Finanstilsynets kontor i Oslo.

Norsk finanslov opp for EFTA-domstolen

Norge har holdt igjen for adgangen for norske finansforetak til å kjøpe seg opp i andre land eller etablere datterselskaper i utlandet. Det er en politikk som EØS-tilsynet ESA vil ha slutt på.

Dagens regler krever autorisasjon av Finanstilsynet før banker og forsikringsselskaper m.v. etablerer datterselskap i en annen EØS-stat. Foretakene skal dessuten melde fra til Finanstilsynet dersom de oppnår eierskap på ti prosent eller mer av kapitalen (og stemmene) i et finansforetak i et land innenfor EØS-området. Det samme gjelder erverv som øker eierandelen til 20 prosent eller mer av kapitalen i et annet foretak. Hvis Finanstilsynet mener foretakets administrative eller økonomiske forhold ikke gir et forsvarlig grunnlag for å etablere en utenlandsk filial, kan tilsynet si nei med hjemmel i Lov om finansforetak.

I en brevveksling med ESA som har pågått siden 2015, har norske myndigheter gjentatte ganger vist til at regelverket har som mål å trygge den finansielle stabiliteten. Norge mener tiltak som er risikodempende er proporsjonale og derfor ikke bryter med etableringsfriheten i EØS.

Finanstilsynet skal ikke ha vetorett, sier ESA

Dette avviser ESA. Vurderingskriteriene og saksbehandlingsreglene for erverv eller økning av eierandeler i finanssektoren er fullharmonisert i EØS-området. Ingen EØS-stat kan gi strengere rammer enn maksimumsreglene i Kapitalkravdirektivet, og Norge «kan ikke påtvinge sitt eget beskyttelsesnivå på andre EØS-stater». Reglene skal håndheves av tilsynet i landet der oppkjøpet skjer eller der filialen skal etableres, sier ESA. Og da kan ikke Finanstilsynet ha vetorett i form av autorisasjonskrav, mener EØS-organet som nå bringer saken inn for EFTA-domstolen.

Bankene tøyer strikken

Skattemessige og andre hensyn tilsier vaktsomhet mot aktivitetene til banker, forsikringsselskaper og andre finansinstitusjoner. En utenlandsk filial skatter for eksempel ikke til Norge. Det kan også være gunstig å overføre midler som dermed svekker egenkapitalen i morselskapet og gjør finansforetaket mer sårbart under kriser.

EU-lovgivningen skal i teorien gi mer rettferdig konkurranse mellom finansaktørene. Bankkunder opplever imidlertid i liten grad at de stadige oppkjøpene og fusjonene i bank- og finansmarkedene kommer dem til gode. De fleste vil nok mene at monopoliseringen på det europeiske bank- og forsikringsmarkedet fører til mindre reell konkurranse.

Skandinaviske storbanker som Danske Bank og SEB har vært involvert i store hvitvaskingsskandaler. For Danske Bank sitt vedkommende ble dette organisert gjennom bankens filial i Estland. Også DNB Bank ASA ble etter tilsyn i 2020 ilagt millionbøter av Finanstilsynet for manglende etterlevelse av hvitvaskingsloven.

Vil ha vekk bostedskrav

Forslaget fra Finanstilsynet til lov- og forskriftsendringer på finansmarkedsområdet hadde høringsfrist 1. juni 2023. Blant tilsynets anbefalinger er opphevelse av nasjonalitets- og bostedskravet i finansforetaksloven og endringer av kravene til innhold i melding ved filialetablering i Norge. Restriksjon på etableringsretten på grunn av nasjonalitet er bare tillatt dersom den er begrunnet i hensynet til offentlig orden, sikkerhet eller folkehelsen, jf. EØS-avtalen art. 33, jf. art. 34, påpeker Finanstilsynet.

Det skal også gis utvidet adgang til lån mellom foretak. Med lovendringene i 2016 kan ethvert foretak innen samme konsern låne til og av hverandre. Finanstilsynet vil opprettholde denne regelen, og vil i tillegg åpne for at «foretak som har betydelig eierandel, men ikke inngår i konsern, skal kunne gi lån til foretak det har betydelige eierandeler i, uten konsesjon». Det vil også gjelde lån til foretak i en annen EØS-stat, med mindre regelverket i det aktuelle landet krever autorisasjon.

Hvordan og hvorfor slike tiltak bidrar til å sikre den finansielle stabiliteten, er alt annet enn åpenbart.

