Høyspentmast.

Strøm som offentlig ytelse kan løse mange problemer

Norge har solide argumenter for igjen å gi elektrisitet status som en offentlig ytelse på linje med f.eks. vannforsyning, og slik avskjære EØS-avtalens krav til markedsbasert omsetning.

Enkelte politikere snakker om å begrense krafteksporten som om EØS-avtalen ikke eksisterer, påpeker professor Finn Arnesen og stipendiat Julius Rumpf i et klargjørende innlegg i DN 4. februar.

Slik det er i dag, er strøm definert som en vare og derfor innrammet av EØS-avtalens artikkel 12 som utvetydig forbyr eksportrestriksjoner.

«Ettersom vi ikke kan regulere trafikken i de eksisterende utenlandskablene uten å bryte EØS-avtalen, må et første skritt om man vil begrense denne trafikken være å si opp avtalen», skriver Arnesen og Rumpf.

Nei til EU er sjølsagt enig i at det er en god idé. Dessverre er det ingen signaler om at dagens stortingsflertall vil ta dette skrittet.

Oppsigelsestida for EØS-avtalen er uansett 12 måneder. Spørsmålet Arnesen og Rumpf ikke berører, er hvilke grep som kan tas her og nå for å avverge en industrikrise og nyfattigdom som følge av uregulerte strømpriser.

Et akuttiltak kunne være å utløse beskyttelsesklausulen i artikkel 112 for midlertidig å ta tilbake politisk styring over Reguleringsmyndigheten for Energi (RME) og kraftmarkedet. Norge kan gå til et slikt ensidig skritt i EØS dersom det oppstår «alvorlige økonomiske og samfunnsmessige konsekvenser som kan vedvare».

Norske myndigheter kunne også innlede forhandlinger med EU om å ta hele eller deler av EUs tredje energipakke ut av EØS-avtalen. EØS-avtalens artikler 97 og 102 gir åpning for å finne løsninger når avtalen skaper problemer. Først og fremst må påleggene som følger av forordningen om grensekryssende krafthandel (EF 714/2009) oppheves. Reelle forhandlinger forutsetter imidlertid velvilje fra EU, ettersom det kreves enighet i EØS-komiteen.

«Kraftressurser til innenlandsk bruk bør ikke være en omsettelig vare eller tjeneste»

Det mest framsynte grepet er følgelig at norske myndigheter slår fast at kraftressurser til innenlandsk bruk ikke er en omsettelig vare eller tjeneste, og endrer Energiloven tilsvarende. Det vil neppe ESA like, men hva skal de gjøre utover å sende brev og i ytterste fall forberede en prosess for EFTA-domstolen?

Norge har solide argumenter for igjen å gi elektrisitet status som en offentlig ytelse på linje med f.eks. vannforsyning, og slik avskjære EØS-avtalens krav til markedsbasert omsetning. En samfunnsmessig ytelse til kostpris pluss påslag handler ikke om økonomisk aktivitet, heller ikke i EØS-rettslig forstand.

Inngåtte avtaler med Storbritannia og ikke-bindende intensjonsavtaler med utvalgte EU-land må naturligvis reforhandles eller tilpasses. Trolig vil Norge som en konsekvens måtte være villig til å utveksle vår overskuddskraft etter andre kriterier enn de markedsmessige, for eksempel gjennom avtaler om volumbytte. Eller Statnett kan tilby definerte volumer av ledig overskuddskraft for eksport på vilkår fastsatt av OED.

Statnett og kraftbransjen ville miste saftige eksportinntekter og muligheten til å hente ut innenlandsk superprofitt og grunnrente fra forbrukere og industri. Til gjengjeld får norske strømabonnenter lave og forutsigbare kraftpriser underlagt politisk kontroll.

Jan R. Steinholt er politisk rådgiver i Nei til EU.

Innlegget ble første gang publisert i Dagens Næringsliv 9. februar 2022.

Stort bilde i toppen: Høyspentmast. (CC0 Pixabay)

reLATERT

Se alle arrangementer

Nei til EU krever veto mot de nye energidirektivene

11. nov. 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 9. november 2025.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.

Stortinget sier nei til å innføre resten av EUs fjerde energipakke

15. okt. 2025

Et stort flertall på Stortinget har sagt nei til å innføre ytterligere ett direktiv og fire forordninger i EUs fjerde energipakke. Regjeringen bør nå legge ned veto.

Avløpsdirektivet og hva Norge bør gjøre

08. okt. 2025

Elisabeth Lyngstad fra Norsk Vann holdt innledning om avløpsdirektivet på Nei til EUs fylkesledermøte 2. oktober.