Strømmen styres av EU

Elektrisitetsdirektivet som nå er revidert og som er en del av EU sin nye energipakke 4, levner ingen tvil, strømmen styres av EU.

Energipakken er revidert på en slik måte at EU-kommisjonen, ACER og RME (reguleringsmyndighet energi, som er underlagt ACER) får større makt i Norge, det på bekostning av styringa som vi selv skal ha nasjonalt. Dette er vedtatt i EU 8 mai, og kommer på bordet her i landet gjennom EØS.

I en formålsparagraf (art 3) så sier EU hva dette handler om. Medlemsstatene skal sikre at nasjonal lov ikke på urimelig vis skal hindre strømhandel over grensene, investeringer i variabel og fleksibel energiproduksjon og energilagring, nye mellomstatlige forbindelser og at markedet skal styre strømprisene. Har vi da noe vi skulle ha sagt når det gjelder energien vår? Det har vi dessverre ikke. Regjeringen har også gitt svar til EU, på EU sitt intiativ, om at det ikke bare er fri flyt av norsk strøm, men også fri flyt av eierskapet til norske kraftverk.  EU sitt argument er at norsk kraft ikke er en naturresurs som reguleres av konsesjonsloven vår, men at norsk kraft heller må legges under EU sitt tjenestedirektiv. Arvesølvet vårt forsvinner til EU.

RME skal være enerådende som energireguleringsmekanisme i Norge, etter art 51.1. Resten av den artikkelen (art 51) gjør det helt klart hvem som styrer RME. Alle ansatte, styre og klageorgan er altså totalt uavhengig av norske politiske myndigheter, det finansielle er også utenfor vår myndighet. RME er forpliktet etter art 58, at nært samarbeid med andre medlemsland, ACER og EU-kommisjonen, skal sørge for et indre EU-marked for strøm. Strømmarkedet skal utvikles regionalt over landegrensene, og fjerne hinder for strømhandel mellom landene, da er utvikling av nettet inkludert. Det skal også fjernes hinder for å få inn fornybare energikilder. Altså, alt som begrenser fri flyt av strøm skal fjernes! Det gir mer makt til EUs energibyrå ACER. Dette er hva Norge har forpliktet seg til med sin tilslutning til ACER. Er det noen som ser hva dette fører til? Hvordan det er mulig, kan man spørre seg om.

RME forplikter seg til (art 59.1) at nettleie skal fastsettes etter de metodene som nettleie skal fastsettes etter. De skal også påse at Statnett og andre nettselskaper følger direktivet, det være seg nettverkskoder og retningslinjer som er fastsatt av EU-kommisjonen, det er det samme som EU-lov, og ACER sine vedtak. RME skal også sørge for at Statnett skal gi nok kapasitet for utenlandskablene, samt overvåking om nettinvesteringene, og at de er i tråd med EU sine planer for nettutvikling.

Det er mange i Norge som er bekymret for økt strømpris, og det med rette. Vi er et av de kaldeste landene i Europa, og vi skal ha kontroll på energien vår.

Det er det de aller fleste mener og kanskje tror, men med det vedtaket som ble gjort i Stortinget har vi gitt bort muligheten til å ha så noenlunde prissetting. EU-kommisjonen vil ikke ha noen innblanding i prissettingen på strøm. Det er EU som bestemmer hva som er offentlig interesse, uansett hva en ordfører eller noen andre sier. 

Det blir heller ikke lett å hindre at det blir lagt nye utenlandskabler i fremtiden. Art 52 sier at Statnett skal hvert andre år, sende en tiårig nettutviklingsplan til RME, alle planer skal ha en tidsramme. RME skal passe på at planen er i overensstemmelse med EU sin plan for nettutvikling. Hvis det er tvil om oppfølging, så skal ACER ha beskjed, og RME kan be om at Statnett sin plan blir endret. Har investeringen kommet inn på planen, er det opp til EU. Alle kostnader skal for øvrig dekkes over nettleia!

I tillegg til alt det overnasjonale som kommer i forbindelse med ACER, så skal det opprettes enda et ledd i EU sin overnasjonalitet. Koordineringssentre, der er RME forplikta til deltakelse og godkjenning av RCC (Regional coordination centers). Alle kostnadene fordeles mellom nasjonale nettselskaper og skal betales over nettleia! Hvor høy skal nettleia vår bli? Det kan man lure på. Den er vel høy nok som den er. 

