Det skjer en nesten umerkelig invasjon - Jernbanepakke IV

Det skjer en nesten umerkelig invasjon i Norge, en stille inntrengning i norsk lovverk som vil vare i all evighet - og det er en veldig lang tid. Hva mener jeg så med dette? Jo det er det at samferdselsdepartementet, i forbindelse med Jernbanepakke 4, foreslår en myndighetsoverdragelse (altså avståelse av suverenitet) til EU-organet ERA (European Union Agency for Railways). Dette vil være i strid med EØS-avtalen og Grunnloven fordi vi vil, for første gang i så fall, bli direkte underlagt EU.

En liten forklaring: EØS er bygd på to separate søyler, EU-søylen og EFTA-søylen, og i 25 år har dette vært et viktig prinsipp for å sikre EFTA-statenes (Norge, Island og Liechtenstein) suverenitet. I EØS systemet er EFTA-landene underlagt EFTA-organer som er motstykker til organene i EU-søylen, for eksempel EFTA domstolen som tilsvarer EU-domstolen. Ved tidligere myndighetsoverføringer til EU har man valgt en løsning der EØS/EFTA’s overvåkingsorgan er mellommann, og formelt sett er Norge ikke direkte underlagt EU’s organer (selv om Norge absolutt er det indirekte). I tilfellet med ERA skjer myndighetsoverføring direkte og dermed brytes den grunnleggende forutsetningen om at tilknytning til EØS-avtalen skal være klart forskjellig fra et EU-medlemskap.

Grunnlovens unntaksbestemmelse for å avstå suverenitet (§ 115) forutsetter at Norge er medlem i den institusjonen som man overfører myndighet til, og Norge er ikke medlem av EU og derfor er det ikke hjemmel i grunnloven for å overføre myndighet til ERA. Myndighetene skulle avvist Jernbanepakke 4 direkte med den begrunnelse at det er lovstridig for stortinget å vedta denne pakken.

Vedtak etter Grunnlovens § 115 krever tre fjerdedels flertall og derfor ønsker regjeringen å bruke § 26.2 med den begrunnelse at myndighetsoverdragelse til ERA er «lite inngripende i Grunnloven», dette er en politisk manøvrering for å få til et vedtak i Stortinget med alminnelig flertall.

Det finnes ikke noe gradert inngripende i grunnloven, dette er et svart/hvitt spørsmål, enten er det inngripende eller så er det ikke inngripende. På samme måte som at enten er man gravid eller så er man ikke gravid, man kan ikke være bare «litt» gravid.

Utad sett kan det kanskje virke som at Jernbanepakke 4 er å vedta Jernbanereformen anno 2015 på nytt, det er det så absolutt ikke. Jernbanereformen 2015 er en reform som Norge og den norske regjering har full råderett over. Norge og den norske regjeringen vil ha null råderett (til evig tid) over Jernbanepakke 4, hvis den blir vedtatt.

Jeg oppfordrer alle stortingsrepresentanter til å stemme nei til Jernbanepakke 4, for jeg mener at råderetten over vår egen jernbane bør våre norske folkevalgte politikere ha, jernbanen skal ikke være styrt fra utlandet.

 

Yvonne Janet Ludvigsen Log, lokomotivfører

reLATERT

Se alle arrangementer

Kanaltoget Eurostar blir enda mer effektivt

09. juli 2020

En fornyet avtale mellom Storbritannia og tre EU-land sørger for at togtrafikken under Den engelske kanal vil gå enda mer smertefritt enn da landet fremdeles var medlem av EU.

Talende taushet fra Hareide

07. juli 2020

Kan Norge konkurranseutsette jernbanen og innrette oss etter EUs tekniske standarder og løsninger uten å godta EUs fjerde jernbanepakke? Svaret er åpenbart ja.

Jernbanedirektivet er for rigid, medgir EU

29. juni 2020

Koronapandemien tvinger EU til å sette sitt eget rigide regelverk ut av kraft på det ene området etter det andre – også på jernbanesektoren.

Feil fra Hareide om jernbanesikkerhet

18. juni 2020

Statens jernbanetilsyn har «første ord» når det oppstår en akutt sikkerhetsrisiko, men langt ifra siste.

Utfordrer partiene før valgkampen

16. juni 2020

Nei til EU har nå sendt brev til alle stortingspartiene der de blir utfordret på viktige EU- og EØS-spørsmål fram mot Stortingsvalgkampen i 2021.

Vett 2 2020: Helt krise

03. juni 2020

EU og EØS i koronaens tid.

Fortsatt fri bevegelse

29. mai 2020

EUs frie arbeidsmarked og koronakrisa.

Standpunkt 2-2020

20. mai 2020

I dette nummeret av Standpunkt kan du lese om EUs fjerde jernbanepakke, om matproduksjon og kriseberedskap, og mykje meir.

Nei til EU i stortingshøring: EUs fjerde jernbanepakke er sterkt inngripende

19. mai 2020

Sammen med flere andre høringsinstanser advarer Nei til EU mot konsekvensene av EUs fjerde jernbanepakke. Regjeringens forslag avstår suverenitet til EU, og bryter med EØS-avtalens intensjon og forutsetninger.

Hensynet til norsk arbeidsliv må gå foran hensynet til EØS-avtalen

30. april 2020

Skandalen i Trondheim der seks svenske sykepleiere ble innlosjert i et bofellesskap, har satt søkelyset på en eldreomsorg som har gjort seg avhengig av bemanningsselskap. God 1. mai!

Fri innreise for sesongarbeidere i landbruket – felles for hele EU

14. april 2020

Regjeringen har foreslått å gjøre unntak for innreiseforbudet for sesongarbeidere i landbruket.

EUs «sosiale union» vokser fram

01. april 2020

Stortinget skal snart behandle tilslutning til EUs arbeidsmyndighet ELA og Opplysningsdirektivet – EUs direktiv om tydelige og forutsigbare arbeidsforhold.