Det skjer en nesten umerkelig invasjon - Jernbanepakke IV

Det skjer en nesten umerkelig invasjon i Norge, en stille inntrengning i norsk lovverk som vil vare i all evighet - og det er en veldig lang tid. Hva mener jeg så med dette? Jo det er det at samferdselsdepartementet, i forbindelse med Jernbanepakke 4, foreslår en myndighetsoverdragelse (altså avståelse av suverenitet) til EU-organet ERA (European Union Agency for Railways). Dette vil være i strid med EØS-avtalen og Grunnloven fordi vi vil, for første gang i så fall, bli direkte underlagt EU.

En liten forklaring: EØS er bygd på to separate søyler, EU-søylen og EFTA-søylen, og i 25 år har dette vært et viktig prinsipp for å sikre EFTA-statenes (Norge, Island og Liechtenstein) suverenitet. I EØS systemet er EFTA-landene underlagt EFTA-organer som er motstykker til organene i EU-søylen, for eksempel EFTA domstolen som tilsvarer EU-domstolen. Ved tidligere myndighetsoverføringer til EU har man valgt en løsning der EØS/EFTA’s overvåkingsorgan er mellommann, og formelt sett er Norge ikke direkte underlagt EU’s organer (selv om Norge absolutt er det indirekte). I tilfellet med ERA skjer myndighetsoverføring direkte og dermed brytes den grunnleggende forutsetningen om at tilknytning til EØS-avtalen skal være klart forskjellig fra et EU-medlemskap.

Grunnlovens unntaksbestemmelse for å avstå suverenitet (§ 115) forutsetter at Norge er medlem i den institusjonen som man overfører myndighet til, og Norge er ikke medlem av EU og derfor er det ikke hjemmel i grunnloven for å overføre myndighet til ERA. Myndighetene skulle avvist Jernbanepakke 4 direkte med den begrunnelse at det er lovstridig for stortinget å vedta denne pakken.

Vedtak etter Grunnlovens § 115 krever tre fjerdedels flertall og derfor ønsker regjeringen å bruke § 26.2 med den begrunnelse at myndighetsoverdragelse til ERA er «lite inngripende i Grunnloven», dette er en politisk manøvrering for å få til et vedtak i Stortinget med alminnelig flertall.

Det finnes ikke noe gradert inngripende i grunnloven, dette er et svart/hvitt spørsmål, enten er det inngripende eller så er det ikke inngripende. På samme måte som at enten er man gravid eller så er man ikke gravid, man kan ikke være bare «litt» gravid.

Utad sett kan det kanskje virke som at Jernbanepakke 4 er å vedta Jernbanereformen anno 2015 på nytt, det er det så absolutt ikke. Jernbanereformen 2015 er en reform som Norge og den norske regjering har full råderett over. Norge og den norske regjeringen vil ha null råderett (til evig tid) over Jernbanepakke 4, hvis den blir vedtatt.

Jeg oppfordrer alle stortingsrepresentanter til å stemme nei til Jernbanepakke 4, for jeg mener at råderetten over vår egen jernbane bør våre norske folkevalgte politikere ha, jernbanen skal ikke være styrt fra utlandet.

 

Yvonne Janet Ludvigsen Log, lokomotivfører

reLATERT

Se alle arrangementer

– Intensiverer EØS-debatten

16. okt. 2019

Nei til EU-leder Kathrine Kleveland mener Fellesforbundets landsmøte viser at EØS-debatten vil bli stadig viktigere fram mot Stortingsvalget 2021.

Utrede hva – av hvem?

15. okt. 2019

Hva kan Fellesforbundet få vite om EØS-erfaringene i arbeidslivet av en offentlig utredning?

De Facto-rapport: Nye reise-, kost og losjibestemmelser. Hva betyr de?

14. okt. 2019

Når det reviderte utsendingsdirektivet begynner å gjelde neste år, fins det ikke norske reise-, kost og losjibestemmelser som gjelder innleide fra Øst-Europa.

– Ikke mulig å allmenngjøre Reise, Kost og Losji

14. okt. 2019

Norges fremste arbeidslivsjurist, Stein Evju, er helt uenig med Fellesforbundets ledelse. Med nytt EU-direktiv er det ikke mulig å allmenngjøre Reise, Kost og Losji slik Fellesforbundets ledelse hevder i sin innstilling til landsmøtet.

Kraftfull markering mot EUs fjerde jernbanepakke

11. okt. 2019

Mellom kl. 12.00-14.00 torsdag ble alle tog i Norge stanset da Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbunds streik mot EUs jernbanepakke.

Ut av EØS-labyrinten?

09. okt. 2019

I EØS-debatten snakkes det vidløftig om handlingsrommet, men et annet bilde er mer beskrivende: EØS-avtalen som en labyrint der korridorene trekker seg sammen og utgangene blir færre og færre.

Råderett over egen jernbane!

03. okt. 2019

Nei til EU støtter aktivt opp om den politiske streiken og markeringene mot EUs fjerde jernbanepakke den 10. oktober.

EU-domstolen stanser opprydding i byggebransjen

03. okt. 2019

I en ny avgjørelse stanser EU-domstolen Italias forsøk på å hindre mafiatilstander i byggebransjen.

Organisasjons- og fagligpolitisk høstsamling

02. okt. 2019

Nordland Nei til EU gjennomfører en organisasjons- og fagligpolitisk høstsamling 5-6 oktober på Fauske hotell, Fauske

Rapport reiser tvil om kost og losji

27. sep. 2019

Det er ikke tilfeldig at den tidligere bestemmelsen i allmenngjøringsforskriften om at man skal sikres et «rimelig antall hjemreiser» nå er borte, sa Roar Eilertsen da han presenterte den nye rapporten fra De Facto.

EU er ingen faglig kamerat

18. sep. 2019

Det er interessene til arbeidsgivere og kapital som veier tyngst i det indre markedet, skriver politisk rådgiver Jan R. Steinholt i Nei til EU i dette tilsvaret til en kronikk fra Frode Alvheim, leder i forbundet Industri Energi.

EØS-avtalen mer enn en handelsavtale!

05. sep. 2019

I løpet av dette året har stortingspolitikere fra Høyre og Arbeiderpartiet valfartet til Mo Industripark og sammen med direktører i smelteverksbedriftene fortalt at «EØS-AVTALEN SIKRER FULL MARKESADGANG», «EØS-AVTALEN SIKRER KONKURRANSEKRAFT OG ARBEIDSPLASSER».