Mindre politisk styring med Finanstilsynet

Samtidig forbereder regjeringa forslag til ny finanstilsynslov. I utkast til ny lov fra et regjeringsoppnevnt utvalg foreslås det å begrense departementets adgang til å instruere Finanstilsynet i behandling av enkeltsaker, og at klager på Finanstilsynets vedtak som en hovedregel skal behandles av en klagenemd. Finans Norge er, ikke overraskende, begeistret for lovframlegget.

Disse føringene er til forveksling lik dem som gjelder for Reguleringsmyndigheten for Energi etter at Norge adopterte EUs tredje energimarkedspakke. Forvaltningsmyndigheten forholder seg di et slikt system overhodet ikke til norske politiske myndigheter, men bare til EØS-retten og EUs tre finansbyråer via ESA. Det betyr en ytterligere beskjæring av politisk styring gjennom departementet.

Det ville være en smule ironisk hvis en finansminister fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, skal fronte et lovforslag som innebærer EØS-pålagt beskjæring av statsrådens egen myndighet.

Konsekvent anvendelse av EU-retten

Finanslovutvalget leverte sin rapport i mars i år. Utvalget viser bl.a. til at forordningene om de europeiske finanstilsynsmyndighetene; Den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA), Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon (EIOPA) og Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA), er gjennomført i lov 17. juni 2016 nr. 30 om EØS-finanstilsyn («tilsynsforordningene»).

EU har oppdatert forordningene i 2019, men disse er ennå ikke del av EØS-avtalen.

Etter det oppdaterte regelverket har «de europeiske finanstilsynsmyndighetene etter artiklene 8 nr. 1 bokstav b til oppgave å bidra til en konsistent anvendelse av juridisk bindende EU-rettsakter. Dette skal særlig skje gjennom nærmere opplistede tiltak, herunder gjennom å fremme og overvåke tilsynsmessig uavhengighet hos nasjonale vedkommende myndigheter» (NOU 2023 : 6; 15.2 EU/EØS-rett.).

Jan R. Steinholt er politisk rådgiver i Nei til EU.

Les mer

Stort bilde i toppen: Finanstilsynets kontor i Oslo. (Foto: Nei til EU / Jan R. Steinholt)

reLATERT

Se alle arrangementer

Ingen valgfrihet fra Høyre

08. sep. 2025

Høyre har latt EU-drømmen ligge i valgkampen, men fortegner hverdagen og valgmulighetene i EØS.

Se alle valg-videoene våre!

05. sep. 2025

Her kan du se alle videoene Nei til EU har laget om Stortingsvalget.

EU-kontroll av kommunikasjon i strid med personvernet og Grunnloven

04. sep. 2025

En ny forordning, som er til behandling i EU, vil innføre kontroll av krypterte meldingstjenester. Datatilsynet advarer mot forslaget fordi det undergraver privat kommunikasjon.

Valget kan få store konsekvenser for bruken av handlingsrommet i EØS

04. sep. 2025

Om det blir rødgrønn side som vinner valget eller et borgerlig flertall kan ha mye å si for om handlingsrommet i EØS-avtalen blir brukt på områder som arbeidsliv, transport og strøm.

Forsvar folket sitt nei 

02. sep. 2025

Med Stortingsvalget rett rundt hjørnet er det stadig krefter som forsøker og ønsker å løfte spørsmålet om medlemskap i EU på nytt.

Vi må få kontroll på krafta

30. aug. 2025

Stem på parti som har de samme måla som vi har, når det gjelder å få kontroll på krafta, oppfordrer Ståle Knoff Johansen.

Nord-Trøndelag kan bli nei til EU bastion

30. aug. 2025

Din stemme avgjør: Alle som er inne på Stortinget, basert på meningsmålinga i mai, ville stemt nei i en folkeavstemning om EU-medlemskap.

Her er svarene fra Troms-kandidatene

29. aug. 2025

Finn din neste stortingsrepresentant fra Troms her!

Stem på ein neikandidat i Troms!

29. aug. 2025

Før valget vil Troms Nei til EU informere om kva partia og kandidatane står for i EU-spørsmålet.

Fornybardirektivet undergraver målene i Naturavtalen

29. aug. 2025

Det finnes mange måter å få til en reell grønn omstilling – det klarer vi best om vi står utenfor EUs energiunion.

Jernbanekaos i Vestfold – hvorfor det, egentlig?

28. aug. 2025

Bakom synger EØS-avtalen, som skal fremme konkurranse for enhver pris, og som mener statlig drift og samordning er en uting.

EØS-avtalen: Nødvendig for norsk handel? 

28. aug. 2025

Det er velkjent og naturlig at mye av norsk eksport går til EU og EØS, selv om andelen er lavere enn for bare noen år siden. Storbritannia er utenfor EU og en av Norges største handelspartnere.