Boye Ullmann, leder i Nei til EUs faglige utvalg.

Wizz Air-boikott og fagbevegelsen

Nærmere 400 tillitsvalgte skrevet under et opprop for at Wizz Air skal kastes ut av Norge. Boye Ullmann forklarer hvorfor.

Gunnar Holm, leder i Flyarbeidernes fagforening (Fellesforbundet) tok avstand i Klassekampen og Dagsavisen fra kravet om å kaste ut Wizz Air fra Norge av hensyn til arbeidsplassene. Medlemmer av Flyarbeidernes Fagforening (og Parat) lemper bagasje fra Wizz Air.
 
Holm er imidlertid FOR boikottbevegelsen der til og med Erna Solberg har markert seg. Det er bra, men er ikke målet med en boikott at Wizz Air skal miste markedsandeler og til slutt gi opp innenlandsflyginger i Norge? Målet med å kaste ut Wizz Air og en boikottbevegelse er vel det samme? Er det ikke bedre at bagasjearbeidere lemper kofferter fra SAS, Norwegian og Widerøe?
 
Holm nevner i fleng en rekke flyselskaper omkring i verden som er fagforeningsfiendtlige. Holm bruker det som et argument for å legitimere Wizz Airs forretningsvirksomhet i Norge. Poenget er at ingen av selskapene som Holm nevner flyr innenlandsruter i Norge. Hadde Wizz Air søkt om konsesjon om å fly innenlandsruter på 80-tallet, hadde de ikke fått det. Dette handler om norsk samferdselspolitikk, og at Norge skal bestemme hvem som kan fly innenlands.
 
Wizz Airs forretningsidé bygger på sosial dumping og fagforeningsknusing. Målet er å feie ut flyselskaper med norske tariffavtaler på strekninger innad i Norge.
 
Widerøe, SAS og Norwegian har fått mange milliarder i statsstøtte på grunn av arbeidsplasser og hensyn til norsk samferdselspolitikk. Nå har nærmere 400 tillitsvalgte skrevet under et opprop for at Wizz Air skal kastes ut av Norge.

Oppropet bygger på LO-kongressens krav

 
Oppropet bygger på LO-kongressen og Fellesforbundets krav om at ILO-konvensjoner, norske tariffavtaler og Arbeidsmiljøloven skal ha forrang for EUs markedsfriheter av hensyn til norsk arbeidsliv. Oppropet handler ikke om å stenge ute utenlandske flyselskaper som flyr til Norge. Saken dreier seg om at Norge skal bestemme over innenlandsrutene. Da må kun flyselskaper som har norske tariffavtaler få oppdrag. Det burde vel være elementært for sentrale tillitsvalgte i fagbevegelsen.
 
Det må jo være grenser hva vi skal akseptere. Både Klassekampen, A-magasinet, Dagens Næringsliv og Fri Fagbevegelse har fortalt om elendige arbeidsforhold og at rumenske ansatte som har forsøkt å organisere seg har fått sparken. Vi kan ikke godta en slik praksis. Nå vil Wizz Air stevne Statnett, fylkeskommuner og kommuner som oppfordrer til boikott. Vi venter spent. Dansk fagbevegelse fikk kasta ut Ryanair på Kastrup på grunn av selskapets fagforeningsfiendtlige praksis.
 
Her har vi noe å lære.
 
Innlegget har stått i Klassekampen og Dagsavisen.

Stort bilde i toppen: Boye Ullmann, leder i Nei til EUs faglige utvalg.

reLATERT

Se alle arrangementer

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Alternativ i alpene?

27. jan. 2025

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.

Enda en seier for innleiereglene  

22. jan. 2025

Forbudet mot innleie fra bemanningsforetak i byggebransjen er å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen!

Minstelønnsdirektivet kan bli annullert

17. jan. 2025

EUs minstelønnsdirektiv skal annulleres sier EU-domstolens generaladvokat i sin innstilling til avgjørelse i den omstridte saken.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

EU er ikke riktig retning

12. des. 2024

Nordisk fagbevegelse frykter, med god grunn, at lovpålagt minstelønn ikke bare blir et bunnivå, men vil være et tak som begrenser arbeidernes lønnsutvikling.

Nå kommer EUs Arbeidsmarkedsmyndighet, ELA

10. des. 2024

Myndigheten til European Labour Authority (ELA) spenner vidt innenfor arbeidsliv og trygder. ELA-regelverket er nå til behandling i Stortinget.

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Stilte regjeringen til veggs på EU og EØS

28. nov. 2024

SVs stortingsgruppe markerte 30-årsjubileet for folkeavstemningen i 1994 med å stille regjeringen en rekke EU- og EØS-spørsmål i spørretimen på Stortinget.

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

20. nov. 2024

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

EFTA-domstolen: Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet  

20. nov. 2024

Norge må selv kunne bestemme over arbeidslivsspørsmål. Nei til EU ser på kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge som en av de viktigste enkeltsakene akkurat nå.  

Innleieregler må bestemmes i Norge – ikke av ESA/EFTA-domstolen gjennom EØS

20. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte mener at det beste for norsk arbeidsliv er en handelsavtale med EU der Norge kan bestemme hva som tjener norsk arbeidsliv.