Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

Trusler og realiteter i grenseland

Spekulasjonene eller usikkerheten som Wiedswang og Braanen uttrykker, viser behovet for en offentlig utredning om alternativene til dagens EØS-avtale, skriver Kathrine Kleveland.

EØS-tilhengere liker å fremstille det som brudd med «Europa» og at Norge står i komplett vakuum uten EØS-avtalen. DNs Wiedswang advarte nylig mot EU-krav om irsk «backstop» for grensene mot Finland og Sverige hvis Norge går ut av EØS og dermed EUs indre marked. Braanen gir i Klassekampen 19. mars noen svar, men spør også: «vil oppsigelse av EØS-avtalen føre til nye grensemurer i Norden?»

Å gå ut av EØS-avtalen er noe helt annet enn å gå ut av et EU-medlemskap. EØS-avtalen har est ut på flere områder enn forutsatt, men er en folkerettslig avgrenset avtale, der unionsmedlemskapet i prinsippet omfatter alle samfunnsområder.

Ved grensekontroll er et hovedpoeng, som Braanen også omtaler, at Norge heller ikke i dag er del av EUs tollunion. Oppsigelse av EØS-avtalen vil derfor ikke endre noe ved tollkontroll. 95 prosent av EUs import kommer utenfra EØS-landene Norge, Island og Liechtenstein. Bare 1 prosent at varene til EU blir inspisert.

Norge har om lag 80 andre avtaler med EU, som ikke berøres av en EØS-oppsigelse.

Utover forskning og utdanning, som Braanen nevner, har vi den omfattende handelsavtalen med tollfrihet for industrivarer og Schengen-avtalen for personkontroll ved grensen. Braanen spør om «Schengen-tilknytningen kan opprettholdes uten EØS». Det kan den. Det er ingen sammenheng mellom oppsigelse av EØS og Schengen-avtalens status. Sveits er med i Schengen, men ikke i EØS eller det indre marked.

Debatten om hvorvidt Schengen er tjenlig, kan vi ta uavhengig av EØS. Det er lite sannsynlig at en norsk uttreden av Schengen vil gi praktiske problemer ved grensene til Sverige og Finland. EU kan ikke uten videre sette den nordiske passunionen ute av spill. Norge kan videreføre en grensekontroll som i dag overfor reisende som kommer utenfra Schengen-området. En enkel personkontroll ved svenskegrensen er en lav pris å betale for å ta tilbake suverenitet over justispolitikken.

Mange trekker paralleller mellom brexit-prosessen og en eventuell norsk EØS-exit. EU har gjort alt de kan for å demonstrere makt. EUs posisjoner synes styrt av håp om å forhindre brexit, eller i alle fall vanskeliggjøre prosessen for å skremme andre lands befolkninger. Når britene etter hvert er ute av EU, på den ene eller andre måten, vil Brussel måtte tilpasse seg virkeligheten.

Mange sterke brexit-forkjempere vil ha «no deal» eller «wto-brexit». Ikke for å påføre landet økonomisk kaos, men fordi internasjonalt regelverk og økonomiske interesser tilsier at etter en mulig kort periode med turbulens vil britene og EU finne fornuftige ordninger. Havnesjefen i Calais, det viktige knutepunktet fra kontinentet til Storbritannia, har allerede fastslått at transporten vil gå som i dag også uten avtale.

Spekulasjonene eller usikkerheten som Wiedswang og Braanen uttrykker, viser behovet for en offentlig utredning om alternativene til dagens EØS-avtale. Det forslaget ligger på Stortingets bord.

Innlegget har stått på trykk i Klassekampen. 

Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling.