Markering utenfor Tingretten da behandling av ACER-saken startet 1. november 2021.

Kampen om ACER

De ekstreme strømprisene er en følge at en politikk hvor markedet bestemmer og hvor utenlandskabler bidrar til å nivellere prisdannelsen og frata norske forbrukere og norsk industri den fordelen det har vært med billig strøm i Norge.

Før kraftmarkedet ble deregulert ble strømprisene fastsatt gjennom politiske vedtak.

Tilslutningen til ACER, det europeiske energibyrå, gjør at fremtidig mulighet for å føre en selvstendig politikk på strømutveksling blir borte. ACER kombinert med energipakke 3, energiloven og salgskanalen Nordpool gjør det vanskelig å stabilisere kraftprisene.

Nei til EU har gått til søksmål mot staten fordi måten dette spørsmålet ble behandlet på i Stortinget etter vår mening er grunnlovsstridig. Spørsmålet om Nei til EU kan være part i en slik sak var i seg selv et vanskelig juridisk spørsmål og krevde en lang møysommelig prosess. Men her har vi allerede vunnet.

Så blir det videre selve substansen som er oppe til rettslig bestemmelse. Her har vi altså i Oslo Tingrett i første omgang lidd et nederlag. Vi har valgt å gå videre til neste trinn på rettstien.

Egentlig burde Stortinget selv sørge for å holde seg til Grunnloven. Men vi lever i en tid der pietetsfølelse for den er svært svekket. Hadde Joachim Hambro vært stortingspresident, kunne vi tenke at saken hadde fått en bedre behandling. Men han lever ikke.

Derfor har vi ikke annet valg enn å tigge folk om noen slanter for å finansiere disse dyre rettslige prosessene. Slik er det blitt. Vinner Nei til EU, så blir det i det minste et klart signal om at vi skal ha råderett over våre verdier og ikke skusle dem bort.

Til syvende og sist er det likevel en politisk kamp som handler om folkestyrets fremtid og om store interesser for folket.

 

Ole Langeland

(leder i Vest-Agder Nei til EU)

Stort bilde i toppen: Markering utenfor Tingretten da behandling av ACER-saken startet 1. november 2021. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Forutsigbarheten som forsvant

19. juni 2024

Line Eldring og Olav Slettebø fra EØS-utredningen avfeier empiri som motsier eller nyanserer deres egne konklusjoner som «anekdotisk».

Einar Frogner hilset Bondetinget

13. juni 2024

– Vi skal kjempe sammen med dere for folkestyret. Derfor sier vi ja til folkestyre og nei til EU, sa Einar Frogner i hilsenen til Bondelagets årsmøte.

– Vi er tøffe

08. juni 2024

Tone Berg og resten av gjengen i Sør-Trøndelag Nei til EU står på stand og tar kampen for folkestyre og rettferdighet.  

EØS-utredningens slagside

05. juni 2024

De sentrale studiene EØS-utredningen viser til, omhandler ikke de siste ti-tolv årene, der EU har sakket akterut i økonomisk utvikling i forhold til flere andre deler av verden.

Vett 1 2024 30 år med EØS

28. mai 2024

Konsekvenser for folkestyre, arbeidsliv, klima og næringsliv. Alternativer til EØS-avtalen.

Taxifrislipp truer organisert næring

28. mai 2024

– Under forrige regjering ble det påstått at frislipp av taxinæringen kom til å føre til billige priser. Det har ikke skjedd.

Økonomi og næringsliv

26. mai 2024

EØS-avtalen begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk. Gir avtalen forutsigbarhet for norsk næringsliv?

Handel og samarbeid med EU uten EØS

26. mai 2024

Hva skjer dersom EØS-avtalen sies opp?

Har EØS gitt gevinst?

26. mai 2024

Eldring-utvalget overser at norsk fastlandsindustri har fått et økende underskudd mot EU gjennom tiårene med EØS-avtalen.

Flere ønsker en handelsavtale enn EØS

26. mai 2024

Det er flere som er for en handelsavtale med EU enn EØS-avtalen. Et klart flertall mener EU har for mye makt i Norge.