Vilkårene for kraftmarkedet dramatisk endret

Nei til EU sier nei til ny Danmarkskabel når Skagerrak 1 og 2 når sin tekniske levealder.

Uttalelse fra Nei til EU angående «Melding - Reinvestering av SK1 og SK2» (Høringsuttalelse 202416984)

Vi viser til NVEs høring vedrørende melding om reinvestering av utenlandsforbindslene Skagerrak 1 og Skagerrak 2, mellom Norge og Danmark, med svarfrist på selveste nyttårsaften 31.12.24.

Nei til EUs konklusjon er: Nei til ny Danmarkskabel når Skagerrak 1 og 2 når sin tekniske levealder.

Nei til EU mener at Norge gjennom EØS-avtalen har blitt bundet til et europeisk strømmarked som ikke fungerer. Vi opplever strømpriser som svinger voldsomt, og når vi trenger strømmen mest, er prisen ofte særlig høy. Det er dessuten store prisforskjeller mellom ulike regioner i Norge. Prisen er særlig høy i prisområde NO2, Sørvest-Norge, der blant annet Skagerrak-kablene er ilandført (Agder).

Vi viser til meldingens opplysninger om at begge kablene nærmer seg sin tekniske levealder på omtrent 50 år, ettersom de ble satt i drift i hhv. 1976 (SK1) og 1977 (SK2).

Utbygging og fornying av strømnettet skal skje etter norske interesser, der en levelig og stabil strømpris til husholdninger og næringsliv, samt tilgang på kraft for å redusere klimautslipp i fastlandsindustrien, må være sentrale premisser.

De høye og ulike strømprisene er en trussel mot næringslivet. Bedriftene kan som kjent ikke motta strømstøtte fordi det ville være i strid med EUs konkurranseregler, som inngår i EØS-avtalen. 

Gjennom EØS-avtalen har Norge blitt innlemmet i EUs energiunion, med energi som en femte frihet i det indre markedet. Strømmarkedet i Norge blir regulert av RME, som gjennomfører EØS-regelverket og pålegg fra EUs energibyrå ACER, formelt via EØS-tilsynet ESA. Regulering av strømeksporten til EU-land av hensyn til strømprisen i Norge er forbudt. Dermed importerer Norge høye strømpriser fra kontinentet gjennom utenlandsforbindelsene. 

Siden SK1 og SK2 ble satt i drift på 1970-tallet har vilkårene for det norske og nordiske kraftmarkedet endret seg dramatisk både gjennom nye utenlandsforbindelser og det EØS-regelverket som nå regulerer kraftmarkedet, særlig gjennom EUs energipakker.

Kraftutveksling mellom naboland kan være positivt når det skjer på likeverdige vilkår og til gjensidig nytte. Slik var det i stor grad før Danmark og Norge ble underlagt markedsstyringen i EUs energiunion. Tidligere hadde også Danmark en stor andel regulerbar kraftproduksjon (kullkraft) som kunne bidra til dansk og norsk forsyningssikkerhet. Dette er ikke lenger tilfelle. En likeverdig og solidarisk kraftutveksling lar seg ikke forene med volatile markedspriser slik EUs energiregelverk foreskriver.

Nei til EU mener Skagerrak-kablene i denne situasjonen ikke gir noe positivt bidrag til norsk forsyningssikkerhet. Det er derfor vesentlig at en utredning omfatter det alternativet at ingen av de to kablene erstattes.

Stort bilde i toppen: (Foto: Statnett)

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.