Oslo S.

Skru tilbake sikringene i EØS!

EØS-avtalen har tre viktige sikringsskap. Regjeringspartiene vil kortslutte alle sammen. LO må snarest sende en kvalifisert elektriker til Stortinget!

Hovedsikringen i EØS-avtalen heter vetoretten. Med den kan vi kutte inntaksstrømmen av nye EU-direktiver.

Den andre brannsikringen er at EFTA-statene og EU har hver sin separate kurs i EØS-anlegget. EFTA-kursen skal det være umulig for EU å koble seg direkte på, uten å gå gjennom «våre» transistorer, ESA og EFTA-domstolen.

Til slutt har vi overspenningsvernet, eller beskyttelsesklausulen. Den gir oss ensidig rett til å sette deler av EØS-avtalen ut av kraft når det er i ferd med å oppstå «alvorlige økonomiske, samfunnsmessige eller miljømessige vanskeligheter som kan vedvare, i en sektor eller innen et distrikt».

Så hva er status?

Vetoretten, som skulle være tett knytta til mindretallsvernet i Grunnloven, har Stortinget nesten aldri brukt.

Det ryker av EØS-avtalen fordi regjeringa har begynt å tjuvkoble EU direkte på EFTA-kursen i EØS.

På denne måten kan EUs jernbanebyrået ERA bli ny sjef for norsk jernbane. Vedtar Stortinget EUs jernbanepakke fire kommer nye krav om konkurranseutsetting uavhengig av hvem som styrer landet. Sikkerheten blir overstyrt av ERA.

Og hva med overspenningsvernet? Den er aldri noensinne utprøvd, det handler bare om politisk vilje til å ta nødartikkel 112 i bruk. Tida er overmoden, særlig innen luftfarten under koronakrisa. Men norske myndigheter feiger ut og lar Wizz Air fortsette. Sosial dumping skjer nå på land, til sjøs og i lufta.

EØS-avtalen er langt bedre enn et EU-medlemskap, særlig på grunn av disse tre sikringene. Men det hjelper ikke når norske regjeringer tjuvkobler og kortslutter EØS-anlegget.

LOs representantskapsmøtevedtak vedtok at reservasjonsmuligheten må brukes når EU-direktiver innskrenker nasjonale virkemidler mot sosial dumping og reduserer faglige rettigheter og velferdsordninger. Da må også LO aktivt motsette seg alle forsøk på å endre forutsetningene og mekanismene i EØS-avtalen.

Innlegget er også publisert på Fri fagbevegelse.

Stort bilde i toppen: Oslo S. (CC Jechstra)

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling.