Det store flertallet svarer nei på spørsmålet «tror du norsk jernbane blir sikrere og bedre ved at vi gir fra oss myndighet til EU og EUs jernbanebyrå?» (meningsmåling september 2020). Grafikk: Eivind Formoe / Nei til EU.

Stor motstand i folket mot EUs fjerde jernbanepakke

Bare 2 av 10 mener EUs jernbanepakke gir sikrere og bedre jernbane. Både blant Frp og KrFs velgere er det et klart flertall som er negative til å overføre myndighet til EUs jernbanebyrå.

61 % av de spurte mener norsk jernbane ikke blir sikrere og bedre ved at vi gir fra oss myndighet til EU og EUs jernbanebyrå, som vil skje hvis EUs fjerde jernbanepakke innføres i EØS-avtalen. Det viser en meningsmåling utført av Sentio på oppdrag av Nei til EU. Målingen er en nasjonal representativ undersøkelse der 1000 personer er spurt, og er gjennomført 15.–20. september.

Blir jernbanen sikrere og bedre om EU overtar styringen?

Spørsmålet som ble stilt var: «Stortinget skal i høst ta stilling til om EUs fjerde jernbanepakke skal innføres i Norge. Tror du norsk jernbane blir sikrere og bedre ved at vi gir fra oss myndighet til EU og EUs jernbanebyrå?»

På dette spørsmålet svarer 17 % ja, 61 % nei og 23 % vet ikke (avrundinger gjør at totalen er 101). Bare 2 av 10 mener altså at EUs jernbanepakke gir sikrere og bedre jernbane i Norge.

Hvis vi holder vet ikke-gruppen utenfor, er det mer enn 3 av 4 som svarer nei og mener EUs fjerde jernbanepakke ikke gir en sikrere og bedre norsk jernbane.

FRP og KRF DIAGRAM
Det er et stort nei-flertall blant både Frp (til venstre) og KrFs velgere på spørsmålet: «Stortinget skal i høst ta stilling til om EUs fjerde jernbanepakke skal innføres i Norge. Tror du norsk jernbane blir sikrere og bedre ved at vi gir fra oss myndighet til EU og EUs jernbanebyrå?»

Det er et flertall blant alle partiers velgere som svarer nei, unntatt i Venstre der velgerne er splittet (37 % ja og 37 % nei). Samferdselsminister Knut Arild Hareide har ikke støtte blant sine egne velgere i troen på nytten av å overføre myndighet til EUs jernbanebyrå. 60 % av KrF-velgerne sier nei (og 23 % ja). Frps velgere er enda mer negative: 64 % sier nei og bare 20 % ja. Også blant Høyres velgere sier flertallet 53 % nei (22 % ja).

Skepsisen er ellers særlig sterk blant Senterpartiet og Rødts velgere, med henholdsvis 91 % og 80 % nei.

Støtter du EU-pålegg om anbud?

I den samme meningsmålingen ble det stilt enda et spørsmål angående jernbanepakken: «Støtter du at Norge gjennom EUs fjerde jernbanepakke blir pålagt å sette persontrafikken ut på anbud, slik at Stortinget ikke kan ombestemme seg på et senere tidspunkt?»

Nei-flertallet er nesten like stort her også: 20 % ja, 58 % nei og 22 % vet ikke.

anbud diagram
58 % av alle spurte svarer nei på spørsmålet: «Støtter du at Norge gjennom EUs fjerde jernbanepakke blir pålagt å sette persontrafikken ut på anbud, slik at Stortinget ikke kan ombestemme seg på et senere tidspunkt?»

Heller ikke i dette spørsmålet har samferdselsminister Hareide med seg KrFs velgere hvis han innfører jernbanepakken. 63 % av de spurte som stemmer KrF svarer nei og bare 13 % ja.

Blant velgerne til Høyre og Fremskrittspartiet er det betydelig skepsis til å la andre enn Stortinget bestemme hva som skal konkurranseutsettes. Bare henholdsvis 37 % og 41 % synes det er i orden med et EU-påbud om anbudsutsetting som ikke lar seg omgjøre. Nesten en fjerdedel av velgerne i begge partier er usikre.

Motstanden mot anbudstvang er særlig stor blant velgerne til Senterpartiet (85 % nei), SV (77 % nei) og Rødt (75 % nei).

Stort bilde i toppen: Det store flertallet svarer nei på spørsmålet «tror du norsk jernbane blir sikrere og bedre ved at vi gir fra oss myndighet til EU og EUs jernbanebyrå?» (meningsmåling september 2020). Grafikk: Eivind Formoe / Nei til EU.

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling.