Ingen påstigning til Brussel-toget!

Ugyldig togbillett til Brussel

Enveisbilletten til EUs jernbanebyrå er fremdeles ikke gyldig for påstigning.

EUs fjerde jernbanepakke er ikke formelt innlemmet i EØS-avtalen før vedtaket er godkjent av parlamentet i Liechtenstein. Om og når det vil skje, er uvisst.

Dermed er EØS-komiteens «jernbanekupp» den 24. september ennå ikke folkerettslig bindende. Jobben blir enklere for ei ny regjering hvis den rekker å forhindre implementeringa. Dette fordi det er vanskeligere å få EU-direktiver ut av EØS-avtalen enn å få dem inn.

Hvis en ny norsk regjering tør og vil, kan Solberg-troikaen bli innhentet av reservasjonsrettens lange arm.

Avtroppende regjering har handlet i strid med opinionen, det nye flertallet og en demokratisk grunnholdning. Hvis en ny norsk regjering tør og vil, kan Solberg-troikaen bli innhentet av reservasjonsrettens lange arm.

Myndighetsoverføring direkte til Brussel er et soleklart brudd på kjørereglene i EØS-systemet. EU og de øvrige partene innrømmer at de kjører mot rødt lys, men lover uskyldsblått at de tror det blir med bare denne ene gangen.

Spørsmålet om å hindre implementering av jernbanepakka bør nå ha høyeste prioritet i regjeringsforhandlinger mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV. Neste møte i EØS-komiteen er 29. oktober. Da er et nytt Storting og en ny regjering på plass, og Norge kan sette foten ned – eventuelt sammen med Liechtenstein.

Hovedkravene står fast:

  • Norsk jernbane skal ikke underlegges EUs jernbanebyrå eller andre EU-organer.  
  • Obligatorisk konkurranseutsetting av jernbanen uavhengig av hvilken regjering vi har, må avvises.  

Fem partier med solid flertall i Stortinget stilte seg bak disse kravene før valget. Nå forventer velgerne at en ny regjering innfrir, enten det skjer i form av en norsk reservasjon (veto) mot jernbanepakka – eller i form av nye forhandlinger i EØS-komiteen for å ta jernbanedirektivene og -forordningene ut av EØS-avtalen igjen.

Stort bilde i toppen: Ingen påstigning til Brussel-toget! (Nei til EU | Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Taxi fra Brussel

15. okt. 2021

4. oktober slo Klassekampen opp at den såkalte taxiliberaliseringa har ført til en eksplosjonsarta vekst i antall drosjeløyver, spesielt i Oslo. Dette har vært en varsla katastrofe for drosjenæringa, og jeg mener det dreier seg om ei rasering mer enn ei liberalisering.

Hurdalsplattformen bekrefter at EØS-motstanden må fortsette

14. okt. 2021

Ap/Sp-regjeringa vil styre på grunnlag av EØS-avtalen og sier nei til norsk EU medlemskap de neste fire åra. Klar tale og ingen overraskelse. Men hva med de andre aktuelle sakene som kolliderer med EU, EØS-avtalen og EØS-politiet ESA?

Samfunnsdebatten om EØS 

14. okt. 2021

Må vi ha en EØS-avtale for å få solgt varene våre til EU? 

Mytene om fiskeeksport uten EØS-avtalen

12. okt. 2021

To seiglivede myter om norsk fiskeeksport gjentas av NHO og Sjømat-Norge i media så jamt og trutt at de fleste tror de er sanne.

Vett 3 2021: Alternativer til EØS-avtalen

11. okt. 2021

Hvordan kan en jevnbyrdig handelsavtale med EU se ut?

Går vi mot en strømkrise i vinter?

11. okt. 2021

Det kan se sånn ut, ut fra fyllingsgraden i vannmagasinene våre. Strømprisen har vært høy i hele sommer. I juni, juli og august ble det produsert 31 terrawattimer, 20% av denne produksjonen ble eksportert, ifølge SSB. For knapt en uke siden ble kabelen North Sea Link til Storbritannia åpnet. Den går ikke for fullt ennå, men med den og den nye kabelen til Tyskland, kan det eksporteres 20% av den totale kraftproduksjonen fra Sør-Norge.

Kampen fortsetter

10. okt. 2021

SV er ute av regjeringsforhandlingene. Det var ikke uventet. Fortsatt domineres Ap og Sp av for mye "sentrumspolitikk", og for lite grasrot, fagbevegelse og "Lundteigen"-tenkning. Ei mindretallsregjering Ap/Sp måtte derfor bli løsningen. Det ryktes at Ap nok en gang får gjennomslag for at EØS-avtalen skal ligge fast i kommende stortingsperiode. Det er heller ikke uventet. EØS er jo et av Jonas Gahr Støre sine livsverk.

Annerledeslandet?

08. okt. 2021

Det politiske styrkeforholdet i EU-spørsmål er endret, selv om Ap er større enn Sp og SV til sammen. Rødt utenfor regjering bekrefter økt motstand mot EU-medlemskap og EØS. 

På bar bakke uten EØS?

07. okt. 2021

Norge har allerede en handelsavtale som uten EØS-avtalen gir tollfrihet for industrivarene, og laksetollen vil være uforandret.

Høringsuttalelse forslag til endring i pliktforskriften 

07. okt. 2021

Tildeling av fangstkvoter og tildeling av konsesjoner er heldigvis ikke en del av EØS-avtalen. Vi mener den eneste løsningen er å tilbakeføre  de såkalte pliktkvotene til kystflåten.

Rutetabell for ei ny regjering

06. okt. 2021

Tog-Norge venter i spenning på at ei ny regjering sender EUs jernbanepakke i retur. Nei til EU har rutetabellen klar, i tilfelle Arbeiderpartiet eller Senterpartiet er usikre på hvilket spor de skal velge.

Standpunkt 3-2021

06. okt. 2021

I dette nummeret kan du lese om hva de nye stortingsrepresentantene mener om EU og EØS, samt Nei til EUs krav til en ny regjering. Det nye Stortinget har tydelig flertall mot EU-medlemskap og en betydelig økning i antallet EØS-motstandere.