Bergensbanen.

NtEU fakta: Skal vi la EU overstyre norsk jernbanepolitikk?

Det sittende eller framtidige Storting kan fremdeles omgjøre eller reversere jernbanereformen hvis den viser seg å bli en fiasko eller en trussel mot sikkerhet og arbeidsforhold. Men dersom Norge ikke legger ned veto mot Jernbanepakke IV, blir en slik reversering umulig uten å si opp hele EØS-avtalen.

Det er fullt mulig å være for anbud på jernbanen, men likevel være mot at kommende Storting skal fratas muligheten til å velge en annen nasjonal jernbanepolitikk.

EUs fjerde jernbanepakke kan bli innført i Norge allerede til våren. Det vil skje så fremt ikke Stortinget bruker vetoretten og nekter å avgi suverenitet til EU på jernbaneområdet.

Jernbanepakke IV er et stort inngrep i den enkelte stats rett til å organisere sin egen kollektivtrafikk tilpasset nasjonale forhold. I regelverket flyttes myndighet på jernbaneområdet fra nasjonalt plan til EU-plan, det vil si Det europeiske jernbanebyrået (ERA). ERA gikk i 2016 fra å være et rådgivende organ til å bli et organ med formell beslutningsmyndighet. Fra 2019 av skal byrået få flere oppgaver og overnasjonal myndighet når det gjelder samtrafikk, sikkerhet og sertifisering av førere. En overordnet prioritet for byrået er å legge til rette for et grenseløst europeisk jernbanemarked. Klager på ERA-vedtak blir i siste instans avgjort av EU-domstolen.

Norsk suverenitet over jernbanen står på spill!

Jernbanepakke IV består av tre direktiver og tre forordninger. En av disse forordningene handler om å avgi nasjonal suverenitet til jernbanebyrået ERA. En annen handler om konkurranseutsetting av innenlands personbefordring med jernbane. Ett av direktivene handler om markedsåpning for innenlandsk passasjertransport med jernbane og forvaltning av jernbaneinfrastrukturen. De tre resterende rettsaktene omhandler i stor grad tekniske bestemmelser og sikkerhet.

En forordning blir innført ordrett, ofte i form av forskrift.

Den reviderte ERA-forordningen betyr at Norge overfører myndighet til et organ som kan fatte vedtak som får bindende virkning i Norge. En slik suverenitetsavståelse krever tre fjerdedels flertall etter Grunnlovens § 115.

Tvungen konkurranseutsetting av persontrafikken

«Kontrakter om offentlig trafikkbetjening vedrørende offentlig personbefordring med jernbane bør tildeles på grunnlag av en anbudsprosedyre …», sier forordningen om åpning av markedet for persontrafikk [1]. Direktetildeling av kontrakter uten anbud er mulig i tilfeller der «manglende interesse i markedet» gjør dette nødvendig for å avverge brudd i trafikkavviklinga.

Jernbaneforordningen som angår persontrafikken viser ofte til at nasjonal myndighet og nasjonal lovgivning setter rammer. Men det er ikke dermed sagt at statene uten videre kan vedta å skjerpe sin nasjonale lovgivning. Tvert imot. EU er særlig opptatt av å forhindre at det blir fastsatt strengere nasjonale krav enn det som er et omforent minimum:

«(20) Direktiverne skal også begrænse medlemsstaternes mulighed for at vedtage nye nationale forskrifter.» [2]

  • Målet er ett europeisk jernbaneområde og et felles persontrafikkmarked der konkurransen angivelig skal forbedre tjenestene.
  • Derfor er det et prinsipp at det skal være vanntette skott mellom de som styrer infrastrukturen og jernbaneselskap(ene).
  • Hovedregelen er at jernbaneselskaper skal ha fri adgang til infrastrukturen i alle medlemsstater for å drive skinnegående persontrafikk.
  • Det statseide selskapet Norske Tog er allerede skilt ut fra NSB og har til oppgave å leie ut jernbanekjøretøy på like vilkår til operatører som vinner anbud på operasjon av persontogtrafikk i Norge. 

