Nei til EU markerte åpningen av Høyesteretts behandling i januar ved å sende EUs energipakke i retur.

Et EU og EØS til besvær

Tidene forandrer seg. For å nevne noe; Storbritannia har gått ut av EU og NEI TIL EU har vunnet fram i Høyesteretts plenum å kunne føre sak mot Staten i Acer-saken.

Hva er det nå som får folk til å holde så hardt på EØS-avtalen? Vet de at vi aldri sa opp handelsavtalen fra 1973. Avtalen er oppdatert mange ganger. Denne vil ligge i bunnen for forhandlinger videre. Vi ser at etter Brexit er det fullt mulig å få bedre avtaler på mange områder, det uten suverenitetsavståelser. Brexit gir Storbritannia tollfrihet på fisk, både rund fisk og bearbeidet fisk. De får i 2025 råderett over eget hav. Med EØS-avtalens tollsatser vil vi på dette området nærmest framstå som en råvareeksportør til EU og vi ekskluderer oss selv fra å selge verdens beste fiskeprodukter på grunn av høye tollsatser. Canada og Japan har også bedre avtaler for fisk enn Norge. Industrivarer er også allerede godt sikret med avtalen mellom EF og Norge fra 1973. Kina handler sømløst med EØS selv uten avtale.

Storbritannia har gått ut av EU, men EU skal ha større innbetalinger fra Norge. Er det rimelig når negativ handelsunderskudd er på 35 milliarder kroner med en import av landbruksvarer fra EU på 42 milliarder? Vi burde fått betalt fra EU og ikke betale. Tror folk virkelig at ikke EU vil ha en moderne handelsavtale med Norge når land der EU har mer nettoimport fra får det til?

EØS-avtalen har ikke bare negative sider. Samarbeid om standardisering og like normer bør vi få med i en ny handelsavtale. EØS-avtalen må sies opp når vi har en god handelsavtale på plass. Jeg mener den rekkefølgen vil føre til forutsigbarhet. Reforhandling av EØS-avtalen vil være en dårlig løsning. Men før barnefaren til EØS, Støre, får motbør fra sine og fagbevegelsen vil vi måtte leve med avtalen. Skjønner det vil være et nederlag for Støre å forhandle ny handelsavtale med EU, men tror det vil være bra for AP.

Det som er ille er at EU gjennom EØS-avtalen har forrang over norske lover. Fra 1.1.2021 kan kommunalt eide arbeidsmarkedsbedrifter måtte bli anbudsutsatt. I det store og hele vil det si at våre svakeste gruppe kan bli sentralisert da det ikke blir lønnsomt å drifte disse på en kommersiell måte. Disse må kanskje flytte fra trygge omgivelser til noe som har vært tryggheten i livet. Regjering og Stortinget har ikke reservert seg fra dette direktivet. Vi er på tur mot et liberalistisk samfunn der markedet skal råde på alle felter. Som kommunestyrerepresentant ser jeg at EU også har stor inngripen i kommunestyresalen. Den norske modellen er under angrep. EØS er en tvangstrøye. Vi får håpe at Høyesteretts avklaring om at det blir rettssak i Acer-saken er begynnelsen på slutten for EØS. Grunnloven er tatt på alvor og jeg håper vi får en sak som skaper presidens. Bli med i Nei til EU og bli med i kampen. Kampen er stor og omfattende og vi trenger DEG på laget.

Stort bilde i toppen: Nei til EU markerte åpningen av Høyesteretts behandling i januar ved å sende EUs energipakke i retur. (Foto: Eivind Formoe )

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.

Seminar og fanemarkering i regi av Industriaksjonen

01. april 2025

Oslo 26. mars 2025. Kort oppsummering av Toril Mongstad, fylkesleiar Hordaland Nei til EU.