ungdoms sommerleir kom det også spørsmål om kraftpolitikken og fornybardirektivet. EUs markedstvang gjør det mer krevende å utnytte den fornybare krafta til klimakutt i Norge. Uregulert krafteksport og økte strømpriser gjør at industriproduksjon i Norge kan bli overtatt av land utenfor Europa som bruker kullkraft. Det vil i sum øke de globale klimautslippene.

Påkoblingen til EUs energiunion utgjør allerede et sterkt press for utbygging av mer kraft i Norge, som ofte kommer i konflikt med naturverdier. Fornybardirektivet som er vedtatt i EU pålegger hurtigbehandling av nye kraftkonsesjoner, særlig i utpekte områder der behandlingstiden skal være maksimalt ett år. Vindkraftanleggene på Fosen står som monumenter over hvor galt det kan gå når berørte parter blir overkjørt.

EUs fornybardirektiv må avvises for å unngå nye utbygginger med grove naturinngrep og brudd på urfolks rettigheter.

Artikkelen er trykt i Klassekampen 29. juni 2024.

Stort bilde i toppen: Faksimile fra spalten "Orientering" i Klassekampen 29.06.24.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Aprilsnarr i januar  

02. des. 2024

EU må kunne sies å være på nedtur – og rystes av de nye høyrepartiene.  Jeg synes derfor at påstanden om «det sosiale EU» som aprilsnarr er en god metafor. 

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Flertallet fikk rett

25. nov. 2024

Vi stemte nei til EU-medlemskap, men hva skjedde med folkestyre, miljø og solidaritet?

Demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa

21. nov. 2024

Innspill fra Nei til EU til melding til Stortinget om demokrati i Europa.  

Et varsko for Norge – EU tilsidesetter Green Deals miljøkrav på grunn av høye energipriser 

19. nov. 2024

Norge må derfor etablere egen politikk på klima- og miljøområdet utenfor EU, utenfor EØS, tilpasset norske forhold, og der vi samarbeider internasjonalt gjennom bilaterale avtaler. 

Vett 2 2024 EU er ikke all verden

01. nov. 2024

30 år etter at flertallet sa nei til norsk EU-medlemskap i folkeavstemningen 28. november 1994, undersøker dette Vett-heftet EUs politikk i dag på viktige internasjonale spørsmål. Verden er fortsatt større enn EU.

Et dansk blikk på EUs militære ambisjoner

28. okt. 2024

Valgresultatet til EU-parlamentet kommer ikke til å påvirke forsvarspolitikken i særlig grad. Dette er fordi EU-parlamentet faktisk ikke har noen direkte innflytelse på EUs forsvarspolitikk.

Fred uten folkestyre?

28. okt. 2024

Norge har et omfattende internasjonalt samarbeid om sikkerhet, også med EU. I en urolig verden har Norge utenfor EU bedre forutsetninger for å bidra til fred og forsoning.

EU taper konkurransekraft

28. okt. 2024

EUs økonomiske styrke har blitt dramatisk svekket i forhold til Kina og USA. Mottiltakene som lanseres vil svekke folkestyre og handlingsrom.

Et nei til EU for klima og miljøet

28. okt. 2024

Verden må gjennom store endringer for å ta vare på naturen og klimaet. Klimapolitikken må forankres i folkelig støtte og medbestemmelse for at vi skal få til endringene.

Høyresving i EU-parlamentet

28. okt. 2024

Omtrent halvparten av velgerne unnlot å stemme i årets valg til EU-parlamentet. Hva slags betydning har valget for EUs politikk de neste årene?