Det skjer en nesten umerkelig invasjon - Jernbanepakke IV

Det skjer en nesten umerkelig invasjon i Norge, en stille inntrengning i norsk lovverk som vil vare i all evighet - og det er en veldig lang tid. Hva mener jeg så med dette? Jo det er det at samferdselsdepartementet, i forbindelse med Jernbanepakke 4, foreslår en myndighetsoverdragelse (altså avståelse av suverenitet) til EU-organet ERA (European Union Agency for Railways). Dette vil være i strid med EØS-avtalen og Grunnloven fordi vi vil, for første gang i så fall, bli direkte underlagt EU.

En liten forklaring: EØS er bygd på to separate søyler, EU-søylen og EFTA-søylen, og i 25 år har dette vært et viktig prinsipp for å sikre EFTA-statenes (Norge, Island og Liechtenstein) suverenitet. I EØS systemet er EFTA-landene underlagt EFTA-organer som er motstykker til organene i EU-søylen, for eksempel EFTA domstolen som tilsvarer EU-domstolen. Ved tidligere myndighetsoverføringer til EU har man valgt en løsning der EØS/EFTA’s overvåkingsorgan er mellommann, og formelt sett er Norge ikke direkte underlagt EU’s organer (selv om Norge absolutt er det indirekte). I tilfellet med ERA skjer myndighetsoverføring direkte og dermed brytes den grunnleggende forutsetningen om at tilknytning til EØS-avtalen skal være klart forskjellig fra et EU-medlemskap.

Grunnlovens unntaksbestemmelse for å avstå suverenitet (§ 115) forutsetter at Norge er medlem i den institusjonen som man overfører myndighet til, og Norge er ikke medlem av EU og derfor er det ikke hjemmel i grunnloven for å overføre myndighet til ERA. Myndighetene skulle avvist Jernbanepakke 4 direkte med den begrunnelse at det er lovstridig for stortinget å vedta denne pakken.

Vedtak etter Grunnlovens § 115 krever tre fjerdedels flertall og derfor ønsker regjeringen å bruke § 26.2 med den begrunnelse at myndighetsoverdragelse til ERA er «lite inngripende i Grunnloven», dette er en politisk manøvrering for å få til et vedtak i Stortinget med alminnelig flertall.

Det finnes ikke noe gradert inngripende i grunnloven, dette er et svart/hvitt spørsmål, enten er det inngripende eller så er det ikke inngripende. På samme måte som at enten er man gravid eller så er man ikke gravid, man kan ikke være bare «litt» gravid.

Utad sett kan det kanskje virke som at Jernbanepakke 4 er å vedta Jernbanereformen anno 2015 på nytt, det er det så absolutt ikke. Jernbanereformen 2015 er en reform som Norge og den norske regjering har full råderett over. Norge og den norske regjeringen vil ha null råderett (til evig tid) over Jernbanepakke 4, hvis den blir vedtatt.

Jeg oppfordrer alle stortingsrepresentanter til å stemme nei til Jernbanepakke 4, for jeg mener at råderetten over vår egen jernbane bør våre norske folkevalgte politikere ha, jernbanen skal ikke være styrt fra utlandet.

 

Yvonne Janet Ludvigsen Log, lokomotivfører

reLATERT

Se alle arrangementer

Høring om norsk luftfart og Wizz Air

11. jan. 2021

Nei til EU deltar på høring om krisetiltak for luftfarten.

Wizz Air-boikott og fagbevegelsen

07. jan. 2021

Nærmere 400 tillitsvalgte skrevet under et opprop for at Wizz Air skal kastes ut av Norge. Boye Ullmann forklarer hvorfor.

EUs frie flyt trumfer det meste

21. des. 2020

Fri flyt trumfer kanskje ikke alt, men for land som vil regulere arbeidslivet bedre mot sosial dumping, ser vi at EU-prinsippene trumfer langt det meste.

Nei til kabotasje i norsk luftfart!

07. des. 2020

Det må være et unisont krav fra opposisjonen på Stortinget, fra fagbevegelsen og et samlet folk at Wizz Air kun får operere mellom destinasjoner i Norge og utlandet.

Suverenitetsavståelse i strid med Grunnloven og EØS-avtalens prinsipper

11. nov. 2020

Høyesterett skal vurdere den omstridte praksisen med såkalt «lite inngripende» suverenitetsavståelse i EØS-saker.

EUs minstelønn passer ikke i Norge 

11. nov. 2020

EU-kommisjonen har sendt ut et forslag om å innføre en lovbestemt minstelønn der landene selv bestemmer lønnssatsen. Innføres dette i Norge vil det svekke fagbevegelsen og dermed den norske arbeidslivsmodellen. 

Europeisk minstelønn – fra vondt til verre

02. nov. 2020

EU-kommisjonens forslag til minstelønnsdirektiv bryter med den norske modellen for lønnsforhandlinger. Det er dessuten vanskelig å se hva i dette direktivet som skal gi EU-borgere ei minstelønn å leve av.

Den upraktiske EØS-avtalen

29. okt. 2020

Det er grunn til å håpe at Høyesterett ikke vil la «praktiske» hensyn veie tyngre enn Grunnlovens ord og EØS-avtalens forutsetninger, skriver Jan R. Steinholt i en replikk til Knut Arild Hareide i Aftenposten.

Mer eller mindre inngripende

23. okt. 2020

Høyesterett skal vurdere den omstridte praksisen med såkalt «lite inngripende» myndighetsoverføring i EØS-saker, med utgangspunkt i EUs fjerde jernbanepakke. Det kan få stor betydning for nasjonal suverenitet, Grunnlovens mindretallsvern og EØS-avtalen.

Jernbanepakka til Høyesterett

22. okt. 2020

Stortinget setter foreløpig bom for EUs fjerde jernbanepakke. Opposisjonen vil at Høyesterett først vurderer om den foreslåtte myndighetsoverføringen er i samsvar med Grunnloven.

Fire grunner til å si nei til EUs fjerde jernbanepakke

20. okt. 2020

Det er mange grunner til å være imot innføring av EUs fjerde jernbanepakke i Norge. Her er de fire viktigste.

Standpunkt 3-2020

02. okt. 2020

I dette nummeret kan du lese at et stort flertall ikke tror EUs fjerde jernbanepakke gir sikrere og bedre jernbane,