Boye Ullmann, leder i Nei til EUs faglige utvalg.

Wizz Air-boikott og fagbevegelsen

Nærmere 400 tillitsvalgte skrevet under et opprop for at Wizz Air skal kastes ut av Norge. Boye Ullmann forklarer hvorfor.

Gunnar Holm, leder i Flyarbeidernes fagforening (Fellesforbundet) tok avstand i Klassekampen og Dagsavisen fra kravet om å kaste ut Wizz Air fra Norge av hensyn til arbeidsplassene. Medlemmer av Flyarbeidernes Fagforening (og Parat) lemper bagasje fra Wizz Air.
 
Holm er imidlertid FOR boikottbevegelsen der til og med Erna Solberg har markert seg. Det er bra, men er ikke målet med en boikott at Wizz Air skal miste markedsandeler og til slutt gi opp innenlandsflyginger i Norge? Målet med å kaste ut Wizz Air og en boikottbevegelse er vel det samme? Er det ikke bedre at bagasjearbeidere lemper kofferter fra SAS, Norwegian og Widerøe?
 
Holm nevner i fleng en rekke flyselskaper omkring i verden som er fagforeningsfiendtlige. Holm bruker det som et argument for å legitimere Wizz Airs forretningsvirksomhet i Norge. Poenget er at ingen av selskapene som Holm nevner flyr innenlandsruter i Norge. Hadde Wizz Air søkt om konsesjon om å fly innenlandsruter på 80-tallet, hadde de ikke fått det. Dette handler om norsk samferdselspolitikk, og at Norge skal bestemme hvem som kan fly innenlands.
 
Wizz Airs forretningsidé bygger på sosial dumping og fagforeningsknusing. Målet er å feie ut flyselskaper med norske tariffavtaler på strekninger innad i Norge.
 
Widerøe, SAS og Norwegian har fått mange milliarder i statsstøtte på grunn av arbeidsplasser og hensyn til norsk samferdselspolitikk. Nå har nærmere 400 tillitsvalgte skrevet under et opprop for at Wizz Air skal kastes ut av Norge.

Oppropet bygger på LO-kongressens krav

 
Oppropet bygger på LO-kongressen og Fellesforbundets krav om at ILO-konvensjoner, norske tariffavtaler og Arbeidsmiljøloven skal ha forrang for EUs markedsfriheter av hensyn til norsk arbeidsliv. Oppropet handler ikke om å stenge ute utenlandske flyselskaper som flyr til Norge. Saken dreier seg om at Norge skal bestemme over innenlandsrutene. Da må kun flyselskaper som har norske tariffavtaler få oppdrag. Det burde vel være elementært for sentrale tillitsvalgte i fagbevegelsen.
 
Det må jo være grenser hva vi skal akseptere. Både Klassekampen, A-magasinet, Dagens Næringsliv og Fri Fagbevegelse har fortalt om elendige arbeidsforhold og at rumenske ansatte som har forsøkt å organisere seg har fått sparken. Vi kan ikke godta en slik praksis. Nå vil Wizz Air stevne Statnett, fylkeskommuner og kommuner som oppfordrer til boikott. Vi venter spent. Dansk fagbevegelse fikk kasta ut Ryanair på Kastrup på grunn av selskapets fagforeningsfiendtlige praksis.
 
Her har vi noe å lære.
 
Innlegget har stått i Klassekampen og Dagsavisen.

Stort bilde i toppen: Boye Ullmann, leder i Nei til EUs faglige utvalg.

reLATERT

Se alle arrangementer

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Overleverte EØS-rapport til Stortinget 

14. mars 2024

Leder av Stortingets arbeids- og sosialkomité, Freddy André Øvstegård fra SV, mener EØS bidrar til løsarbeid, sosial dumping og et race mot bunnen. 

Del 2 Arbeidsliv i forandring - kamp mot sosial dumping og løsarbeid

12. feb. 2024

EU og EØS-avtalen har forandret europeisk og norsk arbeidsliv dramatisk. Fagbevegelsen i Europa er sterkt svekket.

Krona for klima og arbeid

27. nov. 2023

Innføring av euro i Norge ville frata nye grønne næringer et formidabelt konkurransefortrinn.

Forsvar arbeidsmiljøloven og innleieforbudet mot ESA! 

21. nov. 2023

Uttalelse fra Nei til EUs rådsmøte 19. november 2023.

Dramatisk skifte om EØS, ACER og innleie i Fellesforbundet

27. okt. 2023

– Vedtakene på Fellesforbundets landsmøte er svært viktige, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU. 

Europas arme arbeidere

02. okt. 2023

​​​​​​​Arbeid skulle være veien ut av fattigdom, men de arbeidende fattige blir stadig flere i EUs indre marked.

Forsvar innleieforbudet mot ESA!

11. aug. 2023

Forbudet mot innleie fra bemanningsbyråer på byggeplasser i østlands-området trådte nylig i kraft. Fellesforbundet og LO fikk endelig gjennomslag for et gammelt krav. Forbudet er et viktig tiltak mot sosial dumping i bygg og anlegg.

Ris til egen bak

07. aug. 2023

Når EØS-tilsynet ESA vil stanse norske tiltak mot sosial dumping, er det Norge som betaler for jobben.

Drosjeutvalget balanserer på den gule veistripa

06. juli 2023

Ved å styre strengt etter den gule stripa håper Drosjeutvalget at de ikke blir overkjørt av ESA.

Sertifisert skuebrød

26. juni 2023

Ti år etter at klesfabrikkene i Rana Plaza raste sammen, skal vi ikke glemme at det som er fleksibelt for noen, kan være skjebnesvangert for andre.

Nytt EU-press på Norge for lovbestemt minstelønn

15. juni 2023

Norsk fagbevegelse, arbeidsgiverorganisasjoner og stortingsflertallet har vært ganske unisone i sin avvisning av EUs minstelønnsdirektiv.