Nei, det var ikke EØS-avtalen som berget Norge fra EUs ståltoll

NHO og regjeringen har i sommer spredt påstanden om at EØS-avtalen reddet oss fra EUs ståltoll. Denne påstanden har ikke grunnlag i EUs egen begrunnelse, som er på tolv linjer, og handler om hva som tjener EUs interesser best. Uttalelse fra Nei til EUs styremøte 18. august 2018.

Hvis påstanden om at EØS reddet oss fra ståltoll var riktig, hadde det ikke vært noen grunn til den store usikkerheten som oppstod da EU varslet straffetollen. Regjeringa og NHO har drevet utstrakt diplomati og lobbyvirksomhet for å vinne fram slik at Norge unnslapp 25% straffetoll på stål. Hvorfor var dette nødvendig, hvis EØS-avtalen allerede garanterte tollfrihet? Sannheten er at EØS-avtalen på ingen måte garanterer at vi unnslipper straffetoll. Dette er det flere eksempler på.

I 2002 innførte USA under president Bush 30% toll på stål. Også da vedtok EU mottiltak. Verken Norge eller andre EØS-land ble unntatt fra EUs toll. Tvert imot, EU-kommisjonen hevdet at ståltollen ikke handlet om EØS-avtalen eller det indre markedet, men om reglene i WTO. Et annet eksempel er at i 2005 innførte EU toll på norsk laks. EØS-avtalen har ikke sikret konkurransevilkårene for verken norsk stål eller norsk laks, men tvang tvert i mot Norge til å øke arbeidsgiveravgifta på stålindustrien i Rana fra 5,1 % til 14,1%. Heller enn å berge norsk stålindustri, har altså EØS gitt oss dårligere rammevilkår enn frihandelsavtalen fra 1973, som ikke ville latt EU tvinge oss til å øke arbeidsgiveravgiften.

Skadevirkningene av en eventuell ståltoll er også sterkt overdrevet. EUs ståltoll er utformet slik at den først begynner å virke når eksporten til EU overstiger gjennomsnittet av eksporten i de siste tre år. Norsk ståleksport består i all hovedsak av armeringsstål til et ganske stabilt marked i Sverige, Danmark og Finland. Trolig ville Celsa i Rana levd godt med en slik ordning.

Så hvorfor ble Norge og Island unntatt fra EUs toll? EUs egen begrunnelse overfor WTO er ikke EØS-avtalen. Riktignok skriver EU-kommisjonen innledningsvis i sin begrunnelse at EØS-landenes økonomi er tett sammenvevd med EUs. Hovedbegrunnelsen fra EU er likevel at å unnta EØS-landa vil ha liten eller ingen virkning for beskyttelsen av EUs stålindustri. Importen er svært liten og går til et marked som i hovedsak er mettet. Siden EØS-landa omtrent ikke eksporterer til USA så er det sannsynlig at importen øker til EU. EUs toll på stål, og en eventuell senere toll på aluminium, er der for å beskytte EUs egen industri.

EU husker nok også hvordan det gikk med straffetollen på norsk laks. Da opplevde EU et opprør fra sin egen fiskeindustri. De opplevde økning av sin råvarepris og måtte gå til permitteringer. Det var grunnen til at EU i juni 2005 erstattet straffetoll med minstepris. Senere fikk Norge medhold i WTO og EU måtte oppheve også minstepris.

Avslutningsvis er det verdt å huske at Norge eksporterer store mengder aluminium til EU. I EU brukes dette som råvarer i stål, bygnings- og bilindustri. EU må uansett importere aluminium, så en toll på import av norsk aluminium vil svekke EUs egen konkurranseevne. Om Norge og Island blir pålagt straffetoll avhenger altså fullt og helt av hva som tjener EU best, ikke av EØS-avtalen.

Bakgrunnsinfo: https://www.dn.no/nyheter/article236818.ece

  • For spørsmål og kommentarer, kontakt Kathrine Kleveland på 928 25 162.

reLATERT

Se alle arrangementer

Nyanser av EØS

22. april 2024

EØS-utredningen gjør rett i å avdramatisere konsekvensene ved å bruke vetoretten mot EU-regler.

Rådsmøtet: – Vi sier ja til folkestyre!

20. april 2024

– For mange er det veldig langt til makta i regjering og Storting. Men det er enda mye lenger til Brussel, sa Einar Frogner i åpningstalen på Nei til EUs rådsmøte.

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

Alternativet til EØS ligger foran oss 

11. april 2024

Vårt alternativ til EØS-avtalen vil styrke folkestyret og kontrollen over kraftmarkedet, arbeidsliv, næringspolitikk, helse og miljø. 

EØS-rapporten fra Eldring-utvalget er virkelighetsfjern 

11. april 2024

Mens stadig færre støtter EØS-avtalen, og flere heller vil ha en handelsavtale, svarer ikke utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget på de viktige spørsmålene i EØS-debatten.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

05. april 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU angående det reviderte fornybardirektivet.