Tegning av Claus Deleuran for magasinet Kooperationen, hentet fra boken "Claus Deleuran" (Book Lab 2023).

Sommerles med EØS

Dansk satire gir et ekstra filter for å lese Eldring-utvalgets EØS-utredning.

På familieferie til Jylland ble det dansk tema for min egen lille sommerleskampanje. Med sine 3,2 kilo er Christian Monggaards biografi om tegneren Claus Deleuran en stri tørn på stranden, men filmredaktøren i avisen Information skriver interessant og har samlet et imponerende illustrasjonsmateriale.

Deleuran var en jordnær intellektuell, både karikert og kunstferdig i streken. Utenfor hjemlandet er han nok mest kjent for den filmatiserte fabelen Rejsen til Saturn, men hovedverket blant tegneseriene hans er Illustrert Danmarkshistorie for Folket. Den monumentale biografien, som ganske enkelt har tittelen Claus Deleuran, viser at han også var en markant tegner for flere av fagbevegelsens magasiner. Et gjennomgangstema er kritikk av EU, der både storselskapenes Europa og byråkratiet i Brussel får sitt, men også den danske EU-debattens våpendragere.

Deleurans snedige satire gir et ekstra filter for å lese Eldring-utvalgets EØS-utredning, som er på høring gjennom sommeren, med svarfrist 1. september. NOU 2024:7 Norge og EØS: Utvikling og erfaringer veier ikke så mye, men viser hvordan EØS-avtalen har gjort Norge til del av EUs indre marked. På mange måter har EØS-avtalen utviklet seg til å bli mer inngripende enn det medlemskapet i «fellesmarkedet» som Deleuran tegnet flittig mot.

 

Eldring-utvalget tar til orde for enda raskere innføring av EU-tilpasninger. Behovet for konsekvensutredning og offentlig debatt tillegges liten vekt. Ekspressfart i EØS-saker vil bryte med regjeringens Hurdalsplattform om å bruke handlingsrommet i EØS-avtalen for å ivareta norske interesser. Å avvise nye EØS-regler (vetoretten) er også en del av handlingsrommet.

En særlig problematisk del av utredningen er kapittel 10 om økonomiske forhold. Eldring-utvalget erkjenner at «effektene er vanskelige å anslå presist» (side 179), men skriver at Norges deltagelse i EUs indre marked har gitt høyere velstand og «en økning i handelen på mellom 35 og 65 prosent» (side 210).

Økonomisk vekst i de studiene det vises til varierer betydelig, fra over 20 prosent til under 4 prosent. Beregningene gjelder EUs indre marked generelt, og viser stor usikkerhet. Det ser ut til at offentlig sektor er uinteressant i regnestykkene. Likeledes begrensningene i mulighetene for å drive en aktiv statlig næringspolitikk, for eksempel med støttemidler eller prosjekttildeling. Det er påfallende at de sentrale studiene det vises til ikke omhandler de siste ti-tolv årene. For eksempel er både Bertelsmann-Stiftung og Kommerskollegiums undersøkelser av det indre marked tidsavgrenset til perioden 1992-2012. Oppdraget til EØS-utredningen var primært å dokumentere erfaringer etter 2012.

Anslagene for økonomisk gevinst samsvarer dårlig med den faktiske økonomiske utviklingen. EUs økonomi var litt større enn USAs frem til finanskrisen i 2008. Nå er derimot EUs samlede økonomi to tredjedeler av USA. Kina har også passert EU i størrelse. Slik sett har EUs indre marked vært preget av stagnasjon sammenlignet med andre deler av verden. Dette poenget påpekes i en merknad fra utvalgets mindretall.

 

EØS-utredningen belyser ikke den negative utviklingen for handelen med varer fra fastlandsnæringene. Her har Norge gjennom årene med EØS-avtalen fått et økende underskudd overfor EU, de siste ti årene mellom 120 og 160 milliarder kroner årlig.

Uten EØS-avtalen har Norge uansett tollfrihet for industrivarer til EU (og vice versa) på basis av handelsavtalen fra 1973, og tollen for fersk eller kjølt laks vil også være uendret. Eksporten av olje og gass vil opplagt heller ikke bli berørt. Det er svært lite troverdig at handelen skulle bli kraftig redusert uten EØS-avtalen. Utredningen gir ikke noen forklaring på hvordan det skulle skje.

Ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift innebærer at bedrifter betaler mindre arbeidsgiveravgift i distriktene enn i tettbygde strøk. Slik får distriktene en enkel og ubyråkratisk ordning som bidrar til sysselsetting og gründervirksomhet. Den differensierte arbeidsgiveravgiften har flere ganger blitt brått endret, og ble en periode helt avviklet, på grunn av EØS-avtalen. Dette har skapt uforutsigbarhet for næringslivet, og motsier utredningens konklusjon om at EØS-avtalens fortrinn er forutsigbarhet.

Eldring-utvalget skriver at meningsmålinger viser at «et nokså klart og stabilt flertall i befolkningen slutter opp om EØS-avtalen» (side 125). I Sentios målinger for Klassekampen og Nationen har derimot støtten til EØS svekket seg kraftig de to siste årene, og mange svarer at de er usikre.

På oppdrag fra Nei til EU har dessuten Sentio stilt spørsmålet: «Er du for eller mot en handelsavtale med EU som erstatter EØS-avtalen?» (nasjonal måling februar 2024). Her svarer 35 % at de er for, 23 % av de er mot og 42 % at de ikke vet. Blant de som tar standpunkt, er det altså flere som ønsker å erstatte EØS-avtalen med en handelsavtale, enn de som ønsker å beholde EØS. Fortsettelsen etter Eldring-utvalget kan bli langt mer spennende enn den NOU-en som nå er ute på høring.

Teksten ble trykt i Klassekampen 27. juli 2024 med overskriften «Tung sommerlektyre».

Stort bilde i toppen: Tegning av Claus Deleuran for magasinet Kooperationen, hentet fra boken "Claus Deleuran" (Book Lab 2023).

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.