Jonas Gahr Støre på Arbeiderpartiets landsmøte i 2017.

Det etter-demokratiske øyeblikket

Står både folkestyret og sosialdemokratiet nå ved en kritisk grense med utfallet av Acer-saken om tilknytning til EUs energiunion?

idar_helle
Idar Helle

Om en tar et raskt sveip nedover det europeiske kontinentet, ser en at det ikke er stilige hypoteser i samfunnsforskningen, men helt bestemte saker som har brakt den folkelige, breie venstresiden i kne og bidratt til at store velgergrupper ikke lenger ser på demokratiet som «sitt» eller «vårt»: I Tyskland var det SPD og den sosialdemokratiske kansler Schröder som gjennom Hartz IV-reformene ødela velferdsordningene og skapte nyfattigdommen i Europas økonomiske hjerte. I Frankrike var det sosialistpartiets egen president Hollande som startet jobben med å innføre arbeidsgivernes arbeidslivslovgivning og avvikle arbeidervernet, og sendte eget parti fra majoritetsparti til under ti prosent oppslutning i valg. I Hellas ga først Pasok og så Syriza opp alle løfter og kapitulerte for EUs nådeløse krisepolitikk.

Slik kan sosialdemokratiets fall og folkestyrets forvitring følges fra sør til nord i Europa: Det handler om helt konkrete politiske saker der partiene som fram til 1970- og 1980-årene var der for folk flest, ikke lenger er det. Et uttrykk for dette er at sosialdemokratiet ledere – som i Norge - tilhører det økonomiske og sosiale toppsjiktet, og at deres egne økonomiske interesser så vel som samfunnsforståelse gjenspeiler et helt annet blikk på verden enn dem de er valgt til å representere. I et strålende og allerede femten år gammelt essay har briten Colin Crouch kalt framveksten av en slik politisk tilstand for «Post-Democracy», altså etter-demokratiets tidsalder.

Etter å ha bagatellisert saken i månedsvis, har saksordfører Espen Barth-Eide og partileder Jonas Gahr Støre så unnlatt å ta hensyn til et flertall av egne fylkeslag, et flertall av partiets ordførere og industriforbundene i LO som blir direkte rammet av Acer.

Med prosessen fram mot Stortingets tilslutning til Acer og EUs energiunion har det politiske systemet tatt et kvalitativt sprang over i etter-demokratiet. På bakgrunn av en oppkonstruert uttalelse fra justisdepartementets egen lovavdeling, som ikke forholder seg til Acer-sakens samfunnsbetydning, har Regjeringen, MDG og Arbeiderpartiet valgt å bryte Grunnlovens krav til ¾ flertall i Stortinget i spørsmålet om suverenitetsavståelse. Dette er forfatningsstridig – og fratar dem som er direkte berørt, og et stort flertall i befolkningen som er mot Acer og energiunionen, det grunnlovsvernet som konstitusjonen er ment å sikre.

Behandlingen av denne saken internt i Ap er også oppsiktsvekkende og etter-demokratisk. Etter å ha bagatellisert saken i månedsvis, har saksordfører Espen Barth-Eide og partileder Jonas Gahr Støre så unnlatt å ta hensyn til et flertall av egne fylkeslag, et flertall av partiets ordførere og industriforbundene i LO som blir direkte rammet av Acer. For å sikre flertall i landsstyret og stortingsgruppa innad i partiet, har Barth-Eide i sluttfasen tydd til fri dikting og operert med «ufravikelige forutsetninger» som brytes punkt for punkt i avtalen med Regjeringen og konkret i møtet med EUs regelverk for energiunionen.

Utviklingen i retning et etter-demokratisk politisk system er blitt langt mer akutt med denne saken. Håpet og inspirasjonen er at den mobiliseringen av krefter for energisuverenitet og for folkestyre som har reist seg de siste to månedene, kan finne sammen permanent og reversere både Acer og etter-demokratiet. 

Illustrasjonsfoto: Sandra Skillingsås, Ap

  • Innlegget stod på trykk i Klassekampen 21. mars 2018. 

Stort bilde i toppen: Jonas Gahr Støre på Arbeiderpartiets landsmøte i 2017. (Foto Sandra Skillingsås, Ap)

reLATERT

Se alle arrangementer

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

18. april 2024

Nord-Trøndelag Nei til EU krever at regjeringa utnytter handlingsrommet i EØS avtalen til å legge ned veto mot fornybardirektivet. Fristen for høringssvar går ut 19. april. Høringsuttalelsen er gjengitt i artikkelen

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

–Uakseptabel EU-innblanding

08. april 2024

– Det er totalt uakseptabelt at EUs energikommissær forsøker å blande seg inn i norske politiske beslutningsprosesser, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

05. april 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU angående det reviderte fornybardirektivet.

Helseunion og ACER med Morten Harper

03. april 2024

Se opptak av Sør-Trøndelag Nei til EUs åpne møte på Litteraturhuset i Trondheim 10. januar 2024 med Morten Harper.

Det EU-styrte kraftregimet kan gi nye prisbomber

20. mars 2024

Norge har mistet adgangen til ensidig å bestemme nye prisområder for strømmen.

Del 3 Energi og kontrollen med krafta

12. feb. 2024

EU/EØS-regelverket har hatt stor innvirkning på norsk olje-, gass- og kraftsektor. Det gjelder på alt fra konsesjonspolitikk og ressursforvaltning til eierskap, selskapsstrukturer og markedsliberalisering.

Langreist strøm «forsvinner» i nettet. Du får regninga

18. jan. 2024

Det EU-styrte markedsregelverket fører til større energitap i strømnettet. Kostnadene blir overført til deg og meg gjennom økt nettleie.

Slik blir strømmen dyrere i nord

08. jan. 2024

ACER-bestemt strømflyt øker strømprisene i Midt- og Nord-Norge. Ordningen innføres i desember 2024.