Einar Frogner, leder i Nei til EU.

Vi har ingen garantier for framtida

EØS-avtalen setter arbeidsplasser i spill og begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk, skriver Einar Frogner.

Det blir hevdet av en del sentrale politikere og aktører i samfunnsdebatten at EØS-avtalen har tjent oss godt. Eldring-utvalget si innstilling som ble lagt fram i vår tas som et sannhetsvitne for dette. Jeg vil hevde at dette er svært unyansert og ser bort fra viktige områder i norsk næringsliv som opplever en helt annen virkelighet.

EØS griper inn mot distriktspolitikken fra flere kanter. Både virkemidlene, omfanget av støtteområdet og støttesatsene må være i samsvar med EUs regelverk. Endrer EU reglene sine for distriktsstøtte, gjelder endringene også i Norge. Og da dreier det seg om den norske distriktsstøtten slik den blir vedtatt av Stortinget og finansiert over det norske statsbudsjettet.

I tillegg har den graderte arbeidsgiveravgiften, som er det tyngste virkemiddelet i den norske regionalpolitikken, vært under sterkt press. Vi har ingen garantier for framtida. Det blir ny granskning av ordningen hver gang EU endrer reglene sine for nærings- og regionalstøtte, noe som EU gjør hvert syvende år.

Det blir påstått at EØS-avtalen skal gi bedre forutsigbarhet for næringslivet. Det hevdes at regelstyringen gjennom EØS vil være til særlig nytte for små og mellomstore bedrifter. Men EØS-avtalen er så komplisert at bedrifter blir avhengige av høyt kvalifiserte EØS-advokater for å hevde sine interesser og rettigheter innen EØS-retten. Dette gjør det vanskelig for små og mellomstore bedrifter å få oversikt over og gjøre seg nytte av regelverket.

Mer forutsigbart blir det heller ikke når nye og overraskende juridiske virkninger av EØS-avtalen ofte slår ned som lyn fra klar himmel – til åpenbar forbauselse både for de som jobber med EØS-saker i forvaltningen og for de politikerne som hardnakket forsvarer EØS-avtalen.

Eksporten skaper rundt 20.000 arbeidsplasser i EU. Det betyr tilsvarende tap av tusenvis av arbeidsplasser i Distrikts-Norge

I tillegg kommer den langt mer grunnleggende uforutsigbarheten som ligger i at EØS-regelverket systematisk forsterker – og skal forsterke – konkurransen på alle markeder.

EØS-avtalen begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk. Gevinstene for norsk økonomi, kompetanse og arbeidsplasser gjennom oppbyggingen av olje- og gassektoren som skjedde på 1970- og 1980-tallet hadde vært vanskelig å få til innenfor EØS-regimet.

EUs felles landbrukspolitikk er utenfor EØS-avtalen. Norge skal i utgangspunktet ha samme tollbeskyttelse på import av matvarer fra EU som på import fra andre deler av verden. Dette prinsippet vil EU ha flest mulig unntak fra.

EØS-avtalen inneholder en utviklingsklausul (artikkel 19) som sier at det annethvert år skal være en gjennomgang «med sikte på en gradvis liberalisering av handelen med landbruksvarer» mellom Norge og EU. Avtalen sier den økte handelen med mat skal være til gjensidig fordel.

Men utviklingen viser at importen av mat fra EU er mangedoblet. Dette går direkte utover omfanget både av norsk jordbruk og norsk matindustri. I tillegg svekker det vår egen selvforsyning og matberedskap.

I tillegg hindrer protokoll 3 i EØS-avtalen at vi kan tilpasse tollen på bearbeidede landbruksvarer når det er behov for det. Bakerbransjen slo nylig alarm om økende import av deig og halvfabrikat. Dette fortrenger norske råvarer og arbeidsplasser.

EU sin fiskeriforvaltning ble også holdt utenfor EØS-avtalen. Det gjorde at vi har kunnet ha en fiskeripolitikk basert på Havressursloven og Deltakerloven. I realiteten har derimot alle regjeringer ført en fiskeripolitikk basert på dispensasjoner på tvers av lovverket.

Norsk tilslutning til EUs energiunion gjennom EØS-avtalen betyr at dette konkurransefortrinnet gradvis forsvinner

For fiskeindustrien betyr EØS-avtalen at industriell bearbeiding av norskfanget fisk for eksport til EU straffes gjennom tollsatser, mens råfisk stort sett slipper toll. Resultatet er at fisken går til Danmark og Polen for videre bearbeiding der. Eksporten skaper rundt 20.000 arbeidsplasser i EU.

Det betyr tilsvarende tap av tusenvis av arbeidsplasser i Distrikts-Norge. Dette truer både bosetting og sivil beredskap i mange kystsamfunn. Oppå dette krever EU økte fiskekvoter i norske farvann, og forsøker å koble det med markedsadgang for norsk sjømat i EU stikk i strid med tidligere avtaler.

Det er ingenting som betyr mer for ryggraden i norsk industri enn langsiktig tilgang på elektrisk kraft til konkurransedyktig pris. Ikke bare eksportinntektene, men også Norge ville sett helt annerledes ut uten.

Tidligere framsynte politikere og bedriftsledere så på strøm som et middel for industrialisering, arbeidsplasser og eksportinntekter. Nå er det derimot oppfatningen av strøm som en hvilken som helst vare som vinner fram. For den kraftkrevende industrien er billig kraft hele forutsetningen for at den eksisterer.

Norsk tilslutning til EUs energiunion gjennom EØS-avtalen betyr at dette konkurransefortrinnet gradvis forsvinner. Dermed står viktige hjørnesteinsbedrifter i Distrikts-Norge i fare for sin framtidige eksistens. I neste runde vil dette true framtida til sårbare lokalsamfunn.

Alt dette viser at påstandene om at EØS-avtalen gir forutsigbarhet for norske arbeidsplasser ikke er en endelig sannhet. Tvert imot er det i stor grad slik at EØS-avtalen og virkningene av den setter bosetting, verdiskaping og arbeidsplasser i spill.

Kommentaren har tidligere stått i Nationen. 

Stort bilde i toppen: Einar Frogner, leder i Nei til EU. (Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

Landbrukskonferansen 2025

05. nov. 2025

På høstens landbrukskonferanse var det innledninger om EU regelverket om genmat og for, avskogingsforordningen, aktuelle saker fremover i EU og handlingsrommet i EØS-avtalen og innledning fra SV om hvordan de ser situasjonen etter valget.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.

Stortinget sier nei til å innføre resten av EUs fjerde energipakke

15. okt. 2025

Et stort flertall på Stortinget har sagt nei til å innføre ytterligere ett direktiv og fire forordninger i EUs fjerde energipakke. Regjeringen bør nå legge ned veto.

Avløpsdirektivet og hva Norge bør gjøre

08. okt. 2025

Elisabeth Lyngstad fra Norsk Vann holdt innledning om avløpsdirektivet på Nei til EUs fylkesledermøte 2. oktober.