Nei til EUs rådsmøte på Klækken Hotell 26. og 27. april 2025.

Norgespris – plaster på et åpent sår  

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Les mer om rådsmøtet

Gå til rådsmøtesiden

Gjennom tilknytningen til EUs energiunion er Norge blitt del av et dysfunksjonelt europeisk strømmarked, der vi eksporterer kraft og importerer høye og ustabile priser. Nei til EU forventer at Norge tar styringen over egen kraftpolitikk, til fordel for husholdninger og næringsliv. Regjeringens foreslåtte Norgespris for strøm rører ikke ved problemets kjerne i kraftmarkedet.  

 Norgespris er en støtteordning for husholdningene, som kan binde seg til en fast pris på 40 øre per kilowattime eksklusive mva., andre avgifter, nettleie og strømselskapenes påslag. Sluttbrukerprisen for en husholdning vil være et sted mellom 1,1 til 1,2 kroner/kWh, anslår Energidepartementet. Norgespris er ingen makspris. Husholdningene betaler det samme uansett, og taper penger hvis spotprisen er lavere.   

Forslaget til Norgespris har nylig vært ute på høring, og regjeringen vil at ordningen trer i kraft fra 1. oktober. Regjeringen foreslår at nivået på Norgespris justeres én gang i året, og det skal innføres et forbrukstak, som ikke er fastsatt. Det er heller ikke avklart hvordan ordningen skal hensynta de 300 000 husholdningene som bruker fjernvarme til oppvarming.   

 Ordningen med Norgespris vil omfatte boliger og fritidsboliger. Norgespris omfatter ikke industrien, resten av næringslivet og norske kommuner. Hvilken «Norgespris» er dette, som omfatter under halvparten av forbruket?   

 Norgespris gir ingen løsning for bedriftene, hverken store eller små. EØS-avtalen forbyr strømstøtte til næringslivet, fordi det vil bli ansett som konkurransevridende. For å sikre gode strømvilkår for industri og annet næringsliv, trenger vi å ta tilbake nasjonal, politisk kontroll med kraftmarkedet.   

 Norgespris gir ikke kontroll over et dysfunksjonelt marked. Fortsatt settes spotprisen på børs i det EU-integrerte kraftmarkedet.   

Nei til EU krever: 

  • Veto i EØS mot EUs fjerde energipakke   
  • Frikobling fra EUs energiunion og ut av ACER   
  • Politisk kontroll med krafthandelen i utenlandskablene    
  • At strømmen behandles som et samfunnsgode til beste for husholdninger og verdiskapning i næringslivet, og ikke som en markedsvare 
  • Storstilt satsing på energisparende tiltak (ENØK) 

Stort bilde i toppen: Nei til EUs rådsmøte på Klækken Hotell 26. og 27. april 2025. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.