Oslo S.

Skru tilbake sikringene i EØS!

EØS-avtalen har tre viktige sikringsskap. Regjeringspartiene vil kortslutte alle sammen. LO må snarest sende en kvalifisert elektriker til Stortinget!

Hovedsikringen i EØS-avtalen heter vetoretten. Med den kan vi kutte inntaksstrømmen av nye EU-direktiver.

Den andre brannsikringen er at EFTA-statene og EU har hver sin separate kurs i EØS-anlegget. EFTA-kursen skal det være umulig for EU å koble seg direkte på, uten å gå gjennom «våre» transistorer, ESA og EFTA-domstolen.

Til slutt har vi overspenningsvernet, eller beskyttelsesklausulen. Den gir oss ensidig rett til å sette deler av EØS-avtalen ut av kraft når det er i ferd med å oppstå «alvorlige økonomiske, samfunnsmessige eller miljømessige vanskeligheter som kan vedvare, i en sektor eller innen et distrikt».

Så hva er status?

Vetoretten, som skulle være tett knytta til mindretallsvernet i Grunnloven, har Stortinget nesten aldri brukt.

Det ryker av EØS-avtalen fordi regjeringa har begynt å tjuvkoble EU direkte på EFTA-kursen i EØS.

På denne måten kan EUs jernbanebyrået ERA bli ny sjef for norsk jernbane. Vedtar Stortinget EUs jernbanepakke fire kommer nye krav om konkurranseutsetting uavhengig av hvem som styrer landet. Sikkerheten blir overstyrt av ERA.

Og hva med overspenningsvernet? Den er aldri noensinne utprøvd, det handler bare om politisk vilje til å ta nødartikkel 112 i bruk. Tida er overmoden, særlig innen luftfarten under koronakrisa. Men norske myndigheter feiger ut og lar Wizz Air fortsette. Sosial dumping skjer nå på land, til sjøs og i lufta.

EØS-avtalen er langt bedre enn et EU-medlemskap, særlig på grunn av disse tre sikringene. Men det hjelper ikke når norske regjeringer tjuvkobler og kortslutter EØS-anlegget.

LOs representantskapsmøtevedtak vedtok at reservasjonsmuligheten må brukes når EU-direktiver innskrenker nasjonale virkemidler mot sosial dumping og reduserer faglige rettigheter og velferdsordninger. Da må også LO aktivt motsette seg alle forsøk på å endre forutsetningene og mekanismene i EØS-avtalen.

Innlegget er også publisert på Fri fagbevegelse.

Stort bilde i toppen: Oslo S. (CC Jechstra)

reLATERT

Se alle arrangementer

Demokrati og folkestyre må sikres handlingsrom 

10. juni 2021

Uttalelse fra Rådsmøtet i Nei til EU, 5. juni 2021.

Se video fra webinar om EØS innvirkning på kommunene

09. juni 2021

Nå kan du se Akershus Nei til EUs webinar om EØS innvirkning på kommunene fra 27. mai 2021.

Røyken fra Reykjanes

07. juni 2021

LO-kravet om at norske bestemmelser for arbeidslivet må gå foran EØS-avtalen kan finne svar på Island.

Jernbanen tilbake under nasjonal styring

05. juni 2021

Uttalelse vedtatt av Nei til EUs rådsmøte 5. juni 2021.

Hva sier partiprogrammene om EU og EØS?

04. juni 2021

Vi har gjennomgått stortingspartienes programmer foran valget.

Forordningene som følger Energipakke 3

02. juni 2021

Nå skal arvesølvet – strømmen – styres av markedet og markedet alene.

Leviathan stiger fram

01. juni 2021

En skapning fra en for lengst glemt fortid begynner å røre på seg igjen.

Toget går for handlingsrommet i EØS 

28. mai 2021

I dag handler det om jernbane. I morgen kan det dreie seg om arbeidsliv, vannforsyning, forsvarsavtaler eller andre saker som blir overlatt i hendene på EU-byråer.  

Markedets grøde

25. mai 2021

Ville det vært enklere å få til et solid jordbruksoppgjør uten EØS-avtalen?

Hvordan gikk det med Hjelmengutvalget?

19. mai 2021

ESA åpnet i 2013 sak mot Norge der de sa at offentlige foretak som ikke betalte skatt og ikke kunne gå konkurs, mottar ulovlig statsstøtte.

Farlig norsk spill med EØS-avtalen

14. mai 2021

De eneste som tjener på en jernbanepakke som svekker EFTA-pilaren i EØS, er de som ønsker enveisbillett til EU.

Medlemsavis mai 2021

30. april 2021

Kjære medlem i Nordland Nei til EU !