Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

Sier nei til kraftforordning fra EU

Nei til EU mener Stortinget må si nei til EU-forordning for å beholde det som er igjen av nasjonal styring med vår viktigste ressurs, vannkraften.

Nei til EU har levert høringssvar til EU-forordningen om kapasitetsfastsettelse og flaskehalshåndtering, også kjent som CACM.

– Gjennom denne forordningen ser vi hvordan EUs tredje energimarkedspakke og ACER fratar Norge styring over arvesølvet vårt | Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

– Gjennom CACM-forordningen vil Norge miste politisk styring over elektrisk kraft.   

Krever Grunnlovsbehandling

– Nei til EU mener forordningen viser at tilslutningen til EUs tredje energimarkedspakke ikke var avgivelse av myndighet i begrenset omfang, sier Kleveland.

– Forordningen må i det minste behandles etter Grunnlovens §115 om suverenitetsavståelse.

Nei til EU ber om at denne saken utsettes inntil følgende er avklart:

  • Islands behandling av EUs tredje energimarkedspakke. Dersom Island sier nei vil den heller ikke gjelde i Norge. Siden CACM-forordningen er en oppfølging av tredje energimarkedspakke er det da uten mening å behandle den.
  • EU er inne i sluttbehandlingen av fjerde energimarkedspakke. Det er først med den vi ser hele bildet.  Demokratisk vil det være riktig å behandle dette under ett, i stedet for stykkevis og delt slik at suverenitetsavståelse skjer gradvis.
  • Nei til EU har gått til søksmål med påstand om at tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke ikke kunne behandles etter Grunnlovens §26.  Det vil være demokratisk riktig å vente på utfallet av denne saken.

Last ned høringssvaret her.

 

 

Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

Vårt vern mot elektrosjokk: Ut av EUs energiunion!

06. juni 2025

Strømpriskrisa rammer vanlige folk, industri og landbruk. Ta tilbake kontrollen!

EU-sak mot Danmark om fornybardirektivet

05. juni 2025

EU-kommisjonen setter makt bak fornybardirektivets tidsfrister og andre krav for raskere behandling av kraftutbygging. Nå har kommisjonen åpnet sak også mot Danmark.

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.