Høyspentmast.

Strøm som offentlig ytelse kan løse mange problemer

Norge har solide argumenter for igjen å gi elektrisitet status som en offentlig ytelse på linje med f.eks. vannforsyning, og slik avskjære EØS-avtalens krav til markedsbasert omsetning.

Enkelte politikere snakker om å begrense krafteksporten som om EØS-avtalen ikke eksisterer, påpeker professor Finn Arnesen og stipendiat Julius Rumpf i et klargjørende innlegg i DN 4. februar.

Slik det er i dag, er strøm definert som en vare og derfor innrammet av EØS-avtalens artikkel 12 som utvetydig forbyr eksportrestriksjoner.

«Ettersom vi ikke kan regulere trafikken i de eksisterende utenlandskablene uten å bryte EØS-avtalen, må et første skritt om man vil begrense denne trafikken være å si opp avtalen», skriver Arnesen og Rumpf.

Nei til EU er sjølsagt enig i at det er en god idé. Dessverre er det ingen signaler om at dagens stortingsflertall vil ta dette skrittet.

Oppsigelsestida for EØS-avtalen er uansett 12 måneder. Spørsmålet Arnesen og Rumpf ikke berører, er hvilke grep som kan tas her og nå for å avverge en industrikrise og nyfattigdom som følge av uregulerte strømpriser.

Et akuttiltak kunne være å utløse beskyttelsesklausulen i artikkel 112 for midlertidig å ta tilbake politisk styring over Reguleringsmyndigheten for Energi (RME) og kraftmarkedet. Norge kan gå til et slikt ensidig skritt i EØS dersom det oppstår «alvorlige økonomiske og samfunnsmessige konsekvenser som kan vedvare».

Norske myndigheter kunne også innlede forhandlinger med EU om å ta hele eller deler av EUs tredje energipakke ut av EØS-avtalen. EØS-avtalens artikler 97 og 102 gir åpning for å finne løsninger når avtalen skaper problemer. Først og fremst må påleggene som følger av forordningen om grensekryssende krafthandel (EF 714/2009) oppheves. Reelle forhandlinger forutsetter imidlertid velvilje fra EU, ettersom det kreves enighet i EØS-komiteen.

«Kraftressurser til innenlandsk bruk bør ikke være en omsettelig vare eller tjeneste»

Det mest framsynte grepet er følgelig at norske myndigheter slår fast at kraftressurser til innenlandsk bruk ikke er en omsettelig vare eller tjeneste, og endrer Energiloven tilsvarende. Det vil neppe ESA like, men hva skal de gjøre utover å sende brev og i ytterste fall forberede en prosess for EFTA-domstolen?

Norge har solide argumenter for igjen å gi elektrisitet status som en offentlig ytelse på linje med f.eks. vannforsyning, og slik avskjære EØS-avtalens krav til markedsbasert omsetning. En samfunnsmessig ytelse til kostpris pluss påslag handler ikke om økonomisk aktivitet, heller ikke i EØS-rettslig forstand.

Inngåtte avtaler med Storbritannia og ikke-bindende intensjonsavtaler med utvalgte EU-land må naturligvis reforhandles eller tilpasses. Trolig vil Norge som en konsekvens måtte være villig til å utveksle vår overskuddskraft etter andre kriterier enn de markedsmessige, for eksempel gjennom avtaler om volumbytte. Eller Statnett kan tilby definerte volumer av ledig overskuddskraft for eksport på vilkår fastsatt av OED.

Statnett og kraftbransjen ville miste saftige eksportinntekter og muligheten til å hente ut innenlandsk superprofitt og grunnrente fra forbrukere og industri. Til gjengjeld får norske strømabonnenter lave og forutsigbare kraftpriser underlagt politisk kontroll.

Jan R. Steinholt er politisk rådgiver i Nei til EU.

Innlegget ble første gang publisert i Dagens Næringsliv 9. februar 2022.

Stort bilde i toppen: Høyspentmast. (CC0 Pixabay)

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.