EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

 Avtalen har i de 30 årene vi har hatt den, utvikla seg til å bli noe langt mer enn handel med varer og tjenester. Det hadde nok politikerne forstått om de hadde studert EØS-loven, der §2 gir EU-lov forrang ved uenighet, en lov som sjølsagt er avspeiling av EUs lovbestemmelser. Norge har inkorporert 15 000 direktiver fra EU inn i vårt eget lovverk. Halvparten av det lovverket kommunene må forholde seg til, kommer fra EU.  

Norge gikk inn i unionens Energipakke 3 i 2018. Her forplikta vi oss til å levere energi til EU. I tillegg til 88% av dagens forbruk av gass i EU. leverer vi kraft fra vann og det vi har av vind. Prisen til oss bestemmes ikke ut fra produksjonskostnad, men på børs fra dag til dag i EU. Krafta har blitt en salgsvare som egg, ikke et velferdsgode, eid av oss innbyggere. Energibyrået ACER påser at den frie flyten av kraft i EU skjer etter fastsatte regler. Norge kan ikke redusere eksporten grunnet pris. Det er i tillegg til avtalebrudd, også konkurransevridning. Sverige, som er medlemsland og der Energipakke 4 er innført, søkte varmesommeren 2021 om reduksjon i eksporten grunna lavt vannivå i magasinene. Svaret var nei.  

Den 4. energipakken, der vedtakene er juridisk bindende, innbefatter 8 direktiver og forordninger. Energiminister Aasland har begynt å jobbe ut fra de to første direktivene, som ble lagt til høring sommeren 2022. Det vites ikke om de er vedtatt av Stortinget. Det mest inngripende for Norge, og som setter demokrati og selvbestemmelse for folk til side, er fornybardirektivet, som gjennomfører strategien REPowerEU

Fornybardirektivet, som handler om utbygging av vann og vindkraft, det siste også til havs, griper inn i nasjonal energipolitikk. Demokratiske prinsipp for konsesjonsbehandling settes til side ved bl.a. at konsesjonsbehandlinga skal kuttes til maks to år, helst ett, og konsekvensutredning i beste fall forenkles etter utbyggers kriterier.  Det offentlige har rett til å peke ut såkalte akselerasjonsområder der utbygging skal finne sted. Arealplaner og folks rettigheter samt hensyn til miljøet kan settes til side om utbygging anses av utbygger som helt nødvendig for energimarkedet. I dette bildet har ei ny forordning i EU gitt energibyrået ACER større rolle og mer myndighet.

Fornybardirektivet vil gi EU økt kontroll over Norges kraftressurser, noe også NVE har uttrykt bekymring for. Å flagge ut hvem som skal bestemme at vindturbinområder skal bygges eller vannkraft utbygges, -hvor, hvor store, hvor strømmen skal sendes, er grunnlovsstridig. Dette skal bestemmes av norske folkevalgte på Stortinget. Energipakke 4 fastsetter at 70% av produsert kraft skal importeres. EU har fastsatt egne klimamål med 45% reduksjon av utslipp. Energi fra Norge er derfor avgjørende for at EU skal nå målene sine.  Innføring av direktivet vil gjøre Norge medansvarlig for at EU når sine mål, og dette på bekostning av eget kraftbehov og med press på utbygging.

Ved å gå inn i EUs Energipakke 3 gav Norge avkall på Strømprisalliansen og gitt prisfastsetting til EUs marked. Nå trenger EU mer energi, og energikommisær Kadri Simson ga 13.mars Norge tidsfrist på 5 mnd på å slutte oss til pakke 4. Om ikke, trues vi med sanksjoner. Hva er EØS blitt? Avtalen som ikke skulle ha overnasjonal styring, og med vernede beslutningsprosesser?  Tjener den oss så godt?

I dag legges den offentlige utredninga om EØS fram for regjeringa. Det er allerede beslutta at den ikke skal legges fram for Stortinget som sak ettersom det ikke skal gjøres vedtak. Skulle den ikke se på konsekvensene av avtalen for det norske samfunnet og danne utgangspunktet for en offentlig debatt? Hvorfor kaste bort penger på ei utredning som ikke skal brukes? Det vekker IKKE tillit.

 

 

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Forutsigbarheten som forsvant

19. juni 2024

Line Eldring og Olav Slettebø fra EØS-utredningen avfeier empiri som motsier eller nyanserer deres egne konklusjoner som «anekdotisk».

Einar Frogner hilset Bondetinget

13. juni 2024

– Vi skal kjempe sammen med dere for folkestyret. Derfor sier vi ja til folkestyre og nei til EU, sa Einar Frogner i hilsenen til Bondelagets årsmøte.

– Vi er tøffe

08. juni 2024

Tone Berg og resten av gjengen i Sør-Trøndelag Nei til EU står på stand og tar kampen for folkestyre og rettferdighet.  

EØS-utredningens slagside

05. juni 2024

De sentrale studiene EØS-utredningen viser til, omhandler ikke de siste ti-tolv årene, der EU har sakket akterut i økonomisk utvikling i forhold til flere andre deler av verden.

Vett 1 2024 30 år med EØS

28. mai 2024

Konsekvenser for folkestyre, arbeidsliv, klima og næringsliv. Alternativer til EØS-avtalen.

Taxifrislipp truer organisert næring

28. mai 2024

– Under forrige regjering ble det påstått at frislipp av taxinæringen kom til å føre til billige priser. Det har ikke skjedd.

Økonomi og næringsliv

26. mai 2024

EØS-avtalen begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk. Gir avtalen forutsigbarhet for norsk næringsliv?

Handel og samarbeid med EU uten EØS

26. mai 2024

Hva skjer dersom EØS-avtalen sies opp?

Har EØS gitt gevinst?

26. mai 2024

Eldring-utvalget overser at norsk fastlandsindustri har fått et økende underskudd mot EU gjennom tiårene med EØS-avtalen.

Flere ønsker en handelsavtale enn EØS

26. mai 2024

Det er flere som er for en handelsavtale med EU enn EØS-avtalen. Et klart flertall mener EU har for mye makt i Norge.