Ny rapport: Sjømateksporten kan tjene på et EØS-alternativ

Frivillig standardisering og tilnærmet tollfrihet vil trolig prege en ny norsk handelsavtale med EU som baserer seg på avtalene EU har inngått med Canada og Japan.

«Norge, EØS og alternative tilknytningsformer» er navnet på en fersk rapport fra Menon Economics. Leo Grünfeld fra det respekterte analysebyrået presenterte rapporten på seminaret «EU øker tempoet – hva skjer med fagbevegelsen og arbeidsplassene» den 26. september.

Rapporten drøfter alternative norske handelstilknytninger til EU enn dagens EØS-avtale. Den tar spesielt utgangspunkt i de to omfattende handelsavtalene som EU har inngått med Canada (CETA) og Japan (EUJEPA). Begge avtalene innebærer eliminering av tollsatsene i løpet av en avgrenset tidsperiode.

Avtalene EU inngår blir stadig moderniserte og omfatter prinsipper for konkurranseregler, immaterielle rettigheter og tjenestehandel. Standardisering er imidlertid et frivillig valg, noe det ikke er i EØS. Det er heller ikke felles konkurranseregler.

På sjømatområdet blir 96 prosent av EUs tollsatser mot Canada eliminert. Også avtalen med Japan (signert 2018) betyr utfasing av tilnærmet alle tollsatser etter 15 år. Tollsatsene vil derfor være gunstigere for sjømat og fiskeri enn de som i dag gjelder gjennom EØS og bilaterale avtaler med EU. Veterinærreglene er delvis basert på såkalt fast track-løsninger, men er ikke like samkjørte som i EØS.

Norge er den femte største eksportøren til EU. Storbritannia og Norden er de største markedene innenfor EU. Og den norsk-svenske grensa er den smidigste EU har med land utenfor unionen.

Leverandørindustrien er særdeles viktig for norsk næringsliv, understreker Grünfeld. Denne maritime industrien står for nesten en fjerdedel av eksporten til EU når olje og gass er holdt utenfor. Og det er i det vesentlige britisk sokkel som er kjøperen.

Finansielle tjenester er det området Menon mener kan rammes mest ved en utmelding av EØS og inngåelse av en ny handelsavtale etter mal av for eksempel CETA. For øvrige tjenester blir det mindre virkninger, kanskje bortsett fra tjenesteytere som leverer etter offentlige anbud. Finanssektoren i Norge er av relativt lite omfang.

Stort bilde: Leo Grünfeld fra Menon Economics presenterte rapporten på seminaretden 26. september. Foto: Heidi Larsen 

reLATERT

Se alle arrangementer

Nyanser av EØS

22. april 2024

EØS-utredningen gjør rett i å avdramatisere konsekvensene ved å bruke vetoretten mot EU-regler.

Rådsmøtet: – Vi sier ja til folkestyre!

20. april 2024

– For mange er det veldig langt til makta i regjering og Storting. Men det er enda mye lenger til Brussel, sa Einar Frogner i åpningstalen på Nei til EUs rådsmøte.

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

Alternativet til EØS ligger foran oss 

11. april 2024

Vårt alternativ til EØS-avtalen vil styrke folkestyret og kontrollen over kraftmarkedet, arbeidsliv, næringspolitikk, helse og miljø. 

EØS-rapporten fra Eldring-utvalget er virkelighetsfjern 

11. april 2024

Mens stadig færre støtter EØS-avtalen, og flere heller vil ha en handelsavtale, svarer ikke utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget på de viktige spørsmålene i EØS-debatten.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

05. april 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU angående det reviderte fornybardirektivet.