Det store flertallet svarer nei på spørsmålet «tror du norsk jernbane blir sikrere og bedre ved at vi gir fra oss myndighet til EU og EUs jernbanebyrå?» (meningsmåling september 2020). Grafikk: Eivind Formoe / Nei til EU.

Stor motstand i folket mot EUs fjerde jernbanepakke

Bare 2 av 10 mener EUs jernbanepakke gir sikrere og bedre jernbane. Både blant Frp og KrFs velgere er det et klart flertall som er negative til å overføre myndighet til EUs jernbanebyrå.

61 % av de spurte mener norsk jernbane ikke blir sikrere og bedre ved at vi gir fra oss myndighet til EU og EUs jernbanebyrå, som vil skje hvis EUs fjerde jernbanepakke innføres i EØS-avtalen. Det viser en meningsmåling utført av Sentio på oppdrag av Nei til EU. Målingen er en nasjonal representativ undersøkelse der 1000 personer er spurt, og er gjennomført 15.–20. september.

Blir jernbanen sikrere og bedre om EU overtar styringen?

Spørsmålet som ble stilt var: «Stortinget skal i høst ta stilling til om EUs fjerde jernbanepakke skal innføres i Norge. Tror du norsk jernbane blir sikrere og bedre ved at vi gir fra oss myndighet til EU og EUs jernbanebyrå?»

På dette spørsmålet svarer 17 % ja, 61 % nei og 23 % vet ikke (avrundinger gjør at totalen er 101). Bare 2 av 10 mener altså at EUs jernbanepakke gir sikrere og bedre jernbane i Norge.

Hvis vi holder vet ikke-gruppen utenfor, er det mer enn 3 av 4 som svarer nei og mener EUs fjerde jernbanepakke ikke gir en sikrere og bedre norsk jernbane.

FRP og KRF DIAGRAM
Det er et stort nei-flertall blant både Frp (til venstre) og KrFs velgere på spørsmålet: «Stortinget skal i høst ta stilling til om EUs fjerde jernbanepakke skal innføres i Norge. Tror du norsk jernbane blir sikrere og bedre ved at vi gir fra oss myndighet til EU og EUs jernbanebyrå?»

Det er et flertall blant alle partiers velgere som svarer nei, unntatt i Venstre der velgerne er splittet (37 % ja og 37 % nei). Samferdselsminister Knut Arild Hareide har ikke støtte blant sine egne velgere i troen på nytten av å overføre myndighet til EUs jernbanebyrå. 60 % av KrF-velgerne sier nei (og 23 % ja). Frps velgere er enda mer negative: 64 % sier nei og bare 20 % ja. Også blant Høyres velgere sier flertallet 53 % nei (22 % ja).

Skepsisen er ellers særlig sterk blant Senterpartiet og Rødts velgere, med henholdsvis 91 % og 80 % nei.

Støtter du EU-pålegg om anbud?

I den samme meningsmålingen ble det stilt enda et spørsmål angående jernbanepakken: «Støtter du at Norge gjennom EUs fjerde jernbanepakke blir pålagt å sette persontrafikken ut på anbud, slik at Stortinget ikke kan ombestemme seg på et senere tidspunkt?»

Nei-flertallet er nesten like stort her også: 20 % ja, 58 % nei og 22 % vet ikke.

anbud diagram
58 % av alle spurte svarer nei på spørsmålet: «Støtter du at Norge gjennom EUs fjerde jernbanepakke blir pålagt å sette persontrafikken ut på anbud, slik at Stortinget ikke kan ombestemme seg på et senere tidspunkt?»

Heller ikke i dette spørsmålet har samferdselsminister Hareide med seg KrFs velgere hvis han innfører jernbanepakken. 63 % av de spurte som stemmer KrF svarer nei og bare 13 % ja.

Blant velgerne til Høyre og Fremskrittspartiet er det betydelig skepsis til å la andre enn Stortinget bestemme hva som skal konkurranseutsettes. Bare henholdsvis 37 % og 41 % synes det er i orden med et EU-påbud om anbudsutsetting som ikke lar seg omgjøre. Nesten en fjerdedel av velgerne i begge partier er usikre.

Motstanden mot anbudstvang er særlig stor blant velgerne til Senterpartiet (85 % nei), SV (77 % nei) og Rødt (75 % nei).

Stort bilde i toppen: Det store flertallet svarer nei på spørsmålet «tror du norsk jernbane blir sikrere og bedre ved at vi gir fra oss myndighet til EU og EUs jernbanebyrå?» (meningsmåling september 2020). Grafikk: Eivind Formoe / Nei til EU.

reLATERT

Se alle arrangementer

Nei til EU podkast: Burde Norge komme med en reaksjon på EUs jerntoll?

05. des. 2025

I denne korte miniepisoden av Nei til EUs podkast diskuterer Einar Frogner og Alexander Fossen Lange den nye EU-tollen på norske ferrolegeringer.

Regjeringen må stå opp for norske interesser

04. des. 2025

EUs nye toll på norske ferrolegeringer viser at EØS-avtalen ikke er verdt papiret den er skrevet på, skriver Einar Frogner i Nei til EU.

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

Et norsk mottrekk?

01. des. 2025

Å svare på EUs jerntoll med mottiltak vil ivareta både norske økonomiske interesser og EØS-avtalens prinsipper.

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.