EU-domstolen i Luxembourg. CC BY Cédric Puisney

EU er ingen faglig kamerat

Det er interessene til arbeidsgivere og kapital som veier tyngst i det indre markedet, skriver politisk rådgiver Jan R. Steinholt i Nei til EU i dette tilsvaret til en kronikk fra Frode Alvheim, leder i forbundet Industri Energi.

Frode Alfheim, forbundsleder i Energi Industri, roper i KK 10. september varsko på vegne av britisk fagbevegelse dersom Storbritannia brått forlater EU. Det kan fort bli et race to the bottom, frykter han, hvis en høyrevridd Tory-regjering får frie tøyler uten at EU passer på.
 
Nå er det sånn at det har foregått et kappløp mot bunnen i britisk og europeisk arbeidsliv i et tiår allerede. Til dels takket være EU. Fra 2009 til 2015 gikk reallønna i Storbritannia kraftig ned, særlig blant menn. Det har naturligvis sammenheng med krisa og med en svekket britisk fagbevegelse. Uansett er det en viss ironi i at reallønnsoppgang og synkende arbeidsløshet inntraff omtrent samtidig med at britiske arbeidere, ikke minst i industriområdene i nord-England, sa nei til fortsatt EU-medlemskap.

Teksten fortsetter under bildet.

varsko-fra-alvheim-kk-2019-09-17
Faksimile fra Klassekampen 10. september 2019.

 
Alfheim ser ut til å mene at EU har vært en buffer mot et skrekkvelde i britisk arbeidsliv. Med en «hard» brexit kan derfor alt vern forsvinne mot rabiat høyrepolitikk. Han siterer en representant for britisk LO som viser til at arbeidstakerne vil miste retten til å løfte saker for EU-domstolen, samt at tidligere EU-dommer ikke lenger vil være bindende for britiske domstoler. Sjøl om IE-lederen innrømmer at EU-bestemmelser kan utfordre den kollektive retten til arbeidskamp, ser han ut til å mene at regelverket som også omfatter oss gjennom EØS-avtalen, gir sikkerhet og manøvreringsrom tross alt.
 
Visst finnes det EU-lovgivning med sosialt tilsnitt som har gitt en viss bedring av kårene i land med svake fagorganisasjoner og dårlig arbeidervern. Men det overskyggende for alle direktiver og initiativer på arbeidslivsområdet er å få flyten av arbeidskraft (og kapital) til å foregå mest mulig friksjonsfritt, uten at det i for sterk grad fører til «urettferdige konkurranseforhold» europeiske arbeidsgivere imellom. Timelønninger som spriker fra €4 til €40 gjør nettopp det.
 
EUs sosiale pilar vektlegger at det handler om å underlette «arbeidsmarkedets tilpasningsevne» til nye, mer mobile og flyktige ansettelsesforhold. Den nye europeiske arbeidsmyndigheten ELA – som blir virksom fra oktober – er blitt til i erkjennelsen av at altfor billig, rettsløs og ukvalifisert arbeidskraft i det lange løp svekker produktiviteten og den europeiske industriens konkurransekraft. Det er interessene til arbeidsgivere og kapital som veier tyngst i det indre markedet.

Innføring av en europeisk minstelønn blir en flaggsak for den nye EU-kommisjonen.

Innføring av en europeisk minstelønn blir en flaggsak for den nye EU-kommisjonen. I Norden og Norge har vi alltid sett på lovfesta minstelønn som en pådriver for «samling i bånn», og har sverget til sterke fagforeninger og kollektive tariffavtaler for lønnsfastsettelse. Avhengig av hvordan EU har tenkt å innføre sin europeiske minstelønn på 60 % av snittlønna, kan også dette bli EØS-relevant og påtvinges Norge. Vil Alfheim motsette seg det?
 
