Nei til EU markerte åpningen av Høyesteretts behandling i januar ved å sende EUs energipakke i retur.

All løpende energitilpasning til EU og ACER må opphøre!

Etter Høyesteretts klarsignal for ACER-søksmålet, mener Nei til EU at all videre energitilpasning til EUs regelverk må legges på is inntil videre.

Nå som det er reist legitim rettslig tvil om hele grunnlaget for innføring av nye rettsregler som bit for bit avvikler nasjonal energistyring, ville det være et overtramp og forakt for Høyesterett hvis Stortinget fortsetter å behandle disse sakene som om intet har skjedd.

Et solid flertall i Høyesterett slo 1. mars 2021 fast at «domstolene må kunne prøve om Stortinget har gått frem i samsvar med Grunnlovens bestemmelser» når det gjelder tilpasning av norsk rett til EUs indre marked på området energiforsyning.

Bakgrunnen er det omstridte stortingsvedtaket 22. mars 2018 da tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke ble vedtatt innlemmet i EØS-avtalen og norsk rett med alminnelig flertall. Nei til EU mener vedtaket var grunnlovsstridig og reiste søksmål mot staten. To lavere rettsinstanser har sagt nei til at søksmålet kunne fremmes. Høyesterett er uenig.

Den rettslige tvilen omkring Stortingets handlemåte vil tidligst bli avklart etter nye rettsrunder om sakens kjerne. Går saken gjennom flere rettsinstanser, kan prosessen ta flere år.

I mellomtida jobber EU for full maskin med å fullføre EUs energiunion, med potensielt store og kanskje irreversible skadevirkninger for Norge. Neste energipakke, den fjerde, er for lengst vedtatt i EU og på vei til Norge gjennom EØS. Den er enda mer inngripende enn den tredje.[1]

Stortingets vedtak av tredje energipakke er allerede et «abonnement» på forordninger som styrker energibyrået ACERs makt. Fire slike forordninger ligger nå på Stortingets bord.[2]

Kjerna i disse fire forordningene er at nasjonal styring erstattes med regional styring, der ACER avgjør ved uenighet mellom land. Norden er en slik region. Det avgjøres også regionalt hvor mye strøm som skal stilles til rådighet for utenlandskabler. Ansvaret for forsyningssikkerhet overføres gradvis til regionale sikkerhetskoordinatorer.

Om ikke behandlingsprosessen stanses umiddelbart, er risikoen stor for at Stortinget innlemmer disse forordningene med hjemmel i de etter vår oppfatning ulovlige lovendringene som fulgte med Energimarkedspakke 3, og på en like grunnlovsstridig måte. Det som allerede kan vise seg å være en konstitusjonell skandale av dimensjoner, kan på denne måten bli enda større.

Inntil det foreligger en endelig rettslig avklaring av forholdet til grunnloven, tar Nei til EU for gitt at Storting og Regjering sørger for at:

  • ingen nye regelverk forbundet med energivedlegget i EØS-avtalen behandles av Stortinget før rettskraftig dom i ACER-søksmålet foreligger
  • Norge i EØS-komiteen avslår enhver behandling av kommende rettsakter med tilknytning til Energipakke 3 eller 4

I fall Stortinget likevel insisterer på å fatte nye vedtak som vedrører EUs energiunion, er et minstekrav at behandlingen foregår etter Grunnloven § 115 som krever ¾ flertall.

Kontakt

Roy Pedersen, leder i Nei til EU, på 930 27 592


[1] EUs energipakke 4 med totalt åtte forordninger og direktiv:

  • Den reviderte ACER-forordningen (2019/942)
  • Den revidert elektrisitetsforordning (2019/943)
  • Det reviderte elmarkedsdirektivet (2019/944)
  • Forordning om beredskap i elektrisitetssektoren (2019/941)
  • Forordning om styringssystem for energiunionen (2018/1999)
  • Det reviderte bygningsenergidirektivet (2018/844)
  • Det reviderte fornybardirektivet (2018/2001)
  • Det reviderte energieffektiviseringsdirektivet (2018/2002)

 

[2] Fire kommisjonsforordninger som ligger klar for Stortinget:

  • (EU) 2015/1222 (CACM) kapasitetstildeling og flaskehalshåndtering
  • (EU) 2016/1719 om langsiktig kapasitetstildeling (FCA)
  • (EU) 2017/2195 balansering av kraftsystemet (EB)
  • (EU) 2017/1485 (SOGL) System Operation Guidelines

 

Stort bilde i toppen: Nei til EU markerte åpningen av Høyesteretts behandling i januar ved å sende EUs energipakke i retur. (Foto: Eivind Formoe )

reLATERT

Se alle arrangementer

Det EU-styrte kraftregimet kan gi nye prisbomber

20. mars 2024

Norge har mistet adgangen til ensidig å bestemme nye prisområder for strømmen.

Del 3 Energi og kontrollen med krafta

12. feb. 2024

EU/EØS-regelverket har hatt stor innvirkning på norsk olje-, gass- og kraftsektor. Det gjelder på alt fra konsesjonspolitikk og ressursforvaltning til eierskap, selskapsstrukturer og markedsliberalisering.

Langreist strøm «forsvinner» i nettet. Du får regninga

18. jan. 2024

Det EU-styrte markedsregelverket fører til større energitap i strømnettet. Kostnadene blir overført til deg og meg gjennom økt nettleie.

Slik blir strømmen dyrere i nord

08. jan. 2024

ACER-bestemt strømflyt øker strømprisene i Midt- og Nord-Norge. Ordningen innføres i desember 2024.

Sikkerhet og beredskap

18. des. 2023

Notat fra Nei til EUs folkestyreutvalg nr. 2 2023.

Balansekunst på slakk strømledning  

11. des. 2023

Forventningene til Strømprisutvalget har vært store. Men rapporten Balansekunst gir ingen svar på hva som kan og må gjøres med strømpriskrisa som rammer folk og næringsliv.

Balansekunst på markedets premisser

28. nov. 2023

EØS-avtalen kan åpne for frikobling av strømprisen fra markedsregelverket til EU. Men dette hadde ikke Strømprisutvalget «tid og kapasitet» til å vurdere!

Kampen for politisk kontroll over krafta fortsetter 

21. nov. 2023

Uttalelse fra Nei til EUs rådsmøte 19. november 2023.

Politiske krafttak må til

14. nov. 2023

Det er ikke lenger omstridt at de to siste utenlandskablene har vært utslagsgivende for strømprisen. Det kontroversielle består nå i hvilke politiske grep som er mulige.

Høyesterett utvilsomt i tvil om sin egen rolle

13. nov. 2023

Det er en merkelig juridisk tilnærming når landets øverste domstol egentlig fraskriver seg ansvaret for å hegne om Grunnloven slik den til enhver tid er formulert.

Faktum som forsvant

13. nov. 2023

Bak Høyesteretts klare konklusjon i Acer-dommen ligger det mange motsetninger og forhold som ikke er vurdert.

Hva sier Høyesterett i ACER-dommen?

09. nov. 2023

Høyesterettsdommen i ACER-saken tar ikke stilling til konsekvensene for strømprisen eller andre følger av at Norge er blitt integrert i EUs energimarked. Det Høyesterett behandler er den direkte beslutningsmyndigheten som isolert sett er overført til EØS-tilsynet ESA.