Ingunn Foss og EØS

Med bakgrunn i corona-krisen har Ingunn Foss et innlegg 12. mai med klar adresse til oss EU-motstandere. Ønsket om mer normale tilstander er noe alle er enig i.

Men det er noen lærdommer. Det er blitt tydelig at det er nasjonalstatene selv som må møte krisen. Nødvendigheten av et nasjonalt beredskap omkring forsyning av viktige varer er blitt tydelig. Det er ganske skremmende at det ikke lenger fins kornlagre for krisetider. Det kan komme andre kriser som skaper kornmangel.

Det ligger ingen garanti i et «forpliktende samarbeid» mellom landene. Vi trenger en selvstendig politikk på forsyning og beredskap.

På grunn av EØS-avtalen ble Norsk Medisinaldepot omgjort til et aksjeselskap og er nå eid av et internasjonalt konsern. Dette innebærer mangel på nasjonal styring av tilgangen på medisin.

Handel må ikke bli et system for sterke monopolister til å dominere markedet, der disse gjennom sin lobbyvirksomhet skaper regler for egen interesse. Handel er alltid et møtepunkt mellom kryssende interesser. Dette er noe som ikke lar seg endre gjennom abstrakte juridiske prinsipper og bestemmelser.  Det er bare gjennom å legge de reelle behov til grunn at handelen kan utvikle seg på en harmonisk måte.

EØS-avtalen er blitt mye mer omfattende enn det som det norske folk ble forespeilet da den ble inngått. Det er en avtale som er til skade for folkestyret. Det har ført til et arbeidsmarked preget av sosial dumping og kriminelle tilstander. Det griper inn i det kommunale demokrati med stadig flere byråkratiske bestemmelser. Hvordan den enkelte kommunen skal stelle seg ved anbud blir mer et spørsmål om juridisk fortolkning enn om hva de folkevalgte ønsker seg.

Krisen omkring NAV-utbetalingene viser at Norge har innført flere bestemmelser gjennom EØS enn vår administrasjon har kunnet forholde seg til. Dette blir en kostbar lærdom!

Dersom EU er en rasjonell motpart, vil spørsmål som grensekontroll og standardiseringer kunne løses i minnelighet ved en EØS-exit. Vi har aldri vært noen gratispassasjer, vil aldri bli det. Denne myten må vi bli ferdig med!

Ingunn Foss nevner klima og migrasjon som saker som kaller på internasjonalt samarbeid. Det er riktig at slike saker har en internasjonal karakter og vi kan ikke stille oss på utsiden. Men dersom beslutninger i slike saker ikke er forankret i folkeviljen, innenfor den naturlige ramme som nasjonalstaten er, så vil konfliktnivået stige og løsninger vanskeliggjøres. 

reLATERT

Se alle arrangementer

Om å flytte gjerder

12. april 2021

Refleksjoner etter Høyesteretts dom om nasjonal myndighetsavståelse.

Høyesterett stiller seg bak en høyst usikker forståelse av EUs jernbanepakke

09. april 2021

Høyesterett legger den utøvende makts vurdering til grunn om EUs fjerde jernbanepakke.

Tåken har klarnet i kanalen

29. mars 2021

Tre lærdommer fra britenes tre måneder utenfor EUs indre marked.

Spenner Norge fast i EUs sikkerhetsbelte

26. mars 2021

I verdensbildet til regjeringa er EU svaret på alt, også når det gjelder å sikre vår trygghet og frihet. Selv når EU krenker folkeretten og havretten, og dermed vitale norske interesser.

Taxinæring på felgen

23. mars 2021

Den nye EU-tilpassede Yrkestransportloven har punktert drosjenæringa slik vi kjenner den.

Høgsteretts vedtak om ACER — eit vendepunkt i EØS-striden

22. mars 2021

Høgsterett har vedtatt at Nei til EU har høve til å føra sak mot regjeringa for brot på Grunnloven. Stortinget følgde ikkje Grunnlovens § 115 då dei vedtok EUs energipakke 3 og la Norge under EUs energibyrå ACER.

Råtne sviller under jernbanesporet

19. mars 2021

Striden rundt EUs fjerde jernbanepakke bør bli en valgkampsak, uansett hva Høyesterett konkluderer med i sin vurdering av behandlingsmåten i Stortinget.

EØS-guiden

17. mars 2021

EØS-avtalens innhold, konsekvenser og alternativer

Fortsatt kabotasje med EUs mobilitetspakker

16. mars 2021

Situasjonen for vogntog er ille med sosial dumping og svekket trafikksikkerhet. I turbussbransjen er den håpløs. Hvordan virker EUs nye mobilitetspakker i denne virkeligheten?

Luftig boikott kan få hard landing

12. mars 2021

Som et EØS-registrert selskap kan Wizz Air fritt etablere seg i Norge. Det er ikke krav om en fast mannskapsbase i Norge, heller ikke for å føre priskrig på norske innenlandske flyruter. Men det kan finnes en nødutgang for å sikre arbeidsvilkårene i lufta.

Hydros salg av valseverk og EØS-avtalen.

10. mars 2021

EØS-avtalen hindrer ikke bruk av eiermakt. Departementet kan når som helst stanse salget.

Vett 1 2021: Hvilken transport trenger vi?

09. mars 2021

Nytt hefte om EUs fjerde jernbanepakke, Wizz Air, Uber og kabotasjekjøring.