Storbritannia innførte minstelønn i 1998, uavhengig av EU. Britisk fagbevegelse, som tidligere hadde vært imot minstelønn, vurderte den faglige og sosiale situasjonen som prekær. Maggie Thatcher og hennes konservative etterfølgere hadde ført nådeløs krig mot fagbevegelsen, eller den «indre fiende», som Thatcher omtalte gruvearbeidernes fagforening NUM. Hun ble på ingen måte hindret av EU.
 
I det indre markedet står britiske og norske arbeidsfolk overfor de samme EU-rettslige reglene. Det betyr at EU-rett, som den frie etableringsretten eller direktivenes begrensninger av hva som kan allmenngjøres, har forrang over annen nasjonal lovgivning. Mens vi må forholde oss til EFTA-domstolens anbefalinger, må britisk fagbevegelse forholde seg EU-domstolens avgjørelser.

EU-rett har forrang over annen nasjonal lovgivning 

Det var EØS-lovens forrang som lå til grunn for Holship-dommen i Høyesterett. Alfheim tror vel ikke på ramme alvor at EU-domstolen ville ha dømt annerledes og gitt havnearbeiderne medhold? Eller at den ville ha instruert Tariffnemnda til ikke å bestemme at reise-, kost og losjibestemmelsene i Industrioverenskomsten opphører ved svenskegrensa?
 
Når vi er ute av EØS og Stortinget opphever EØS-loven, kan Transport (nå Fellesforbundet) reise en ny sak som omgjør Holship-konklusjonene slik at overenskomster og ILO 137 blir etterlevd og respektert. Og Tariffnemnda kan igjen opptre som et sjølstendig organ som ikke spør ESA om hvilke deler av norske overenskomster som må barberes vekk.
 
Mangt kan sies om tilstanden i deler av britisk (og norsk) fagbevegelse. Det som er sikkert, er at en fagbevegelse som setter sin lit til Berlaymont og dommere i Luxembourg istedenfor å mobilisere medlemmene til kamp, er dømt til evig nederlag.

Innlegget ble trykt i Klassekampen 17. september 2019.

Stort bilde i toppen: EU-domstolen i Luxembourg. CC BY Cédric Puisney (CC BY Cédric Puisney)

reLATERT

Se alle arrangementer

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Alternativ i alpene?

27. jan. 2025

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.

Enda en seier for innleiereglene  

22. jan. 2025

Forbudet mot innleie fra bemanningsforetak i byggebransjen er å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen!

Minstelønnsdirektivet kan bli annullert

17. jan. 2025

EUs minstelønnsdirektiv skal annulleres sier EU-domstolens generaladvokat i sin innstilling til avgjørelse i den omstridte saken.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

EU er ikke riktig retning

12. des. 2024

Nordisk fagbevegelse frykter, med god grunn, at lovpålagt minstelønn ikke bare blir et bunnivå, men vil være et tak som begrenser arbeidernes lønnsutvikling.

Nå kommer EUs Arbeidsmarkedsmyndighet, ELA

10. des. 2024

Myndigheten til European Labour Authority (ELA) spenner vidt innenfor arbeidsliv og trygder. ELA-regelverket er nå til behandling i Stortinget.

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Stilte regjeringen til veggs på EU og EØS

28. nov. 2024

SVs stortingsgruppe markerte 30-årsjubileet for folkeavstemningen i 1994 med å stille regjeringen en rekke EU- og EØS-spørsmål i spørretimen på Stortinget.

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

20. nov. 2024

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

EFTA-domstolen: Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet  

20. nov. 2024

Norge må selv kunne bestemme over arbeidslivsspørsmål. Nei til EU ser på kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge som en av de viktigste enkeltsakene akkurat nå.  

Innleieregler må bestemmes i Norge – ikke av ESA/EFTA-domstolen gjennom EØS

20. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte mener at det beste for norsk arbeidsliv er en handelsavtale med EU der Norge kan bestemme hva som tjener norsk arbeidsliv.