Faksimile fra spalten "Orientering" i Klassekampen 04.01.25.

Takk for maten

Aldri vil jeg bytte bort svineribba med biff fra Belgisk blå.

Som så mange andre trøndere spiste vi svineribbe på julaften. Den smakte nydelig med poteter, gulrot, svisker og medisterkaker. Hva vi legger på julefatet sier mye om vår varierte natur og ulike vilkår for matproduksjon. Hvis du sverger til pinnekjøtt, er sjansen stor for at du kommer fra en del av landet der forholdene ligger dårlig til rette for å dyrke korn, men der sauen spiser seg god og rund på gras.

Det er mye landbrukspolitikk i julematen. Gjennom jordbruksforhandlingene kan politikken tilpasses forholdene i ulike deler av landet. EU har derimot en felles landbrukspolitikk for alle medlemslandene, og ingen toll på landbruksvarer seg imellom. Dermed settes jordbruket i samme bås, selv om det er et enormt sprang fra norsk ribbe til biff fra Belgisk blå, den beryktede storferasen med abnorme muskler.

Jordbruket har forskjeller i de ulike EU-landene, men hovedbildet er at EUs politikk driver fram stordrift og eierskapskonsentrasjon. De største jordbruksbedriftene mottar brorparten av EUs støttemidler, 80 prosent av pengene går til 20 prosent av gårdene.

 

Selv om flesteparten av gårdene i EU drives av familier, har selskaper overtatt mye av jordbruksarealet og husdyrholdet. Over 40 prosent av jordbruksproduksjonen kommer fra gårder som ikke er familieeid. Om vi ser til våre naboland i EU er størrelsen på gårdene en ganske annen enn her hjemme. De danske melkebrukene har over 200 dyr og i Sverige om lag 100 melkekyr. I Norge er antallet rundt 30 melkekyr på ett bruk.

Det intensive jordbruket i EU medfører store utfordringer med naturødeleggelser, vannforurensning, klimautslipp og dyrevelferd. EU har vedtatt miljøstrategien Farm to Fork for landbruket, men gjennomføringen av tiltakene er uviss. Politikken fra Brussel kritiseres for å mangle forståelse for hverdagen i landbruket med presset økonomi, og har møtt kraftige motreaksjoner fra bøndene i EU.

I debatten om EU-medlemskap hevdes det av og til at vi må vente og se hva slags unntak Norge kan få for jordbruket. Det er som å vente på julenissen. Erfaringene fra forhandlingene om medlemskap før folkeavstemningene både i 1972 og 1994 viser at det EU kan diskutere er enkelte overgangsordninger, ikke varige unntak. I 1994 ble ingen av de norske kravene for å sikre markedet for egen produksjon innfridd.

 

Et medlemskap i EU ville føre til en dramatisk nedtrapping av jordbruket. Med et høyere kostnadsnivå enn EU-landene ville mange norske produsenter ikke klare seg økonomisk dersom Norge ble del av EU-markedet for landbruksvarer og den felles landbrukspolitikken. Som EU-medlem ville kvoteordningen på melk og flere andre ordninger som sikrer jordbruk over hele landet, måtte avvikles. Presset for økonomisk effektivisering og stordrift ville bli forsterket, og jordbruket i store deler av Norge ville blitt lagt brakk.

Jordbruket og matforedling i industrien er gjensidig avhengig av hverandre. 90 000 personer har et arbeid tilknyttet norsk mat. Næringsmiddelindustrien basert på norske råvarer er i dag en av de største fastlandsindustriene.

EUs landbrukspolitikk er ikke en del av EØS-avtalen. Norsk jordbruk blir likevel på mange måter påvirket. EØS-avtalens artikkel 19 pålegger at Norge og EU annethvert år gjennomgår vilkårene for handel med landbruksvarer. Kvotene for tollfri handel med varer som ost, kjøtt og grønnsaker er økt flere ganger, og undergraver norsk matproduksjon. Importen av landbruksvarer fra EU er seksdoblet siden år 2000.

EØS-regler gjør dessuten at mange bearbeidede produkter som bakevarer, yoghurt og iskrem har lav eller ingen toll. Bakeriene har i høst ringt med bjella mot urimelige konkurranseforhold fra import av halvstekte brød og deig, som har økt kraftig.

