Eksisterer det alternativer til dagens EØS avtale?

I år er det 25 år siden Norge sa nei til EU medlemskap for andre gang. I stedet for medlemskap i EU kom EØS avtalen. En avtale som ble utarbeidet i 1992 og trådte i kraft fra 1 januar 1994, og var ment å være inngangsporten for Norge med mål om fullt medlemskap i EU. Dette til tross for folkets nei ved folkeavstemninger.

Når det gjelder EØS avtalen så har både den ferske NHO sjefen og Arbeiderpartiets leder nylig gitt klart uttrykk for at dette er en meget god avtale for Norge som ikke må røres. Det finnes heller ikke alternativer hevdes det. 

Når det gjelder EØS avtalen så har både NHO og Arbeiderpartiet nylig gitt klart uttrykk for at dette er en meget god avtale for Norge som ikke må røres. Det finnes heller ikke alternativer hevdes det. 

Norge betaler godt for seg ca 3 milliarder kr årlig netto og tilpasser seg effektivt og lojalt til stadig nye EU - regler og fortolkninger av EØS avtalen.

I år 2012 kom rapporten Alternativer til dagens EØS avtale for å bidra til en debatt om hvilke veivalg Norge kunne ta i fremtiden med hensyn til EU. Hovedmålet var å få belyst problemene med eksisterende EØS avtale. Oppdraget var samtidig å utrede alternative samarbeids-måter med EU. Det som kommer frem i rapporten er at det foreligger flere alternativer til dagens EØS avtale som siden rapporten kom ut i 2012 er blitt enda mer omfattende for Norge. EØS avtalen er blitt for omfattende og en ønsker et alternativ som i større grad gir mulighet for å føre en selvstendig nasjonal politikk. 

Et alternativ er forhandlinger med EU for å få til et slankere EØS for å gjenvinne nasjonal handlefrihet på sentrale politikkområder. 

I følge professor i rettsvitenskap Peter Th Ørebeck ved Universitetet i Tromsø ( UIT ) har Norge i dag en rekke multilaterale avtaler med  verdens handelsorganisasjon GATT /  WHO, EFTA avtalen og bilaterale ordninger som Norge er en del av. Disse fungerer i dag og ingen nyskapninger må til og ligger klare til å tas i bruk om EØS avtalen sies opp. 

Norge inngikk en biateral handelsavtale med datidens EF i 1973 som sikret full tollfri adgang til EF markedet for alle industrivarer. Dette er fortsatt en gjeldende avtale, som i dag blant annet regulerer vilkår for handel med fisk, og som igjen kan komme opp til sin fulle bredde, om EØS avtalen sies opp. Den bilaterale avtalen må gjelde klart definerte områder og være av en rent folkerettslig karakter.  

Når det gjelder Norges avhengighet av EU er det interessant det som professor Ørebech skriver i en artikkel fra desember 2018. Han skriver blant annet: Målsettingen for EU har vært å sikre råstofftilførselen til EU. Bruken av autonome satser har lenge vært hyppig. Svikt i tilførsel av fisk fra egen flåte har økt: Dette har medført at eksporten til EU øker og EU har av hensyn til fiskeindustrien sørget for å suspendere tollen. Vi må således konstatere at økt underskudd på EUs selvforsyningsgrad av fisk, olje og gass vil øke EUs avhengighet av Norge uten hensyn til EØS-avtalen. 

I følge professor Ørebech er det fullt mulig å få til et helhetlig rammeverk rundt Norges avtaler med EU - uten at det trenger å innebære tettere integrasjon til EU. Man må da fjerne de særegenheter som preger EØS avtalen, det vil si ESA, EFTA domstolen og bestemmelsene som innebærer at alt relevant regelverk som EU vedtar på feltet skal komme til Norge på løpende bånd. 

Tom Kjetil Murberg, styremedlem Nei til EU i Vest Agder 

reLATERT

Se alle arrangementer

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.

Stortinget sier nei til å innføre resten av EUs fjerde energipakke

15. okt. 2025

Et stort flertall på Stortinget har sagt nei til å innføre ytterligere ett direktiv og fire forordninger i EUs fjerde energipakke. Regjeringen bør nå legge ned veto.

Avløpsdirektivet og hva Norge bør gjøre

08. okt. 2025

Elisabeth Lyngstad fra Norsk Vann holdt innledning om avløpsdirektivet på Nei til EUs fylkesledermøte 2. oktober.

Nei til EU ønsker demokratisk forvaltning av digital teknologi

02. okt. 2025

Nei til EU ber departementet avstå fra å innføre EU-forordningen om digitale tjenester i sin helhet, og i stedet vurdere en nasjonal regulering som er målrettet, demokratisk forankret, og i tråd med Grunnloven.

Høringsuttalelse til avskogingsforordningen

30. sep. 2025

Nei til EU høringsuttalelse til forskrift om gjennomføring av avskogingsforordningen

Nei til EUs 7 krav til det nye Stortinget og regjering 

30. sep. 2025

Nei til EU krever blant annet at regjeringen ikke må søke om EU-medlemskap, at nasjonal kontroll over strømmen sikres og at Stortinget ikke skal avgi suverenitet til EU-organer. Les hele listen under.

Spenning på strømgjerdet

29. sep. 2025

Norgespris skal lindre problemene med å ha et felles kraftmarked med EU, men ordningen kan falle fra hverandre på grunn av EØS-avtalen.

Ingen valgfrihet fra Høyre

08. sep. 2025

Høyre har latt EU-drømmen ligge i valgkampen, men fortegner hverdagen og valgmulighetene i EØS.