
Stortinget skal votere over norsk medlemskap i ACER
Et flertall i Stortingets energi- og miljøkomité vil at Norge skal forbli i ACER.

Nei til EU har levert høringssvar til EU-forordningen om kapasitetsfastsettelse og flaskehalshåndtering, også kjent som CACM.
– Gjennom denne forordningen ser vi hvordan EUs tredje energimarkedspakke og ACER fratar Norge styring over arvesølvet vårt | Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.
– Gjennom CACM-forordningen vil Norge miste politisk styring over elektrisk kraft.
– Nei til EU mener forordningen viser at tilslutningen til EUs tredje energimarkedspakke ikke var avgivelse av myndighet i begrenset omfang, sier Kleveland.
– Forordningen må i det minste behandles etter Grunnlovens §115 om suverenitetsavståelse.
Nei til EU ber om at denne saken utsettes inntil følgende er avklart:
Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.
© Foto: Eivind Formoe

Et flertall i Stortingets energi- og miljøkomité vil at Norge skal forbli i ACER.

Norgespris kompenserer for høye strømpriser for husholdninger, men tar ikke problemet ved roten.

Du trenger verken være jurist eller gått folkeskolen for å bli urolig, fastslo Geir Pollestad (Sp) i debatten før Stortinget med knapt flertall vedtok å gi EØS-tilsynet ESA mer makt til å kontrollere norske bedrifter og kommuner.