Faksimile fra spalten "Orientering" i Klassekampen 31.08.24.

Dommernes drømmer

Efta-domstolen vil ha flere dommere og mer myndighet, men avdekker indirekte en nøkkel for å åpne handlingsrommet i EØS-avtalen.

På søndag er det siste frist for å sende svar i regjeringens høring om Eldring-utvalgets EØS-utredning (NOU 2024:7). Når jeg skriver dette torsdag morgen, er det allerede nærmere 200 uttalelser på høringens nettsider. En del organisasjoner har uttalt seg, men de fleste svarene er fra privatpersoner. Et overveldende flertall er sterkt kritisk til EØS-avtalen, særlig av hensyn til suverenitet og demokrati, men også økonomi og arbeidsliv.

 

En uttalelse som stikker seg ut i bunken er den fra Efta-domstolen, som er øverste domsmyndighet overfor Norge (og Island og Liechtenstein) i saker som berører EØS-avtalen. Uttalelsen er ikke beskjeden. EFTA-domstolen vil utvide sin myndighet til nye områder, doble antallet dommere og endre måten nye dommere blir utnevnt på.

Efta-domstolen holder til i Luxembourg, på Kirchberg-platået, med gangavstand til EU-domstolen. Gjennom 30 år med EØS-avtalen har Efta-domstolen behandlet nesten 400 saker. Domstolen avgjør saker som blir oversendt fra EØS-tilsynet Esa. Nasjonale myndigheter kan også påklage Esas vedtak inn for domstolen, det samme kan enkeltpersoner og bedrifter som er part i saken.

 

Efta-domstolen gir dessuten uttalelser om hvordan EØS-retten skal fortolkes til nasjonale domstoler. Disse uttalelsene er formelt rådgivende, og Efta-domstolen avgir bare uttalelser i saker der den blir bedt om det. Likevel er det liten tvil om at en uttalelse fra Efta-domstolen legger sterke føringer.

I Holship-saken fra 2016 uttalte Høyesterett at nasjonale domstoler må «normalt følge Efta-domstolens forståelse av EØS-retten og kan ikke fravike en tolkingsuttalelse av Efta-domstolen uten at det foreligger "særlige grunner".» Transportarbeiderforbundet tapte saken, som handlet om boikott som virkemiddel for å presse frem en tariffavtale for havnearbeidere, fordi retten mente tiltaket var en uakseptabel restriksjon på etableringsretten i EØS-avtalen.

Flere ganger har Efta-domstolen behandlet store saker overfor Norge. Den differensiert arbeidsgiveravgiften, som skal gjøre det billigere å ansette folk i distriktene, ble en periode avviklet etter at Efta-domstolen i 1999 mente ordningen var i strid med EØS-avtalen. Hjemfallsretten til vannkraftverk, som skal sikre offentlig eierskap, måtte endres etter en avgjørelse fra Efta-domstolen i 2007. I en uttalelse fra 2012 begrenset Efta-domstolen rekkevidden av allmenngjøring av tariffavtaler.

 

Nå er en viktig sak for styringen av helsevesenet til behandling i Luxembourg. Esa mener Norge har ulovlige begrensninger for sykehusbehandling i utlandet, og har tatt saken til Efta-domstolen. I høst skal domstolen dessuten avgi en uttalelse om fri tjenesteyting i EØS-avtalens artikkel 36, som kan få avgjørende betydning for rettssaken i Oslo tingrett om innleieforbudet for byggevirksomhet rundt Oslofjorden. Saksøkerne mener staten har brutt EØS-avtalen med forbudet, som skal forhindre sosial dumping.

Ønsket om å øke antallet dommere begrunner Efta-domstolen med at EØS-avtalen utvides løpende med nytt regelverk, det har bli flere saker og sakene er mer komplekse. I dag er det tre dommere, én fra hvert av landene Norge, Island og Liechtenstein. I høringsuttalelsen viser Efta-domstolen til at EU-domstolen har tre dommere fra hvert land, til sammen 81 dommere. Forskjellen er enorm, men i forhold til befolkningstallet er det likevel flere dommere på Efta-siden.

Forslaget fra Efta-domstolen er å doble antallet til seks dommere, der landene oppnevner to hver. Uhåndterbar saksmengde og lang ventetid kan satt på spissen utfordre rettssikkerheten. I stedet for å øke antallet dommer, bør det undersøkes om for mange saker nå kommer til Efta-domstolen, enten det er saksanlegg fra Esa eller spørsmål fra domstolene. Har det for overarbeidede norske domstoler blitt en lettvint løsning å sende spørsmål videre til Efta-domstolen?