Dyrevelferden for husdyrene i Norge er generelt bedre enn i EU-landene. Et husdyrbruk med små, spredte enheter uten like intensiv produksjon gir mindre stress, sykdom og mistrivsel for dyrene. Det gir samtidig et produksjonssystem med bedre forutsetninger for å kontrollere smittsomme sykdommer. God dyrevelferd henger også nært sammen med oppfølgingen av regelverket og tett samarbeid mellom næringen og myndighetene.

 

Bruken av antibiotika i det norske jordbruket er langt lavere enn ellers i Europa. Et annet eksempel på ulik virkelighet er salmonella i eggproduksjon, som er et problem i mange EU-land, men ikke i Norge. Når EU fastsetter kort holdbarhetstid på egg, er det ikke tilpasset norske forhold og fører til unødvendige kostnader og matsvinn.

Det er både god samfunnsøkonomi og miljøpolitikk å utnytte våre ressurser til å brødfø egen befolkning, i stedet for import av matvarer med lang transport. Dessuten er det usolidarisk og usikkert å basere enda mer av vår matforsyning på andre lands jordbruksareal. Svekket selvforsyning vil gjøre Norge mer sårbar for matvarekriser i framtiden. Derfor har ribbe og pinnekjøtt en plass i EU-debatten som er varslet i 2025.

Teksten er opprinnelig trykt i Klassekampen 4. januar 2025.

Stort bilde i toppen: Faksimile fra spalten "Orientering" i Klassekampen 04.01.25.

reLATERT

Se alle arrangementer

Regjeringen ønsker å overkjøre landbruket og miljøet

08. jan. 2025

Vi ønsker en avtale som kommer folk og klima til gode - ikke en som bare tjener snevre økonomiske interesser.

Beredskap og tryggleik i eit uroleg Europa krev nasjonal politisk kontroll

25. nov. 2024

Tryggleikspolitikken har vorte ei meir aktuell problemstilling i forholdet mellom Norge og EU. Delar av ja-rørsla ønsker at Norge skal knyte seg tettare til EU militært.

– Landbruket er sterkt påvirket av EØS-avtalen

19. nov. 2024

Landbruket skulle holdes utenfor EØS-avtalen, men næringen merker likevel konsekvensene, viser høringsuttalelser om EØS-utredningen. Importen av landbruksvarer fra EU har økt kraftig. Norge har fått et mindre handlingsrom på mat- og veterinærområdet.

Opptrapping for landbruket utenfor EU

05. nov. 2024

– Grensekontroll og suverenitet over landbrukspolitikken kan det ikke forhandles om. Det må EU forstå, fastslo Beat Röösli i Det sveitsiske bondelaget på Nei til EUs landbrukskonferanse.

Vi har ingen garantier for framtida

07. okt. 2024

EØS-avtalen setter arbeidsplasser i spill og begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk, skriver Einar Frogner.

Einar Frogner hilset Bondetinget

13. juni 2024

– Vi skal kjempe sammen med dere for folkestyret. Derfor sier vi ja til folkestyre og nei til EU, sa Einar Frogner i hilsenen til Bondelagets årsmøte.

Kjemisk cocktail uten ende

03. juni 2024

EUs kjemiregelverk REACH strekker ikke til. Det går på helsa løs når EU-kommisjonen dropper den lovede reformen.

Norge har flere verktøy i landbrukspolitikken utenfor EU

19. mars 2024

Bondeopprør i EU viser hvor viktig det er at Norge og landbruket holdes utenfor EU

– Folkestyret er sterkt truet

12. mars 2024

– Folkestyreutvalget har konkludert med at folkestyret er sterkt truet med EØS-avtalen, sa Fanny Voldnes, som sitter i Folkestyreutvalget som la fram sin EØS-rapport 12. mars.  

Beholde handlefrihet til å forby GMO

26. feb. 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU om Genteknologiutvalgets innstilling Genteknologi i en bærekraftig fremtid.

Tiden er inne for å skrinlegge frihandelsavtalene med Mercosur!

14. feb. 2024

De siste ukene har bønder demonstrert over store deler av Europa. Typisk aksjoneres det mot dårlige vilkår, for lav inntekt og vanskelige fremtidsutsikter, men misnøyen kan ses i sammenheng med den nyliberalistiske landbrukspolitikken EU har ført i flere tiår.

Del 7 Beredskap i en urolig tid

12. feb. 2024

Denne delen omhandler fire områder innen beredskap: mat, transport, helse og energi.