Ny rapport: Sjømateksporten kan tjene på et EØS-alternativ

Frivillig standardisering og tilnærmet tollfrihet vil trolig prege en ny norsk handelsavtale med EU som baserer seg på avtalene EU har inngått med Canada og Japan.

«Norge, EØS og alternative tilknytningsformer» er navnet på en fersk rapport fra Menon Economics. Leo Grünfeld fra det respekterte analysebyrået presenterte rapporten på seminaret «EU øker tempoet – hva skjer med fagbevegelsen og arbeidsplassene» den 26. september.

Rapporten drøfter alternative norske handelstilknytninger til EU enn dagens EØS-avtale. Den tar spesielt utgangspunkt i de to omfattende handelsavtalene som EU har inngått med Canada (CETA) og Japan (EUJEPA). Begge avtalene innebærer eliminering av tollsatsene i løpet av en avgrenset tidsperiode.

Avtalene EU inngår blir stadig moderniserte og omfatter prinsipper for konkurranseregler, immaterielle rettigheter og tjenestehandel. Standardisering er imidlertid et frivillig valg, noe det ikke er i EØS. Det er heller ikke felles konkurranseregler.

På sjømatområdet blir 96 prosent av EUs tollsatser mot Canada eliminert. Også avtalen med Japan (signert 2018) betyr utfasing av tilnærmet alle tollsatser etter 15 år. Tollsatsene vil derfor være gunstigere for sjømat og fiskeri enn de som i dag gjelder gjennom EØS og bilaterale avtaler med EU. Veterinærreglene er delvis basert på såkalt fast track-løsninger, men er ikke like samkjørte som i EØS.

Norge er den femte største eksportøren til EU. Storbritannia og Norden er de største markedene innenfor EU. Og den norsk-svenske grensa er den smidigste EU har med land utenfor unionen.

Leverandørindustrien er særdeles viktig for norsk næringsliv, understreker Grünfeld. Denne maritime industrien står for nesten en fjerdedel av eksporten til EU når olje og gass er holdt utenfor. Og det er i det vesentlige britisk sokkel som er kjøperen.

Finansielle tjenester er det området Menon mener kan rammes mest ved en utmelding av EØS og inngåelse av en ny handelsavtale etter mal av for eksempel CETA. For øvrige tjenester blir det mindre virkninger, kanskje bortsett fra tjenesteytere som leverer etter offentlige anbud. Finanssektoren i Norge er av relativt lite omfang.

Stort bilde: Leo Grünfeld fra Menon Economics presenterte rapporten på seminaretden 26. september. Foto: Heidi Larsen 

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling.