Aluminiumsstøperi, Norsk Hydro

EUs karbontoll kan øke klimautslippene

EUs karbontoll kan skyve industriell aktivitet ut av Norge. Andre virkemidler er bedre egnet til å nå klimamålene. 

Høringsuttalelse 15.09.21 fra Nei til EU angående EU-kommisjonens forslag til ny CO2-grensetilpasningsmekanisme (CBAM)

Vi viser til departementets høring angående det foreslåtte regelverket for CO2-grensetilpasningsmekanisme (CBAM), også kalt karbontoll, som inngår i EU-kommisjonens «Fit for 55»-pakke, fremlagt 14. juli.

Nei til EU har følgende hovedmerknad:

EUs karbontoll kan skyve industriell aktivitet ut av Norge. Andre virkemidler er bedre egnet til å nå klimamålene. 

Vi vil videre bemerke:

En sentral del av «Fit for 55» er at EU-kommisjonen gradvis vil bevege seg bort fra kvotekompensasjonsordninger og frikvoter, og heller basere seg på karbontoll i industrisektorer som er særlig utsatt for karbonlekkasje.

Karbontollen skal i første omgang skal innføres innenfor jern og stål, sement, mineralgjødsel, strøm og aluminium. Det betyr at det meste av det norsk prosessindustri produserer omfattes.

Den foreslåtte mekanismen vil legge toll på varer som importeres til EU som ikke oppfyller nødvendige CO2-krav. Det vil kunne ivareta europeiske industriaktører sin konkurransekraft på hjemmemarkedet overfor utenlandske konkurrenter.

Problemet med karbontoll-regimet er at det ikke gir gode svar på hva som skal skje med den delen av industrien som eksporterer til tredjeland.

Det planlegges å bygge ut et stort antall kullkraftverk i Kina, Japan, Asia og Afrika de neste årene, denne økte mengden med billig energi gir de asiatiske økonomiene enda et konkurransefortrinn i forhold til EU-landene ute på verdensmarkedet.

Dermed kan overgangen til CBAM trolig gi mer karbonlekkasje, avhengig av hvor stor andel av europeiske industrivarer som selges til tredjeland. Europeisk industri vil tape konkurransekraft overfor andre land, samtidig som avviklingen av dagens støtteordninger vil ramme lønnsomheten.

Forsvinner både kvotekompensasjonsordningen og frikvoter handler det om milliardbeløp for norsk prosessindustri. Kvotekompensasjonen alene er i statsbudsjettet for 2021 på 2,52 milliarder kroner.

På nytt ser vi hvordan annerledeslandet Norge ikke passer inn i EUs tenkning. Norge har en helt annen andel av kraftkrevende industrier enn resten av Europa. EUs industri kan kanskje leve med å levere til et hjemmemarked beskyttet med karbontoll. Norge leverer til et internasjonalt marked og konkurrerer med land som Kina, India, Brasil og stater i USA.

Dette problemet vil trolig bare forsterke seg. For internasjonale aktører som Hydro, ALCOA, ELKEM og YARA vil med all sannsynlighet videre satsing skje utenfor Norge og EUs grenser. Vekstmarkedene ligger utenfor EU. Produksjonen vil da bli flyttet fra Norge til tredjeland som baserer seg på energi med større karbonutslipp. Dette kan øke de globale utslippene betydelig. Dette vil også kunne føre til folkelig motstand mot klimapolitikken i Norge, noe vi for all del ikke ønsker skal skje.  

Med EU-kommisjonens ønske om å innføre karbontoll åpner det seg opp flere spørsmål. Betyr dette at de energiteknologiene som EU har satset på ikke er konkurransedyktige hverken nå eller i nær fremtid? Hvis dette er den reelle situasjonen, er det bekymringsverdig siden EUs medlemsland er avhengig av riktig teknologisatsing mer enn noen gang.

Dersom EU-kommisjonens mål er å hindre karbonlekkasje av klimahensyn, så er dagens virkemidler minst like treffsikre og med mindre risiko for mottiltak fra konkurrerende land.

Et annet motiv bak EU-kommisjonens forslag er å skaffe egne inntekter for EU gjennom en slik felles grensetoll. Det er grunn til å stille spørsmål om dette motivet er såpass sterkt at det har overskygget vurderingen av den negative effekten tiltaket kan ha for arbeidet med å redusere verdens klimautslipp.  

Stort bilde i toppen: Aluminiumsstøperi, Norsk Hydro (CC BY-NC-SA Norsk Hydro ASA)

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Er EUs energisparemål effektivt?

28. mars 2025

Energieffektiviseringsdirektivet kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv.

Fornybardirektivet: Mer marked og mindre demokrati

14. mars 2025

​​​​​​​Fornybardirektivet finnes i flere versjoner. Felles for dem er mer markedsordninger og hastebehandling av kraftutbygging. Vi har gjennomgått noen sentrale deler av fornybardirektivene fra 2018 og 2023, og sett på likhetene og forskjellene.

Klokka tikker i skogen

10. mars 2025

Fornybardirektivet er akkurat det norsk natur ikke trenger nå.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Regjeringen ønsker å overkjøre landbruket og miljøet

08. jan. 2025

Vi ønsker en avtale som kommer folk og klima til gode - ikke en som bare tjener snevre økonomiske interesser.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Et varsko for Norge – EU tilsidesetter Green Deals miljøkrav på grunn av høye energipriser 

19. nov. 2024

Norge må derfor etablere egen politikk på klima- og miljøområdet utenfor EU, utenfor EØS, tilpasset norske forhold, og der vi samarbeider internasjonalt gjennom bilaterale avtaler.