Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

ELAstikk eller tvangstrøye for arbeidslivet?

Europabevegelsen og Fredrik Mellem omfavner kritikkløst ethvert initiativ som har EU-stempel. Det bør ikke overraske noen.

Når Nei til EU og undertegnede er sterkt kritiske til Arbeidslivsbyrået ELA (European Labour Agency), så skyldes det uro for følgene for den norske arbeidslivsmodellen slik vi kjenner den. Nei til EU er slett ikke «motstandere av europeisk samarbeid», slik Mellem påstår. Tvert om. Vi er tilhengere av alle former for likeverdig samarbeid mellom stater og folk. Derfor er det utmerket at Arbeidstilsynet for lengst har fått på plass samarbeidsavtaler med bulgarsk og polsk arbeidstilsyn.

Problemet med ELA er at ingen vet hvilke fullmakter dette byrået etter hvert vil få tildelt for å overstyre nasjonale forvaltningsorganer og kjøreregler i arbeidslivet. Heller ikke Mellem, selv om han skriver at «(B)byrået vil ikke ha noen som helst myndighet til å vurdere nasjonale tariffavtaler og økt informasjon til arbeidstakere».

Mellems bilde av ELA er et byrå uten myndighet som skal koordinere og kanskje delta i noen felles inspeksjoner. Tror Europabevegelsen at byrået trenger en stab på 140 ansatte til det? Og et budsjett på en halv milliard kroner? Hvis ELA ikke skal være handlekraftig, må det vel være bedre å bruke budsjettet på 500 millioner kroner til å styrke de nasjonale arbeidstilsynene?

ELA skal passe på at Norge følger EUs regler for arbeidslivet og på trygdeområdet. Også det kommende Opplysningsdirektivet om forutsigbare arbeidsvilkår vil etter alt å dømme være innenfor kompetanseområdet til ELA. Dette er ikke noe Nei til EU finner på, men fremgår av Stortingets eget EU/EØS-nytt av 13.2.2019.

Det stemmer at EU-rådet og EU-parlamentet har blitt enige om å dempe ned noen av de mest kontroversielle sidene i Kommisjonens forslag til Opplysningsdirektiv, blant annet ved at artikkelen som sier at kollektive overenskomster må vike for direktivet, strykes. Men det gir ingen garanti mot at artikkelen kan bli gjeninntatt ved en seinere revisjon av direktivet.

De som har mest behov for effektiv samordning av europeiske arbeidstilsyn; sjøfolk og fiskere, blir for øvrig ekskludert fra de nye reglene for «et sosialt Europa».

EU er en tungdrevet organisme. Hodet i Brussel sliter ofte med å få alle de 27 beina til å gå i takt. Metoden til Kommisjonen er derfor å gå to skritt fram for deretter å ta ett skritt tilbake når beina blir gjenstridige. Retningen mot stadig mer overnasjonalitet er irreversibel. EU har som erklært mål å bli en fullverdig union innen 2025. EU-byråene, også ELA, er verktøy som skal påskynde denne prosessen.

Innlegget ble først publisert på Fri Fagbevegelse 15. februar 2019.

Se også: Et arbeidslivsbyrå for enda mer «fri flyt»

Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Alternativ i alpene?

27. jan. 2025

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.

Enda en seier for innleiereglene  

22. jan. 2025

Forbudet mot innleie fra bemanningsforetak i byggebransjen er å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen!

Minstelønnsdirektivet kan bli annullert

17. jan. 2025

EUs minstelønnsdirektiv skal annulleres sier EU-domstolens generaladvokat i sin innstilling til avgjørelse i den omstridte saken.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

EU er ikke riktig retning

12. des. 2024

Nordisk fagbevegelse frykter, med god grunn, at lovpålagt minstelønn ikke bare blir et bunnivå, men vil være et tak som begrenser arbeidernes lønnsutvikling.

Nå kommer EUs Arbeidsmarkedsmyndighet, ELA

10. des. 2024

Myndigheten til European Labour Authority (ELA) spenner vidt innenfor arbeidsliv og trygder. ELA-regelverket er nå til behandling i Stortinget.

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Stilte regjeringen til veggs på EU og EØS

28. nov. 2024

SVs stortingsgruppe markerte 30-årsjubileet for folkeavstemningen i 1994 med å stille regjeringen en rekke EU- og EØS-spørsmål i spørretimen på Stortinget.

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

20. nov. 2024

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

EFTA-domstolen: Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet  

20. nov. 2024

Norge må selv kunne bestemme over arbeidslivsspørsmål. Nei til EU ser på kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge som en av de viktigste enkeltsakene akkurat nå.  

Innleieregler må bestemmes i Norge – ikke av ESA/EFTA-domstolen gjennom EØS

20. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte mener at det beste for norsk arbeidsliv er en handelsavtale med EU der Norge kan bestemme hva som tjener norsk arbeidsliv.