Unødvendig hasteinnføring av EUs personvernregler

Stortinget forhåndsgodkjenner EU-regler om personvern for å rekke EUs frist, men mange EU-land somler derimot med å innføre GDPR.

Leder i Nei til EU, Kathrine Kleveland, mener dette viser at det ikke er nødvendig med en hastebehandling i Norge. Klassekampen har omtalt saken i artikler 8. og 9. mai.

– Her skynder Norge seg nok en gang med å innføre EU-regler, mens EU-land trenerer og utsetter saken, sier Kleveland til Klassekampen.

Kleveland har ikke noe imot strengere personvernregler, men reagerer på måten det gjøres på.

– Gjentatte ganger ser vi at Norge er best i klassen og er raskere enn selv EU-land med å innføre nye EU-regler. Meningsmålingene har i 13 år vist at det er flertall i befolkningen mot EU, og da ser jeg ikke hvorfor vi skal være først ute med å innføre alt fra EU.

– Regjeringen viser her en ekstrem iver til EU-tilpasning. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor det haster sånn å si ja med en gang, og det ville vært en bedre taktisk posisjonering å vente til dette er klart.

Stortinget skal vedta å innføre EUs nye personvernforordning, GDPR, selv om EU og Efta ikke er enige om hvordan reglene skal implementeres i EØS-avtalen. Årsaken til hastverket er at regelverket skal trå i kraft i EU 25. mai, og stortingspolitikerne ønsker ikke at Norge skal være seint ute.

Men i EU-landene er det ikke tilsvarende hastverk med å innføre regelverket. Regjeringen i Østerrike mener de nye personvernreglene er for strenge, og landet blir anklaget for å vedta ny politikk som saboterer forordningen. EUs justiskommissær Vera Jourová sier at kun fire EU-land har endret lovene sine i tråd med GDPR, og at resten av landene er for sent ute.

Nei til EU kaller den raske behandlingen for ekstrem EU-tilpasning.

– Efta-landene har bedt om tilpasninger, som EU ikke har godkjent, og det er enda ikke klargjort hvordan implementeringen blir. Regjeringen viser her en ekstrem iver til EU-tilpasning. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor det haster sånn å si ja med en gang, og det ville vært en bedre taktisk posisjonering å vente til dette er klart, sier leder Kathrine Kleveland.

– Vi ser nok en gang at regjeringen vil overføre myndighet til et EU-byrå. EU har rundt 40 ulike byråer innen for eksempel luftfart, kjemikalier, energi og jernbane. Denne utviklingen går bort fra to-pilarsystemet i EØS, der Norge og Efta-landene ikke skal være underlagt EU, sier Kleveland.

Stort bilde: Faksimile fra Klassekampen 8. mai 2018. 

reLATERT

Se alle arrangementer

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.