Nye Efta-toner fra statsministeren

Vi ber statsministeren og utenriksministeren nå avklare om Norge vil fronte en åpen invitasjon til Storbritannia i og gjennom EFTA, skriver Kathrine Kleveland.

– Hvis britene har lyst til å bli medlem av EØS, så er de hjertelig velkommen, sier statsminister Erna Solberg til NTB 15. mai. Dette er nye toner fra statsministeren, som like etter brexit-avstemningen sa at det kunne skape skjær i sjøen dersom britene ville inn i EFTA og eventuelt EØS (jf. VG 28. juni 2016). Mens Sveits tidlig var positive til britisk EFTA-medlemskap, satte Norge foten ned.

Ettersom motstridende norske signaler har skapt usikkerhet på begge sider av Nordsjøen, ber vi statsministeren og utenriksministeren nå avklare om Norge vil fronte en åpen invitasjon til Storbritannia i og gjennom EFTA. En slik avklaring framgår ikke av utenriksministerens utenrikspolitiske redegjørelse til Stortinget 22. mai.

Som medlem av frihandelsforbundet EFTA vil britene kunne velge om de i likhet med Sveits vil nøye seg med EFTA-konvensjonen og forbundets mange frihandelsavtaler med resten av verden, eller om de også ønsker å delta i EØS-pilaren.

Vedtak i EFTA-rådet forutsetter enstemmighet. Det er derfor vesentlig at norske myndigheter gir klar beskjed om at Storbritannia er velkommen tilbake som EFTA-medlem.

Som medlem av frihandelsforbundet EFTA vil britene kunne velge om de i likhet med Sveits vil nøye seg med EFTA-konvensjonen og forbundets mange frihandelsavtaler med resten av verden, eller om de også ønsker å delta i EØS-pilaren.

Det er ingenting i EFTA-konvensjonen som tilsier at nye medlemmer også må godta EØS-pilaren. Vi tar derfor for gitt at statsminister Solbergs uttalelse ikke innebærer et slikt vilkår, men ber om en offentlig avklaring for å feie all mulig tvil til side.

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling.