Strømmen styres av EU

Elektrisitetsdirektivet som nå er revidert og som er en del av EU sin nye energipakke 4, levner ingen tvil, strømmen styres av EU.

Energipakken er revidert på en slik måte at EU-kommisjonen, ACER og RME (reguleringsmyndighet energi, som er underlagt ACER) får større makt i Norge, det på bekostning av styringa som vi selv skal ha nasjonalt. Dette er vedtatt i EU 8 mai, og kommer på bordet her i landet gjennom EØS.

I en formålsparagraf (art 3) så sier EU hva dette handler om. Medlemsstatene skal sikre at nasjonal lov ikke på urimelig vis skal hindre strømhandel over grensene, investeringer i variabel og fleksibel energiproduksjon og energilagring, nye mellomstatlige forbindelser og at markedet skal styre strømprisene. Har vi da noe vi skulle ha sagt når det gjelder energien vår? Det har vi dessverre ikke. Regjeringen har også gitt svar til EU, på EU sitt intiativ, om at det ikke bare er fri flyt av norsk strøm, men også fri flyt av eierskapet til norske kraftverk.  EU sitt argument er at norsk kraft ikke er en naturresurs som reguleres av konsesjonsloven vår, men at norsk kraft heller må legges under EU sitt tjenestedirektiv. Arvesølvet vårt forsvinner til EU.

RME skal være enerådende som energireguleringsmekanisme i Norge, etter art 51.1. Resten av den artikkelen (art 51) gjør det helt klart hvem som styrer RME. Alle ansatte, styre og klageorgan er altså totalt uavhengig av norske politiske myndigheter, det finansielle er også utenfor vår myndighet. RME er forpliktet etter art 58, at nært samarbeid med andre medlemsland, ACER og EU-kommisjonen, skal sørge for et indre EU-marked for strøm. Strømmarkedet skal utvikles regionalt over landegrensene, og fjerne hinder for strømhandel mellom landene, da er utvikling av nettet inkludert. Det skal også fjernes hinder for å få inn fornybare energikilder. Altså, alt som begrenser fri flyt av strøm skal fjernes! Det gir mer makt til EUs energibyrå ACER. Dette er hva Norge har forpliktet seg til med sin tilslutning til ACER. Er det noen som ser hva dette fører til? Hvordan det er mulig, kan man spørre seg om.

RME forplikter seg til (art 59.1) at nettleie skal fastsettes etter de metodene som nettleie skal fastsettes etter. De skal også påse at Statnett og andre nettselskaper følger direktivet, det være seg nettverkskoder og retningslinjer som er fastsatt av EU-kommisjonen, det er det samme som EU-lov, og ACER sine vedtak. RME skal også sørge for at Statnett skal gi nok kapasitet for utenlandskablene, samt overvåking om nettinvesteringene, og at de er i tråd med EU sine planer for nettutvikling.

Det er mange i Norge som er bekymret for økt strømpris, og det med rette. Vi er et av de kaldeste landene i Europa, og vi skal ha kontroll på energien vår.

Det er det de aller fleste mener og kanskje tror, men med det vedtaket som ble gjort i Stortinget har vi gitt bort muligheten til å ha så noenlunde prissetting. EU-kommisjonen vil ikke ha noen innblanding i prissettingen på strøm. Det er EU som bestemmer hva som er offentlig interesse, uansett hva en ordfører eller noen andre sier. 

Det blir heller ikke lett å hindre at det blir lagt nye utenlandskabler i fremtiden. Art 52 sier at Statnett skal hvert andre år, sende en tiårig nettutviklingsplan til RME, alle planer skal ha en tidsramme. RME skal passe på at planen er i overensstemmelse med EU sin plan for nettutvikling. Hvis det er tvil om oppfølging, så skal ACER ha beskjed, og RME kan be om at Statnett sin plan blir endret. Har investeringen kommet inn på planen, er det opp til EU. Alle kostnader skal for øvrig dekkes over nettleia!

I tillegg til alt det overnasjonale som kommer i forbindelse med ACER, så skal det opprettes enda et ledd i EU sin overnasjonalitet. Koordineringssentre, der er RME forplikta til deltakelse og godkjenning av RCC (Regional coordination centers). Alle kostnadene fordeles mellom nasjonale nettselskaper og skal betales over nettleia! Hvor høy skal nettleia vår bli? Det kan man lure på. Den er vel høy nok som den er. 

EU-kommisjonen kommer til å bestemme over flyten av utenlandskablene også, ikke våre politikere her i landet. Det er markedet og ikke nasjonale hensyn som skal tas og styres! Vi blir med andre ord umyndiggjort i vårt eget land. EU vil også blande seg inn i konsesjonsvilkårene for eventuelle nye vannkraftverk og vindkraftverk. Det skal tas hensyn til å bidra til EU sitt fornybarmål. Norsk natur skal altså ødelegges med vindkraft for å gi strøm til EU. Er det EU som skal bestemme over norsk natur?

Dette er en formidabel suverenitetsavståelse til EU som vi ikke engang er medlemmer av.   Det er altså EU som bestemmer over nedbøren som faller ned på jorda her i Norge. Skal det være slik? Arvesølvet vårt er i hvert fall forsvunnet.

reLATERT

Se alle arrangementer

Nei til EU advarer mot forsøk på forskuttert innføring av EUs fjerde energimarkedspakke

18. aug. 2022

I sitt høringssvar til foreslåtte endringer i fornybardirektivet m.fl. advarer Nei til EU mot det som kan oppfattes som forsøk på å forskuttere innføring av EUs fjerde energimarkedspakke.

Arendalsuka 2022 – EU-medlemskap i lys av krigen og årsaker til strømpriskrise

18. aug. 2022

Representantene fra nei-sidepartiene var enige om at EU-medlemskap ikke er nødvendig. I debatten om strømpriskrisen så vi imidlertid tydelig uenighet mellom regjeringspartiene.

Et varig krafttak

15. aug. 2022

Regjeringen kan med ett grep ta styring i strømdebatten og utlade Høyre.

Utsatt høringsfrist for hastebehandling av vindkraftkonsesjoner

02. aug. 2022

EU er lei av omstendelige prosesser i utbyggingssaker og vil endre flere direktiver for å fremskynde prosedyrene. Norske myndigheter har det også travelt. Så travelt at de ikke hadde «tid» til å oversette høringsdokumentene som ble sendt ut på forsommeren.

Kraftløse krafttak

14. juli 2022

Så lenge Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er unndratt nasjonal politisk og forvaltningsmessig kontroll, vil løfter om politiske krafttak være kraftløse.

EU-topper medgir at kraftmarkedet «ikke virker»

23. juni 2022

I en tale til EU-parlamentet 8. juni sa Kommisjonens leder Ursula von der Leyen at EU-regelverket for strømmarkedet har gått ut på dato, ettersom fornybare energikilder spiller en mye større rolle enn før.

Standpunkt 2-2022

22. juni 2022

I dette nummeret kan du lese om utsiktene til ny EU-debatt i Norge, og om ny meningsmåling som viser at bare 1 av 4 støtter EØS.

Hold EUs sikkerhetspolitikk unna EØS-avtalen!

21. juni 2022

Den utenrikspolitiske situasjonen og krigen i Ukraina blir forsøkt utnyttet til å innrullere Norge i EUs militærunion.

Kluss i klimaregnskapet

20. juni 2022

Det er flere urovekkende tegn til handlingslammelse i EUs klimapolitikk.

EU-regler for dyr og mat: EØS-avtalen plager oss

09. juni 2022

Mer bruk av antibiotika og kasting av gode egg kan bli resultatet av nye mat- og dyreregler på veg fra EU.

Bare 1 av 4 støtter EØS

03. juni 2022

En fersk meningsmåling viser at det er flere som støtter en handelsavtale med EU enn EØS-avtalen.

LO-sekretariatet: «Tiltres ikke»

25. mai 2022

LO-kongressen kan i verste fall ende opp med å stille enda vagere krav enn dem som regjeringspartiene har forplikta seg til i Hurdalsplattformen.