Illustrasjon av Jørgen Bitsch.

Politisk kortslutning om energi.

Olje og energiminister Terje Søviknes prøver så godt han kan å kamuflere hvordan ACER skal te seg hvis Norge skal slutte seg til EU sin energiunion. Han bortforklarer fakta, det er å ikke si hele sannheten det. «ACER har ikke lovgivende myndighet i EU, men er en premissleverandør i EUs energipolitikk og utvikling av lovverk», skriver Søviknes.

Saken er den at ACER ikke bare har en rådgivende rolle. ACER har også håndhevings og vedtaksmyndighet, som griper inn i nasjonal kontroll med energisektoren. Regjeringen vil at dette også skal gjelde Norge gjennom EØS-avtalen, og da slik at ACERs vedtak formelt går via overvåkningsorganet ESA.

Det er noe helt annet enn det Søviknes prøver seg på. ACER skal altså overvåke både nasjonale reguleringsmyndigheter og systemoperatører i EU-landa, tilsvarende NVE og Statnett. Hensikten med overvåkingen er å påse at EUs regelverk, merk EUs regelverk, for elektrisitets- og gassmarkedet følges og gjennomføres!

ACER har vedtaksmyndighet på flere områder. Forordningens artikkel 7 gir ACER myndighet til å treffe vedtak om tekniske spørsmål der det følger a energimarkedspakkens regler. Artikkel 8 gir ACER myndighet til å avgjøre saker der det er uenighet mellom de nasjonale organene eller byrået mener det et manglende regime for tilgang til grensekryssende infrastruktur.

EU vil gi Norge en plass ved bordet i ACER, men uten stemmerett. I tillegg forutsetter EU at Norge skal finne seg i alt ACER vedtar, og det er ikke småtterier, som Søviknes prøver å framstille det. EU krever at reguleringen i Norge skal overtas av en ny reguleringsmyndighet (RME), som skal skilles ut fra NVE og skal være helt uavhengig av nasjonale myndigheter. RME skal altså være helt avhengig av alt ACER bestemmer!

Det er å gi fra seg suverenitet, og jussprofessor Eivind Smith refser denne løsningen. Han sier at det er snakk om en suverenitetsavståelse, og det skal handteres etter særskilte regler. Regjeringen prøver å unngå å bruke §115 i Grunnlova, som krever ¾ flertall i Stortinget når saken skal opp til behandling. Søviknes bør fortelle den fulle og hele sannhet!

Åse Nordnes

Sel og Heidal Nei til EU

Innlegget har bl.a. stått på trykk i Gudbrandølen Dagningen

Stort bilde i toppen: Illustrasjon av Jørgen Bitsch.

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.