Illustrasjonsfoto: Maskin fra Wizz Air i Skopje, Nord-Makedonia.

Nødnummer 112 må brukes mot Wizz Air

Regjeringa stiller krav om respekt for faglige rettigheter når den lyser ut konkurranse om statlig kjøp av 18 mindre trafikkerte flyruter. Dette er bra, men på ingen måte nok til å stanse virksomheten til Wizz Air på norske innenriksruter.

Samferdselsdepartementet har lyst ut en konkurranse om drift av de 18 flyrutene som pr. januar 2021 inngår i det midlertidige minimumstilbudet. Det er i hovedsak snakk om ruter i Nord-Norge og på Vestlandet. Alle flyselskaper i EU og EØS kan delta i konkurransen. Altså også ungarske Wizz Air, dersom selskapet finner det formålstjenlig. Om selskapet vil, kan det opprette parallelle ruter for egen regning. Flyselskapene står fritt til å levere flere avganger enn det som kreves i avtalen, men da uten kompensasjon, melder Samferdselsdepartementet

Kortsiktig tiltak 

De nye avtalene skal tre i kraft 1. mars 2021 og varer i to måneder, med opsjon på inntil to måneders forlengelse. Det vil ikke bli tildelt eneretter på flyrutene og de aktuelle rutene skal fordeles mellom flere aktører. 

Når de ekstra statlige kjøpene av flyruter grunnet covid-19 er lagt ut på anbud i hele EU/EØS-området, er det slutt på at de tre flyselskapene Widerøe, SAS og Norwegian blir favorisert. Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener at støttebeløpet på 1,2 milliarder kroner heller burde blitt lagt inn i en helt nødvendig kompensasjonsordning for de tre norske flyselskapene, ifølge Fri Fagbevegelse.

Det er imidlertid positivt at operatørene blir avkrevd at grunnleggende fagforeningsrettigheter og retten til kollektive forhandlinger må ivaretas, slik det følger av bl.a. ILO-konvensjon nr. 87 og 98. Kravet omfatter så vel egen virksomhet som eventuelle underleverandører.

Liten grunn til ovasjoner

Likevel er det ingen grunn til å bryte ut i vill jubel. Statlig kjøp berører ikke de kommersielle rutene som Wizz Air opererer. Det vil særlig si rutene mellom Oslo og Bergen, Stavanger og Trondheim – ofte beskrevet som indrefileten i det norske flymarkedet. Tiltakene er dessuten svært kortsiktige. 

Regjeringa gir inntrykk av å ha lånt øre til de mange advarslene og boikottvedtakene – vedtak Wizz Air på sin side mener er ulovlige og har reist søksmål mot. Likevel fremstår tiltakene det er snakk om som halvhjerta. 

Statens flykjøp er på ingen måte nok til å stanse Wizz Air, så fremt selskapet står ved sin strategi for satsing på det norske innenriksmarkedet. Krava som er stilt får i beste fall indirekte virkning på selskapets reint kommersielle rutetrafikk.

Wizz Air bygger muskler

Ungarske Wizz Air har tidligere kunngjort at selskapet vil bygge seg opp i Norge over fem år. Det har selskapet økonomi til. For ytterligere å styrke sin kontantbeholdning for å erobre nye markedsandeler under pandemien, har konsernet nettopp utstedt obligasjoner for fem milliarder kroner.  

Obligasjonene ble raskt overtegnet, til tross for at kredittvurderingsbyråer som Moody’s rangerer Wizz Air som et middels sikkert investeringsobjekt (BBB).

EØS-avtalen gir Norge rett til å treffe ensidige tiltak i krisesituasjoner

Så langt er det lite som tyder på at Wizz Air har tenkt å la seg spille av (rulle)banen. Slik EØS-avtalen fungerer, er det bare beskyttelsespargrafen i EØS-avtalen (artikkel 112) som duger i dette tilfellet. Bestemmelsen gir Norge full rett til å treffe ensidige tiltak når alvorlige økonomiske og samfunnsmessige vanskeligheter oppstår i en sektor eller i et distrikt.  

Dersom samferdselsminister Hareide virkelig ønsker å legge press på selskapet og redde norsk flybransje, er det slike beskyttelsestiltak han bør påberope seg. 

Isteden velger han å åpne for ny konkurranse om norske skattepenger mellom flyselskaper i hele EØS-området. 

Stort bilde i toppen: Illustrasjonsfoto: Maskin fra Wizz Air i Skopje, Nord-Makedonia. (Markus Winkler, unsplash.com)

reLATERT

Se alle arrangementer

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Alternativ i alpene?

27. jan. 2025

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.

Enda en seier for innleiereglene  

22. jan. 2025

Forbudet mot innleie fra bemanningsforetak i byggebransjen er å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen!

Minstelønnsdirektivet kan bli annullert

17. jan. 2025

EUs minstelønnsdirektiv skal annulleres sier EU-domstolens generaladvokat i sin innstilling til avgjørelse i den omstridte saken.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

EU er ikke riktig retning

12. des. 2024

Nordisk fagbevegelse frykter, med god grunn, at lovpålagt minstelønn ikke bare blir et bunnivå, men vil være et tak som begrenser arbeidernes lønnsutvikling.

Nå kommer EUs Arbeidsmarkedsmyndighet, ELA

10. des. 2024

Myndigheten til European Labour Authority (ELA) spenner vidt innenfor arbeidsliv og trygder. ELA-regelverket er nå til behandling i Stortinget.

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Stilte regjeringen til veggs på EU og EØS

28. nov. 2024

SVs stortingsgruppe markerte 30-årsjubileet for folkeavstemningen i 1994 med å stille regjeringen en rekke EU- og EØS-spørsmål i spørretimen på Stortinget.

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

20. nov. 2024

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

EFTA-domstolen: Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet  

20. nov. 2024

Norge må selv kunne bestemme over arbeidslivsspørsmål. Nei til EU ser på kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge som en av de viktigste enkeltsakene akkurat nå.  

Innleieregler må bestemmes i Norge – ikke av ESA/EFTA-domstolen gjennom EØS

20. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte mener at det beste for norsk arbeidsliv er en handelsavtale med EU der Norge kan bestemme hva som tjener norsk arbeidsliv.