Åpent møte med tema «EØS eller handelsavtale»

Nestleder i Nei til EU, Idar Helle, var en av innlederne på et vellykket arrangement i regi av NEI til EUs fylkeslag i Hedmark og Oppland. Den andre innlederen var Roger Kyseth, daglig leder ved Benteler Automotive Raufoss AS.

Våre to fylkeslag fikk for en stund siden innvilget midler fra Studieforbundet Næring og Samfunn til et studieopplegg. Et debattmøte rundt EØS-avtalen lå inne som en del av studiene, og som vår innleder fikk vi tidlig på plass Idar Helle, nestleder i NEI til EU. I tillegg var planen å få med en næringslivsleder som kunne begrunne rent konkret hvorfor EØS-avtalen er helt nødvendig for hans/hennes bedrift. – Nå har vi jo gjennom lang tid fått erfare at slike innledere ikke akkurat vokser på trær, men studieansvarlig Harald Dyrkorn i Hedmark NtEU og fylkesleder Jørn Grøtberg i Oppland NtEU ga seg ikke. Og de fikk til slutt faktisk ja fra tre personer. Men møtedatoen passet bare for en av dem, Roger Kyseth, daglig leder ved Benteler Automotive Raufoss AS.

Møtet fant sted lørdag 28. oktober på Biri, i Vertshuset ved E6. Det var godt markedsført gjennom annonser, plakater, info på hjemmeside og facebook og dessuten e-post og SMS til våre medlemmer i Hedmark og Oppland. Så fremmøtet på rundt 25 personer lå litt i underkant av det vi hadde forventet. Men det var en aktiv gjeng som kom, med mange gode spørsmål til innlederne. Og Kyseth viste seg å være en næringslivsleder som i mange saker var enig med Idar Helle, blant annet rundt kravet om å få utnytte Norges mulighet til billig kraft som et nasjonalt konkurransefortrinn. På spørsmål om hva som er best, EØS eller handelsavtale, svarte han kort og greit: «Benteler spør ikke om dette». Og la til: «For et så stort konsern som det tyskeide Benteler, som opererer rundt om i hele verden, spørres det kun om én ting, nemlig om det lønner seg å investere f.eks. i Norge?» - Og det gjør det. Bentelers høyteknologiske avdeling på Raufoss klarer seg faktisk bra i en bransje preget av beinhard konkurranse globalt. Og det til tross for at de ansatte ved denne Raufoss-bedriften har meget god lønn.

Idar Helles oversiktlige og gode innledning satte blann annet fokus på muligheter for markedsadgang i framtiden.  Ingen kan gi svar på dette i dag. Konsekvensene av EØS-avtalen kan vi merke i samfunnspolitikk og politikk på ulike områder og ulike måter.

Så dette ble ikke noe rabaldermøte. Tvert imot uttrykte Helle og Kyseth at det hadde vært lærerikt og at de hadde hatt godt utbytte av hverandres innledninger. Og Dag Seierstad, på vei ut fra møtet, var riktig opprømt og ga innlederne følgende karakteristikk: «De var knallgode, begge to.»

reLATERT

Se alle arrangementer

Om å flytte gjerder

12. april 2021

Refleksjoner etter Høyesteretts dom om nasjonal myndighetsavståelse.

Høyesterett stiller seg bak en høyst usikker forståelse av EUs jernbanepakke

09. april 2021

Høyesterett legger den utøvende makts vurdering til grunn om EUs fjerde jernbanepakke.

Tåken har klarnet i kanalen

29. mars 2021

Tre lærdommer fra britenes tre måneder utenfor EUs indre marked.

Spenner Norge fast i EUs sikkerhetsbelte

26. mars 2021

I verdensbildet til regjeringa er EU svaret på alt, også når det gjelder å sikre vår trygghet og frihet. Selv når EU krenker folkeretten og havretten, og dermed vitale norske interesser.

Taxinæring på felgen

23. mars 2021

Den nye EU-tilpassede Yrkestransportloven har punktert drosjenæringa slik vi kjenner den.

Høgsteretts vedtak om ACER — eit vendepunkt i EØS-striden

22. mars 2021

Høgsterett har vedtatt at Nei til EU har høve til å føra sak mot regjeringa for brot på Grunnloven. Stortinget følgde ikkje Grunnlovens § 115 då dei vedtok EUs energipakke 3 og la Norge under EUs energibyrå ACER.

Råtne sviller under jernbanesporet

19. mars 2021

Striden rundt EUs fjerde jernbanepakke bør bli en valgkampsak, uansett hva Høyesterett konkluderer med i sin vurdering av behandlingsmåten i Stortinget.

EØS-guiden

17. mars 2021

EØS-avtalens innhold, konsekvenser og alternativer

Fortsatt kabotasje med EUs mobilitetspakker

16. mars 2021

Situasjonen for vogntog er ille med sosial dumping og svekket trafikksikkerhet. I turbussbransjen er den håpløs. Hvordan virker EUs nye mobilitetspakker i denne virkeligheten?

Bollestad må bruke brexit til å styrke norsk landbruk

15. mars 2021

Nei til EU forventer at landbruks- og matminister Olaug Bollestad klargjør at en økning av de totale tollfrie kvotene for landbruksvarer inn til Norge må være uaktuelt.

Luftig boikott kan få hard landing

12. mars 2021

Som et EØS-registrert selskap kan Wizz Air fritt etablere seg i Norge. Det er ikke krav om en fast mannskapsbase i Norge, heller ikke for å føre priskrig på norske innenlandske flyruter. Men det kan finnes en nødutgang for å sikre arbeidsvilkårene i lufta.

Hydros salg av valseverk og EØS-avtalen.

10. mars 2021

EØS-avtalen hindrer ikke bruk av eiermakt. Departementet kan når som helst stanse salget.