 

Efta-domstolen ønsker utvidet jurisdiksjon til nye områder. Her nevnes særlig justisområdet med blant annet Schengen-avtalen, Dublin-avtalen og avtalen om europeisk arrestordre. Selv om avtalene er separate fra EØS, mener Efta-domstolen at det er en nær sammenheng. Det vises dessuten til at EU-domstolen har myndighet også på justisområdet.

Parallellen til EU-domstolen vitner om manglende respekt for det som skulle være grunnleggende forskjeller mellom EØS-avtalen og et EU-medlemskap. Efta-domstolen ble etablert for å håndtere regelverket i EØS, og skal være avgrenset til det indre markedet. En utvidelse som Efta-domstolen foreslår, vil være å flytte myndighet på justisområdet fra Norge til Luxembourg.

Efta-domstolen påpeker at endringen kan gjøres i avtalen om overvåkningsorgan og domstol mellom Efta-landene, uten forhandlinger med EU. Det er et interessant poeng som kan speilvendes, og som ofte blir glemt i debatten om handlingsrommet i EØS-avtalen. Noen ganger virker det som Esa og Efta-domstolen er mer katolske enn paven, og står for en unødvendig rigid håndheving av regelverket. I forståelse med Island og Liechtenstein kan Norge endre rammeverket for denne praksisen, og utvide handlingsrommet, uten å vente på enighet med EU.

Teksten ble trykt i Klassekampen 31. august 2024.

Stort bilde i toppen: Faksimile fra spalten "Orientering" i Klassekampen 31.08.24.

reLATERT

Se alle arrangementer

Nå kommer EUs Arbeidsmarkedsmyndighet, ELA

10. des. 2024

Myndigheten til European Labour Authority (ELA) spenner vidt innenfor arbeidsliv og trygder. ELA-regelverket er nå til behandling i Stortinget.

Tid for handling: Ta tilbake kontroll på krafta

02. des. 2024

Vi ønsker å reise full oppmerksomhet om forvaltningen av kraftressursene og norsk kraftpolitikk inn mot stortingsvalget 2025 under parolen ‘Krafta er vår – ta tilbake demokratisk kontroll over strømprisene’.

Nei til EU vil reise kampen mot EØS inn mot stortingsvalget

02. des. 2024

Nei til EU vil presse på for en kritisk debatt om EØS-avtalen. En avtale som underminerer selve folkestyret, og som har i seg ødeleggende elementer for norsk samfunnsliv.

Krever at handlingsrommet brukes

29. nov. 2024

- Det lokale selvstyret må hensyntas, er budskapet både fra KS og fylkeskommuner i høringen om EØS-utredningen. En rekke uttalelser krever at handlingsrommet brukes.

Stilte regjeringen til veggs på EU og EØS

28. nov. 2024

SVs stortingsgruppe markerte 30-årsjubileet for folkeavstemningen i 1994 med å stille regjeringen en rekke EU- og EØS-spørsmål i spørretimen på Stortinget.

– Om vi organiserer breitt så vinn vi

27. nov. 2024

Standpunkt samla i 2019 alle dei gjenlevande Nei til EU-leiarane til samtale om jubileet: – Den viktigaste lærdomen frå 1994 er at det er mogleg å utfordre den etablerte politiske og økonomiske makta, sa Stein Ørnhøi, leiar i Nei til EU 1995–1997.

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

20. nov. 2024

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

EFTA-domstolen: Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet  

20. nov. 2024

Norge må selv kunne bestemme over arbeidslivsspørsmål. Nei til EU ser på kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge som en av de viktigste enkeltsakene akkurat nå.  

Innleieregler må bestemmes i Norge – ikke av ESA/EFTA-domstolen gjennom EØS

20. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte mener at det beste for norsk arbeidsliv er en handelsavtale med EU der Norge kan bestemme hva som tjener norsk arbeidsliv.

– Landbruket er sterkt påvirket av EØS-avtalen

19. nov. 2024

Landbruket skulle holdes utenfor EØS-avtalen, men næringen merker likevel konsekvensene, viser høringsuttalelser om EØS-utredningen. Importen av landbruksvarer fra EU har økt kraftig. Norge har fått et mindre handlingsrom på mat- og veterinærområdet.

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!

19. nov. 2024

Norge må bruke reservasjonsretten i EØS mot EUs fornybardirektiv og resten av EUs fjerde energimarkedspakke. 

– Eldring-utvalget vil knytte Norge stadig tettere til EU

14. nov. 2024

I høringsmøtet om EØS-utredningen 13. november var Nei til EU-leder Einar Frogner kritisk til at Eldring-utvalget ønsker en raskere innføring av EU-tilpasninger i EØS-avtalen, og dermed knytte Norge stadig tettere til EU.