Finanstilsynets kontor i Oslo.

Norsk finanslov opp for EFTA-domstolen

Norge har holdt igjen for adgangen for norske finansforetak til å kjøpe seg opp i andre land eller etablere datterselskaper i utlandet. Det er en politikk som EØS-tilsynet ESA vil ha slutt på.

Dagens regler krever autorisasjon av Finanstilsynet før banker og forsikringsselskaper m.v. etablerer datterselskap i en annen EØS-stat. Foretakene skal dessuten melde fra til Finanstilsynet dersom de oppnår eierskap på ti prosent eller mer av kapitalen (og stemmene) i et finansforetak i et land innenfor EØS-området. Det samme gjelder erverv som øker eierandelen til 20 prosent eller mer av kapitalen i et annet foretak. Hvis Finanstilsynet mener foretakets administrative eller økonomiske forhold ikke gir et forsvarlig grunnlag for å etablere en utenlandsk filial, kan tilsynet si nei med hjemmel i Lov om finansforetak.

I en brevveksling med ESA som har pågått siden 2015, har norske myndigheter gjentatte ganger vist til at regelverket har som mål å trygge den finansielle stabiliteten. Norge mener tiltak som er risikodempende er proporsjonale og derfor ikke bryter med etableringsfriheten i EØS.

Finanstilsynet skal ikke ha vetorett, sier ESA

Dette avviser ESA. Vurderingskriteriene og saksbehandlingsreglene for erverv eller økning av eierandeler i finanssektoren er fullharmonisert i EØS-området. Ingen EØS-stat kan gi strengere rammer enn maksimumsreglene i Kapitalkravdirektivet, og Norge «kan ikke påtvinge sitt eget beskyttelsesnivå på andre EØS-stater». Reglene skal håndheves av tilsynet i landet der oppkjøpet skjer eller der filialen skal etableres, sier ESA. Og da kan ikke Finanstilsynet ha vetorett i form av autorisasjonskrav, mener EØS-organet som nå bringer saken inn for EFTA-domstolen.

Bankene tøyer strikken

Skattemessige og andre hensyn tilsier vaktsomhet mot aktivitetene til banker, forsikringsselskaper og andre finansinstitusjoner. En utenlandsk filial skatter for eksempel ikke til Norge. Det kan også være gunstig å overføre midler som dermed svekker egenkapitalen i morselskapet og gjør finansforetaket mer sårbart under kriser.

EU-lovgivningen skal i teorien gi mer rettferdig konkurranse mellom finansaktørene. Bankkunder opplever imidlertid i liten grad at de stadige oppkjøpene og fusjonene i bank- og finansmarkedene kommer dem til gode. De fleste vil nok mene at monopoliseringen på det europeiske bank- og forsikringsmarkedet fører til mindre reell konkurranse.

Skandinaviske storbanker som Danske Bank og SEB har vært involvert i store hvitvaskingsskandaler. For Danske Bank sitt vedkommende ble dette organisert gjennom bankens filial i Estland. Også DNB Bank ASA ble etter tilsyn i 2020 ilagt millionbøter av Finanstilsynet for manglende etterlevelse av hvitvaskingsloven.

Vil ha vekk bostedskrav

Forslaget fra Finanstilsynet til lov- og forskriftsendringer på finansmarkedsområdet hadde høringsfrist 1. juni 2023. Blant tilsynets anbefalinger er opphevelse av nasjonalitets- og bostedskravet i finansforetaksloven og endringer av kravene til innhold i melding ved filialetablering i Norge. Restriksjon på etableringsretten på grunn av nasjonalitet er bare tillatt dersom den er begrunnet i hensynet til offentlig orden, sikkerhet eller folkehelsen, jf. EØS-avtalen art. 33, jf. art. 34, påpeker Finanstilsynet.

Det skal også gis utvidet adgang til lån mellom foretak. Med lovendringene i 2016 kan ethvert foretak innen samme konsern låne til og av hverandre. Finanstilsynet vil opprettholde denne regelen, og vil i tillegg åpne for at «foretak som har betydelig eierandel, men ikke inngår i konsern, skal kunne gi lån til foretak det har betydelige eierandeler i, uten konsesjon». Det vil også gjelde lån til foretak i en annen EØS-stat, med mindre regelverket i det aktuelle landet krever autorisasjon.

Hvordan og hvorfor slike tiltak bidrar til å sikre den finansielle stabiliteten, er alt annet enn åpenbart.

Mindre politisk styring med Finanstilsynet

Samtidig forbereder regjeringa forslag til ny finanstilsynslov. I utkast til ny lov fra et regjeringsoppnevnt utvalg foreslås det å begrense departementets adgang til å instruere Finanstilsynet i behandling av enkeltsaker, og at klager på Finanstilsynets vedtak som en hovedregel skal behandles av en klagenemd. Finans Norge er, ikke overraskende, begeistret for lovframlegget.

Disse føringene er til forveksling lik dem som gjelder for Reguleringsmyndigheten for Energi etter at Norge adopterte EUs tredje energimarkedspakke. Forvaltningsmyndigheten forholder seg di et slikt system overhodet ikke til norske politiske myndigheter, men bare til EØS-retten og EUs tre finansbyråer via ESA. Det betyr en ytterligere beskjæring av politisk styring gjennom departementet.

Det ville være en smule ironisk hvis en finansminister fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, skal fronte et lovforslag som innebærer EØS-pålagt beskjæring av statsrådens egen myndighet.

Konsekvent anvendelse av EU-retten

Finanslovutvalget leverte sin rapport i mars i år. Utvalget viser bl.a. til at forordningene om de europeiske finanstilsynsmyndighetene; Den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA), Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon (EIOPA) og Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA), er gjennomført i lov 17. juni 2016 nr. 30 om EØS-finanstilsyn («tilsynsforordningene»).

EU har oppdatert forordningene i 2019, men disse er ennå ikke del av EØS-avtalen.

Etter det oppdaterte regelverket har «de europeiske finanstilsynsmyndighetene etter artiklene 8 nr. 1 bokstav b til oppgave å bidra til en konsistent anvendelse av juridisk bindende EU-rettsakter. Dette skal særlig skje gjennom nærmere opplistede tiltak, herunder gjennom å fremme og overvåke tilsynsmessig uavhengighet hos nasjonale vedkommende myndigheter» (NOU 2023 : 6; 15.2 EU/EØS-rett.).

Jan R. Steinholt er politisk rådgiver i Nei til EU.

Les mer

Stort bilde i toppen: Finanstilsynets kontor i Oslo. (Foto: Nei til EU / Jan R. Steinholt)

reLATERT

Se alle arrangementer

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.