Skreddersøm uten direktiv

Det er mye å vinne på å sy et selvstendig alternativ til dagens EØS-avtale.

Av og til kan EU-motstandere lene seg tilbake og la EU-kommisjonen gjøre jobben. Den planlagte merkeordningen Product Environmental Footprint (PEF) er et slikt øyeblikk. Her vil EU bannlyse ull, og Brussel har regnet seg frem til at syntetiske tekstiler er mer bærekraftig. Selbuvotter, Mariusgenser, bunader og samekofter svartelistes. Nok et tettstrikket argument for at vi trenger en ny type skreddersøm for Norges forhold til EU enn harmoniseringen gjennom EØS-avtalen.

Hurdalsplattformen sier at regjeringen skal utrede erfaringene «nærstående land» har med alternative avtaler med EU. Dette er viktig og nyttig å utrede. Samtidig svarer det ikke helt på kravet fra blant annet Fellesforbundet om å vurdere alternativer til EØS-avtalen. Det er interessant å studere Storbritannia og Sveits som eksempler på andre modeller, og Sveits forkastet nylig en mer vidtgående rammeavtale med EU for å beholde kontroll i arbeidslivet, men en ny eller reforhandlet avtale bør ta utgangspunkt i norske interesser og behov. 

Hva kan så være hovedstolpene for en mer jevnbyrdig handelsavtale med EU? Avtalen skal ikke inneholde mekanismer som legger press på Norge om å innføre nytt regelverk fra EU. Avtalen må reforhandles, eller suppleres av egne tilleggsavtaler, hvis nye regler skal innarbeides. Det betyr at Norge kan kreve motytelser fra EU om vi godtar nytt EU-regelverk. Avtalen skal heller ikke endres av nye fortolkninger og praksis i EU. Dette vil gi større forutsigbarhet både for offentlig sektor og bedrifter i Norge, og gi et langt større nasjonalt handlingsrom for eksempel i reguleringen av forholdene i arbeidslivet. 

Når EØS-avtalen sies opp, følger det av artikkel 120 at handelen reguleres av handelsavtalen fra 1973 og WTO-regelverket. Med handelsavtalen har Norge allerede tollfri adgang til EU-markedet for alle industrivarer (og omvendt). Både i handelsavtalen og EØS er eneste unntak næringsmiddelindustrien.  

Regelverket i WTO pålegger EU å avstå også fra andre handelshindringer enn toll. Krav til standarder og godkjenningsordninger skal være slik at de ikke skaper unødvendige handelshindringer. EU kan ikke innføre nye standarder over natten, norske produsenter må få informasjon og tid til å tilpasse seg, fastsetter WTO-avtalen Technical Barriers to Trade.

Arbeidet med å etablere felles tekniske standarder skjer i standardiseringsorgan som Den europeiske komiteen for standardisering (CEN). Disse organene eksisterer uavhengig av EU, og Norge er med på linje med EU-landene. Flere av medlemmene i CEN er land utenfor EU/EØS.

Norge kan uansett selv velge å akseptere tilsvarende produktregler som EU. EU og Norge kan også avtale at ulike standarder er likeverdige, og dermed gjensidig godkjent for handel.  

Det meste av norsk tjenestehandel foregår naturlig nok med europeiske land, men nesten 60 prosent av tjenestene selges til land utenfor EU. Norge importerer mer tjenester fra EU enn vi eksporterer.

Handelsavtalen av 1973 omfatter ikke tjenester. GATS-avtalen, tjenesteavtalen til WTO, har derimot regler for likebehandling, det såkalte bestelandsprinsippet. Norske tjenesteleverandører skal heller ikke behandles dårligere enn EU-landenes egne firma ut fra forpliktelsene i WTOs bindingslister.

Det er likevel en viktig forskjell: WTO-regelverket er mer avgrenset enn EØS-avtalen. EØS-avtalens store arsenal av konkurranseregler og regler for hva offentlige myndigheter ikke lenger kan gjøre, er det ikke paralleller til i WTO. En ny handelsavtale kan forkaste EØS-avtalens krav om markedsliberalisering og anbud, hvis det er politisk ønske om det i Norge.

Hvert annet år skal EU og Norge gjennomgå handelen med landbruksvarer under artikkel 19 i EØS-avtalen. Det til tross for at EØS-avtalen ikke skulle omfatte landbruk. Importen av landbruksvarer fra EU har økt fra 10 milliarder kroner i 2000 til 51 milliarder i 2020. Korrigert for eksport en nettoimport på 44 milliarder kroner. Det norske distriktslandbruket taper i konkurransen mot et mer industrialisert landbruk i EU med lavere kostnader. Utviklingen har vært ensidig til EUs fordel.

En ny handelsavtale med EU skal ikke gi frihandel eller krav om videre liberalisering av landbruksvarer. Den nye avtalen skal sikre det norske tollvernet og en selvstendig landbrukspolitikk. Dette vil legge bedre til rette for økt norsk matproduksjon.
EØS-avtalen ble i 1998 utvidet med en veterinæravtale. Norge måtte fjerne grensekontrollen av levende dyr, kjøtt, fisk og meieriprodukter fra andre EU/EØS-land.

Dermed var matvarene prisgitt kontrollen i andre land, og vi kunne ikke sette importerte husdyr i karantene. En ny handelsavtale skal ikke kopiere veterinæravtalen. Gjeninnføring av veterinær grensekontroll gir muligheter for en styrket norsk standard for dyre-, plante- og folkehelse. 

Overvåkingsorganet ESA i Brussel kontrollerer i dag Norges gjennomføring av EØS-reglene. Hvis Norge ikke retter seg etter pålegg, kan ESA fremme saken for EFTA-domstolen for bindende avgjørelse. Gjennom EØS-avtalen er det også overført myndighet til flere EU-byråer som energibyrået ACER og EUs finanstilsyn, enten direkte eller via ESA.

En jevnbyrdig handelsavtale skal ikke omfatte slike håndhevingsorganer. Norge vil da være fristilt fra ESA og EFTA-domstolen, samt fra EUs byråer. Avtalen skal heller ikke gi investorer særskilt rett til å gå til søksmål (såkalt investor-stat-tvisteløsning). Uenigheter skal løses gjennom forhandlinger på politisk nivå mellom Norge og EU. Det gir mer demokratisk kontroll og mindre avgivelse av suverenitet.

Artikkelen er opprinnelig trykt i Klassekampens spalte "Orientering" lørdag 23. oktober 2021.

 

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling.