Kraftlinjer.

Energifattigdom

EUs energimarked forsterker forskjeller og skaper klima-urettferdighet.

Friends of the Earth Europe skriver tankevekkende i EU Observer 1. august om sommerens hetebølger i Europa og en energifattigdom der hver femte innbygger ikke har råd til å holde hjemmet sitt kjølig om sommeren.

Det europeiske energimarkedet forsterker forskjeller og skaper klima-urettferdighet, men blir likevel omfavnet av Europa­bevegelsens Fredrick T. Mortvedt i et svarinnlegg til meg 3. august.

Grunnleggende sett handler EUs energiunion om markedsliberalisme, der mulighetene for nasjonal politisk regulering begrenses, med byrået Acer som tilsyn og håndhevingsmyndighet.

Mortvedt mener det vil være «usolidarisk» å ta tilbake politisk kontroll over kraftsektoren mens «EU-statene holder stand mot Putins energipolitiske maktspill». Det er et merkelig argument. Krafteksporten er en liten brøkdel av den samlede energimengden som Norge eksporterer til Europa. I 2023 leverte Norge mer enn 30 prosent av det totale gassforbruket i EU og Storbritannia. Dette tilsvarer ni ganger hele den norske kraftproduksjonen i et normalår.

Debatten om ut av Acer og nå mot EUs fjerde energipakke handler heller ikke om å stanse all krafteksport, men om å innføre politiske reguleringer slik at vi får en samfunnsnyttig kraftutveksling. EUs fri flyt-marked gir fortjenestemuligheter for kraftbransjen og spekulanter, men det har blitt mer kostbart og uforutsigbart for husholdninger, kommuner og næringsliv.

For eksempel er det illevarslende for klimaomstillingen at Yara nylig skrinla planene om fullskala elektrifisering av gjødselfabrikken på Herøya, et av Norges største punktutslipp av CO₂. En av faktorene Yara peker på er endringer i kraftprisen.

Mortvedt gir inntrykk av at EU lykkes godt med omstillingen til fornybar energi, med Tyskland som eksempel. Faktum er at over en fjerdedel av strømproduksjonen i Tyskland i fjor kom fra kullkraft. De siste årene har vist alvorlig sårbarhet i EUs energisystem.

Fortsatt er avhengigheten stor av kull og særlig gass. EUs eget miljøbyråa EEA fastslår at det er usannsynlig at EU vil nå sine mål for energieffektivisering i 2030, hvis det ikke raskt iverksettes langt kraftigere tiltak for å redusere energiforbruket.

Teksten ble trykt i Klassekampen 8. august.

Stort bilde i toppen: Kraftlinjer. (CC 0)

reLATERT

Se alle arrangementer

– Eldring-utvalget vil knytte Norge stadig tettere til EU

14. nov. 2024

I høringsmøtet om EØS-utredningen 13. november var Nei til EU-leder Einar Frogner kritisk til at Eldring-utvalget ønsker en raskere innføring av EU-tilpasninger i EØS-avtalen, og dermed knytte Norge stadig tettere til EU.

Er SV fremdeles mot EØS?

30. okt. 2024

Det foreslåtte standpunktet er politisk krevende og pedagogisk uholdbart. Hvis målet er å å få også EØS-skeptikernes og -tvilernes stemme ved stortingsvalget 2025.

Et nei til EU for klima og miljøet

28. okt. 2024

Verden må gjennom store endringer for å ta vare på naturen og klimaet. Klimapolitikken må forankres i folkelig støtte og medbestemmelse for at vi skal få til endringene.

Fornybardirektivet på 1-2-3

24. okt. 2024

EU presser på for at Norge skal innføre fornybardirektivet i EØS-avtalen. Se videoen med Morten Harper her!

Strømkrisa

15. okt. 2024

Strøm

Brev fra Brussel

14. okt. 2024

EU-kommisjonen omtaler seg selv som en nøytral «vokter av traktatene». Om Fru Justitia er blind, er det bare på ett øye.

560 underskrifter på 24 timer

24. sep. 2024

Det manglet ikke på engasjement da Telemark Nei til EU sto på stand under Dyrsku’n og samlet inn underskrifter for veto mot Fornybardirektivet.

Utbyggernes fortelling

23. sep. 2024

EUs fornybardirektiv skriver utbyggerinteressenes fortelling. Da er det ikke rart at NHO lar seg rive med.

Fornybardirektivet og folkestyre

13. sep. 2024

Hva blir igjen av kommunal sjølråderett om vindkraft om fornybardirektivet vedtas inn i EØS?

Energidepartementet har et forklaringsproblem

27. aug. 2024

Det er paradoksalt at departementet forespeiler at Norge kan få unntak for ambisjonene som er direktivets hovedhensikt, skriver Einar Frogner og Ole Kristian Setnes i Nei til EU.

Når naturen taper

30. juli 2024

EUs nye lov om naturrestaurering oppfyller ikke de internasjonale forpliktelsene i naturavtalen fra Montreal.

Fornybare forviklinger

17. juli 2024

Erna Solbergs iver etter å innføre fjerde energipakke skaper usikkerhet for næringsliv og natur.