EU-kommisjonen kommer til å bestemme over flyten av utenlandskablene også, ikke våre politikere her i landet. Det er markedet og ikke nasjonale hensyn som skal tas og styres! Vi blir med andre ord umyndiggjort i vårt eget land. EU vil også blande seg inn i konsesjonsvilkårene for eventuelle nye vannkraftverk og vindkraftverk. Det skal tas hensyn til å bidra til EU sitt fornybarmål. Norsk natur skal altså ødelegges med vindkraft for å gi strøm til EU. Er det EU som skal bestemme over norsk natur?

Dette er en formidabel suverenitetsavståelse til EU som vi ikke engang er medlemmer av.   Det er altså EU som bestemmer over nedbøren som faller ned på jorda her i Norge. Skal det være slik? Arvesølvet vårt er i hvert fall forsvunnet.

reLATERT

Se alle arrangementer

Domstolen kopierer staten

21. okt. 2019

Nei til EU ble nektet å saksøke staten for å avgi suverenitet til Acer. Domstolens kjennelse er avskrift fra regjeringsadvokatens notater, mener Nei til EUs advokater.

– Derfor anker vi

18. okt. 2019

Oslo tingrett har avvist Nei til EUs ACER-søksmål, men Nei til EU anker avgjørelsen til lagmannsretten. Vi trenger fortsatt økonomiske bidrag for føre saken videre.

Vi sto han av, og vi står på fortsatt

18. okt. 2019

Vi sto han av i 1994, og Nei til EU står stadig på videre mot EU-medlemskap og EUs påvirkning, skriver Kathrine Kleveland.

– Intensiverer EØS-debatten

16. okt. 2019

Nei til EU-leder Kathrine Kleveland mener Fellesforbundets landsmøte viser at EØS-debatten vil bli stadig viktigere fram mot Stortingsvalget 2021.

Utrede hva – av hvem?

15. okt. 2019

Hva kan Fellesforbundet få vite om EØS-erfaringene i arbeidslivet av en offentlig utredning?

De Facto-rapport: Nye reise-, kost og losjibestemmelser. Hva betyr de?

14. okt. 2019

Når det reviderte utsendingsdirektivet begynner å gjelde neste år, fins det ikke norske reise-, kost og losjibestemmelser som gjelder innleide fra Øst-Europa.

– Ikke mulig å allmenngjøre Reise, Kost og Losji

14. okt. 2019

Norges fremste arbeidslivsjurist, Stein Evju, er helt uenig med Fellesforbundets ledelse. Med nytt EU-direktiv er det ikke mulig å allmenngjøre Reise, Kost og Losji slik Fellesforbundets ledelse hevder i sin innstilling til landsmøtet.

Fellesforbundets landsmøte blir en thriller

11. okt. 2019

Fellesforbundets landsmøte er i gang. Sjelden har et landsmøte skapt så store overskrifter i forkant. Blir det ut av EØS-vedtak? Blir det krevd forbud mot bemanningsbransjen?

Kraftfull markering mot EUs fjerde jernbanepakke

11. okt. 2019

Mellom kl. 12.00-14.00 torsdag ble alle tog i Norge stanset da Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbunds streik mot EUs jernbanepakke.

Oslo tingrett avviste ACER-søksmålet, Nei til EU anker

11. okt. 2019

Oslo tingrett har gitt staten medhold i at Nei til EU ikke skal få fremme ACER-søksmålet for domstolene. Nei til EU anker avgjørelsen.

Ny rapport: Sjømateksporten kan tjene på et EØS-alternativ

11. okt. 2019

Frivillig standardisering og tilnærmet tollfrihet vil trolig prege en ny norsk handelsavtale med EU som baserer seg på avtalene EU har inngått med Canada og Japan.

Norge, EØS og alternative tilknytningsformer

10. okt. 2019

En ny rapport fra Menon Economics viser at det ikke er noen markant forskjell i eksportveksten til EU for land med eller uten en EØS-avtale. Når man sammenligner EØS-landene Norge og Island med Japan, Canada og Sveits, er det Canada som har økt sin eksport til EU mest.