Krafta er vår

Krafta er vår! For norsk energisuverenitet, Nei til ACER og EUs energiunion.

Hedmark Nei til EU oppfordrer Stortinget til å si nei til myndighetsoverføring til EUs energiunion og Acer. Om Stortinget skal avgi suverenitet, så må det behandles i henhold til Grunnlovens paragraf 115 som krever ¾ flertall.

Uttalelse fra årsmøtet i Hedmark Nei til EU 17.feb. 2018

Vannkrafta har vært grunnlaget for utviklingen av Norge som industrinasjon siden tidlig på 1900-tallet. Rimelig, rein og fornybar vannkraft har gjennom konsesjonslovene vært et virkemiddel for utvikling av næringsliv og industrisamfunn i store deler av landet. Det vet vi som lever våre liv tett ved Glomma vassdraget, den største vannforsyningskilden av dem alle her i landet.

EU har vedtatt en tredje energipakke, der EUs energiunion skal ha en overordnet rolle i utvikling av et felles europeisk kraftmarked for EU og EØS-området. Den norske regjeringen har foreslått at Norge knyttes opp til energiunionen gjennom det europeiske energibyrå Acer (Agency for the Cooperation of Energy Regulators). Saken kommer opp i Stortinget og skal etter planen avgjøres der i løpet av våren.

Blir Acer-tilknytningen vedtatt, vil det svekke råderett og kontroll over vannkrafta og norsk energipolitikk. Det vil kunne få alvorlige konsekvenser i form av høyere strømpriser og nettleie for både forbrukere, kraftkrevende industri og andre næringer.  

Hedmark Nei til EU oppfordrer Stortinget til å si nei til myndighetsoverføring til EUs energiunion og Acer. Om Stortinget skal avgi suverenitet, så må det behandles i henhold til Grunnlovens paragraf 115 som krever ¾ flertall.

Stort bilde i toppen: Krafta er vår

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.