Roy Pedersen holder appell ved strømprisalliansens markering 20. januar 2022 foran Stortinget.

Strømprisalliansen en mulighet for de rødgrønne

Skal politisk styring av vannkrafta bli en realitet trengs konkrete krav, breie allianser og nye aksjoner slik at regjeringa endrer kurs.

Strømprisopprøret er ingen døgnflue. Folk er forbanna og kan gi ei rødgrønn regjering et skikkelig banesår hvis man fortsetter som nå, skriver Roy Pedersen. Her fra strømdemonstrasjon utenfor Stortinget. Foto: Ingrid Godager

Sjefen i Norsk Industri (NHO), Stein Lier Hansen, tar bladet fra munnen og mener at strøm ikke kan være en vare som alle andre. Standpunktet får støtte fra en rekke industriledere, bondeorganisasjoner og faglige tillitsvalgte på brei front.

Blant de rødgrønne støtter Sp, SV og Rødt krav om å ta tilbake politisk styring med strømeksport og pris, mens Ap satser på avklaringer via kommende utredninger. Olje- og energiminister Marte Mjøs Persen mener at strømpris skal bestemmes av markedet alene, fordi noe annet bryter med EØS-avtalen og våre internasjonale forpliktelser. Også statsminister Jonas Gahr Støre holder på alliansen med markedsNorge.

Mot dette står et todelt strømprisopprør. En retning fokuserer på at stat, og kommuner flår skattebetalerne og vil ha tilbake pengene i form av bedre støttetiltak – så lenge EU og ESA godtar det.

En annen retning mener støttetiltak er nødvendig, men vil i tillegg ha et annet vannkraftregime som gir levelige strømpriser på kort og lang sikt. Frykten er stor for at høye strømpriser truer den kraftforedlende industrien, undergraver nødvendig kraft til det grønne skiftet samt bidrar til ytterligere nedlegging av gardsbruk.

Strømprisalliansen, der også Nei til EU deltar, er et initiativ fra tillitsvalgte tilhørende Industriaksjonen. Sammen med en rekke av LOs lokalorganisasjoner kreves regulering av krafteksporten, ut av Acer og EUs energiunion, langsiktige og forutsigbare kraftpriser for landbruk og industri samt toprissystem for oss andre.

Krav om regulering av krafteksporten får i tillegg støtte fra 60 Ap-ordførere. Dette retter seg ikke mot kraftutveksling med våre naboland som er både nyttig og nødvendig, men er et krav om nasjonal kontroll med vannkrafta.

Våre vannmagasin bidrar til en unik, rein og fornybar kraftressurs. Det er korttenkt å tappe magasinene her og nå, selv om stat og kommune tjener på det, spesielt når alle andre taper. Det hjelper heller ikke å bygge ut mer kraft så lenge dette strømmer ut i andre enden via utenlandskabler. Fyllingsgraden i vannmagasinene må sikres.

Tidligere kunne Stortinget gripe inn med styring og regulering. Men ved tilslutning til Acer og spesielt EUs tredje energimarkedspakke, settes Stortingsvedtatte lover til side. Det er fortsatt viktig at kraftselskaper eies av det offentlige, men strømprisene påvirkes uansett ikke når de er omringet av markedstvang.

Strømpriskrisa omfatter hele Europa, der vår krise oppstår via kraftbørs og binding til EUs kraftmarked og priser. Dette må endres. Nødparagrafen i EØS-avtalens artikkel 112 må tas i bruk. Energimarkedspakke tre må reforhandles, spesielt forordningen om grensekryssende krafthandel. Det samme gjelder andre kabelavtaler.

EØS-avtalen har ingen angreparagraf. Men den åpner opp for å finne tilpasninger når det oppstår alvorlige problemer. Energilandet Norge har gode kort på handa som kan brukes ved forhandlinger i EØS-komiteen, selv om det ikke blir lett. Men fortsatt høye strømpriser og ingen eksportregulering sjøl med økt kraftutbygging er ikke noe alternativ.

Forankringen til EØS-avtalens markedstvang er ikke over med dagens Acer og energimarkedspakke tre. Pakke nummer fire har EU allerede vedtatt, og departementet forbereder både tilpasning og stortingsbehandling. Vedtas denne bindes Stortingets hender og føtter enda mer til jo-jo priser og strømprissjokk. Derfor må vetoretten brukes.

Strømprisopprøret er ingen døgnflue. Folk er forbanna og kan gi ei rødgrønn regjering et skikkelig banesår hvis man fortsetter som nå. Lojalitet til velgerne må gå foran fortsatt støtte til kraftliberalisme og EUs energiunion.

En ny kurs krever nærkamp med EØS-avtalens Acer og EØS-politiet ESA. Man kan fortsatt velge å la være, men da risikeres at tusenvis av dagens og morgendagens industriarbeidsplasser går tapt.

EU-tanker i Nationen 27. januar 2022. 

Stort bilde i toppen: Roy Pedersen holder appell ved strømprisalliansens markering 20. januar 2022 foran Stortinget. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.