EØS-avtalens virkning på det norske samfunnet

Olaf Gjedrem, nestleder i Nei til EU, setter EØS-avtalens virkning på det norske samfunnet på dagsorden på Bø Hotell den 22.10.2018 kl. 18-21

I 1994 trådte EØS-avtalen i kraft. Det samme året sa Norge nei til EU-medlemskap i en folkeavstemning - mens Østerrike, Finland og Sverige bestemte seg for å bli med.

Når vi fortsatt har EØS-avtalen ca 25 år senere, er det særlig fordi EU-spørsmål er følsomt og splittende i mange politiske partier, slik at de ikke ønsker en stor debatt rundt EØS-avtalen.

Olaf Gjedrem, vil i sin innledning til møtet, ta oss gjennom mange eksempler på hvordan EØS-avtalen griper inn i hverdagen vår.


- Vi får høre om hvordan EØS-avtalen ikke bare er en enkel handelsavtale, men også en dynamisk politisk avtale som griper inn i lovgivningen i Norge, sier leder i Telemark Nei til EU, Ole Roger Dyrkorn.

Jernbanepolitikken og regjeringen sitt forslag om at Norge skal tilslutte seg EU sin jernbane pakke IV vil også bli belyst.

Telemark Nei til EU ønsker alle velkommen til en informativ og konstruktiv debatt om EØS-avtalen sin innvirkning på det norske samfunnet.

Sted og dato
Stathelle 05.10.2018
Telemark Nei til EU

Ole Roger Dyrkorn / s
styreleder

For mer informasjon kontakt:

Ole Roger Dyrkorn, tlf. 986 72 695

Olaf Gjedrem, tlf. 930 63 697

reLATERT

Se alle arrangementer

Jernbanebyrået ERA kort fortalt

14. april 2021

EUs jernbanebyrå ERA vil tvinge én felles mal på jernbanesystemene i Europa. Det kan gå på sikkerheten løs.

Om å flytte gjerder

12. april 2021

Refleksjoner etter Høyesteretts dom om nasjonal myndighetsavståelse.

Høyesterett stiller seg bak en høyst usikker forståelse av EUs jernbanepakke

09. april 2021

Høyesterett legger den utøvende makts vurdering til grunn om EUs fjerde jernbanepakke.

Tåken har klarnet i kanalen

29. mars 2021

Tre lærdommer fra britenes tre måneder utenfor EUs indre marked.

Skotsk jernbanedrift tilbake i offentlig regi

29. mars 2021

Det EU-vennlige uavhengighetspartiet SNP nasjonaliserer jernbanen i Skottland. Paradokset er at det ville ha vært umulig dersom Storbritannia fremdeles var bundet av EU-regelverket.

Spenner Norge fast i EUs sikkerhetsbelte

26. mars 2021

I verdensbildet til regjeringa er EU svaret på alt, også når det gjelder å sikre vår trygghet og frihet. Selv når EU krenker folkeretten og havretten, og dermed vitale norske interesser.

Taxinæring på felgen

23. mars 2021

Den nye EU-tilpassede Yrkestransportloven har punktert drosjenæringa slik vi kjenner den.

Høgsteretts vedtak om ACER — eit vendepunkt i EØS-striden

22. mars 2021

Høgsterett har vedtatt at Nei til EU har høve til å føra sak mot regjeringa for brot på Grunnloven. Stortinget følgde ikkje Grunnlovens § 115 då dei vedtok EUs energipakke 3 og la Norge under EUs energibyrå ACER.

Råtne sviller under jernbanesporet

19. mars 2021

Striden rundt EUs fjerde jernbanepakke bør bli en valgkampsak, uansett hva Høyesterett konkluderer med i sin vurdering av behandlingsmåten i Stortinget.

EØS-guiden

17. mars 2021

EØS-avtalens innhold, konsekvenser og alternativer

Fortsatt kabotasje med EUs mobilitetspakker

16. mars 2021

Situasjonen for vogntog er ille med sosial dumping og svekket trafikksikkerhet. I turbussbransjen er den håpløs. Hvordan virker EUs nye mobilitetspakker i denne virkeligheten?

Luftig boikott kan få hard landing

12. mars 2021

Som et EØS-registrert selskap kan Wizz Air fritt etablere seg i Norge. Det er ikke krav om en fast mannskapsbase i Norge, heller ikke for å føre priskrig på norske innenlandske flyruter. Men det kan finnes en nødutgang for å sikre arbeidsvilkårene i lufta.