Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

Trusler og realiteter i grenseland

Spekulasjonene eller usikkerheten som Wiedswang og Braanen uttrykker, viser behovet for en offentlig utredning om alternativene til dagens EØS-avtale, skriver Kathrine Kleveland.

EØS-tilhengere liker å fremstille det som brudd med «Europa» og at Norge står i komplett vakuum uten EØS-avtalen. DNs Wiedswang advarte nylig mot EU-krav om irsk «backstop» for grensene mot Finland og Sverige hvis Norge går ut av EØS og dermed EUs indre marked. Braanen gir i Klassekampen 19. mars noen svar, men spør også: «vil oppsigelse av EØS-avtalen føre til nye grensemurer i Norden?»

Å gå ut av EØS-avtalen er noe helt annet enn å gå ut av et EU-medlemskap. EØS-avtalen har est ut på flere områder enn forutsatt, men er en folkerettslig avgrenset avtale, der unionsmedlemskapet i prinsippet omfatter alle samfunnsområder.

Ved grensekontroll er et hovedpoeng, som Braanen også omtaler, at Norge heller ikke i dag er del av EUs tollunion. Oppsigelse av EØS-avtalen vil derfor ikke endre noe ved tollkontroll. 95 prosent av EUs import kommer utenfra EØS-landene Norge, Island og Liechtenstein. Bare 1 prosent at varene til EU blir inspisert.

Norge har om lag 80 andre avtaler med EU, som ikke berøres av en EØS-oppsigelse.

Utover forskning og utdanning, som Braanen nevner, har vi den omfattende handelsavtalen med tollfrihet for industrivarer og Schengen-avtalen for personkontroll ved grensen. Braanen spør om «Schengen-tilknytningen kan opprettholdes uten EØS». Det kan den. Det er ingen sammenheng mellom oppsigelse av EØS og Schengen-avtalens status. Sveits er med i Schengen, men ikke i EØS eller det indre marked.

Debatten om hvorvidt Schengen er tjenlig, kan vi ta uavhengig av EØS. Det er lite sannsynlig at en norsk uttreden av Schengen vil gi praktiske problemer ved grensene til Sverige og Finland. EU kan ikke uten videre sette den nordiske passunionen ute av spill. Norge kan videreføre en grensekontroll som i dag overfor reisende som kommer utenfra Schengen-området. En enkel personkontroll ved svenskegrensen er en lav pris å betale for å ta tilbake suverenitet over justispolitikken.

Mange trekker paralleller mellom brexit-prosessen og en eventuell norsk EØS-exit. EU har gjort alt de kan for å demonstrere makt. EUs posisjoner synes styrt av håp om å forhindre brexit, eller i alle fall vanskeliggjøre prosessen for å skremme andre lands befolkninger. Når britene etter hvert er ute av EU, på den ene eller andre måten, vil Brussel måtte tilpasse seg virkeligheten.

Mange sterke brexit-forkjempere vil ha «no deal» eller «wto-brexit». Ikke for å påføre landet økonomisk kaos, men fordi internasjonalt regelverk og økonomiske interesser tilsier at etter en mulig kort periode med turbulens vil britene og EU finne fornuftige ordninger. Havnesjefen i Calais, det viktige knutepunktet fra kontinentet til Storbritannia, har allerede fastslått at transporten vil gå som i dag også uten avtale.

Spekulasjonene eller usikkerheten som Wiedswang og Braanen uttrykker, viser behovet for en offentlig utredning om alternativene til dagens EØS-avtale. Det forslaget ligger på Stortingets bord.

Innlegget har stått på trykk i Klassekampen. 

Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.