Men det finnes vel unntaksbestemmelser?

Det gjør det. Men de er alle midlertidige og med ulike forbehold. Eksklusive rettigheter som er gitt operatører på innenlandske enkeltstrekninger (eks. NSB) kan bare opprettholdes hvis de er gitt før 2015, eller før 2018 dersom de er resultat av en anbudskonkurranse. Rettighetene opphører samtidig med kontraktens utløp og aller seinest i desember 2026.

  • Unntakene må betraktes som overgangsordninger for helt spesielle forhold og der konkurranse ikke er lønnsomt eller gjennomførbart.
  • Kommisjonen (eventuelt EU-domstolen) kan sannsynligvis overprøve unntak den mener er i strid med intensjonene om å skape et felles europeisk jernbanemarked.
  • Innen 25. desember 2020 skal medlemsstatene avlegge en statusrapport for Kommisjonen, som så avgjør om den skal fremme nye rettsakter.
  • Felles-europeiske tekniske standarder og sikkerhetssertifikater blir gitt og utstedt av EUs jernbanebyrå ERA. Dette legger nødvendigvis føringer som i praksis tilrettelegger for grenseløs konkurranse.

Norge har én særdeles viktig unntaksbestemmelse i EØS. Det er at Stortinget kan bruke vetoretten mot jernbanepakka.

[1] FORORDNING (EU) 2016/2338 om endring av forordning (EF) nr. 1370/2007 hva angår åpning av markedet for innenlandsk personbefordring med jernbane. (EØS-relevant tekst). Vedtatt 14. desember 2016. Forordningen trer i kraft julaften 2017.

[2]  EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2016/796 av 11. mai 2016.

Stort bilde i toppen: Bergensbanen. (NSB-foto: Rolf M. Sørensen)

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Forutsigbarheten som forsvant

19. juni 2024

Line Eldring og Olav Slettebø fra EØS-utredningen avfeier empiri som motsier eller nyanserer deres egne konklusjoner som «anekdotisk».

Einar Frogner hilset Bondetinget

13. juni 2024

– Vi skal kjempe sammen med dere for folkestyret. Derfor sier vi ja til folkestyre og nei til EU, sa Einar Frogner i hilsenen til Bondelagets årsmøte.

– Vi er tøffe

08. juni 2024

Tone Berg og resten av gjengen i Sør-Trøndelag Nei til EU står på stand og tar kampen for folkestyre og rettferdighet.  

EØS-utredningens slagside

05. juni 2024

De sentrale studiene EØS-utredningen viser til, omhandler ikke de siste ti-tolv årene, der EU har sakket akterut i økonomisk utvikling i forhold til flere andre deler av verden.

Vett 1 2024 30 år med EØS

28. mai 2024

Konsekvenser for folkestyre, arbeidsliv, klima og næringsliv. Alternativer til EØS-avtalen.

Taxifrislipp truer organisert næring

28. mai 2024

– Under forrige regjering ble det påstått at frislipp av taxinæringen kom til å føre til billige priser. Det har ikke skjedd.

Økonomi og næringsliv

26. mai 2024

EØS-avtalen begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk. Gir avtalen forutsigbarhet for norsk næringsliv?

Handel og samarbeid med EU uten EØS

26. mai 2024

Hva skjer dersom EØS-avtalen sies opp?

Har EØS gitt gevinst?

26. mai 2024

Eldring-utvalget overser at norsk fastlandsindustri har fått et økende underskudd mot EU gjennom tiårene med EØS-avtalen.

Flere ønsker en handelsavtale enn EØS

26. mai 2024

Det er flere som er for en handelsavtale med EU enn EØS-avtalen. Et klart flertall mener EU har for mye makt i Norge.