EUs klimapolitikk er hvilepute for Norge  

I stedet for å sette konkrete mål for hvor mye Norge skal kutte i egne klimagassutslipp har Norge gått via EU-systemet for å oppfylle Paris-forpliktelsene. Dette har blitt en hvilepute som utsetter vår egen klimaomstilling, mens vi venter på at EU skal kutte utslipp.  

I ikke-kvotepliktig sektor har Norge forpliktet seg til å kutte mellom 50 og 55 % innen 2030, relativt til 1990. At vi har gått via EU-systemet åpner imidlertid opp for at vi kan slippe unna med å kjøpe utslippstillatelser fra de andre medlemslandene, heller enn å ta disse kuttene selv. Dersom andre EU-land klarer å overoppfylle målene sine kan vi kjøpe utslippstillatelsene deres i stedet for å kutte her hjemme. Norge har i tillegg fått en spesialdispensasjon fra EU til å innkassere klimakvoter fra kvotepliktig sektor som alternativ til å kutte utslipp i ikke-kvotepliktig sektor. 

Den andre halvparten av Norges klimagassutslipp er omfattet av EUs klimakvotesystem. Petroleumssektoren, industrien og innenriks luftfart er dermed unntatt krav om utslippskutt, så lenge de kan kjøpe kvoter. Framskrivningene fra nasjonalbudsjettet 2020 anslår at disse sektorene vil kutte rundt 6 % av utslippene sine fra i dag frem mot 2030. Som del av EUs klimaboble kan Norge godskrive dette som en 43 % reduksjon. Det legger ikke til rette for noen offensiv klimapolitikk i dag. 

EUs klimapolitikk bygger på at kuttene skal tas på en såkalt kostnadseffektiv måte, noe som i praksis betyr at unionen vil kutte andre steder enn i Norge. Å begynne med den mest lavthengende frukten er i utgangspunktet ikke dumt, men det hjelper uansett ikke mye om hele treet skal tømmes for frukt. Hvis politikerne mener alvor når de snakker om karbonnøytralitet innen 2050, er vi nødt til å starte omstillingen i Norge nå. 

Vi har ikke tid til å drive klimapolitisk avlatshandel, mens vi venter på at norske klimakutt skal bli kostnadseffektive sammenlignet med de kullproduserende EU-landene sine klimakutt.  

Halvparten av norske velgere under 30 år ønsker at politikerne skal vise like mye handlekraft i møte med klimakrisen som de gjorde i møte med koronakrisen. Det finnes politisk vilje i Norge til å sette i gang vår egen grønne omstilling, selv om det innebærer økonomiske oppofrelser. Likevel ender vi opp med å betale for å slippe å være med på dugnad. Ved å forplikte Norge til å gå om EU utvannes klimakuttene våre. Før Paris-forhandlingene i 2015 gjorde Norge det klart at vi ville forplikte oss til kutt, uavhengig av hva EU landet på. Sannsynligvis hadde Norge gjort mer for klima om ikke EU hadde hjulpet oss med å kamuflere manglende nasjonal klimahandling.  

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Er EUs energisparemål effektivt?

28. mars 2025

Energieffektiviseringsdirektivet kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv.

Fornybardirektivet: Mer marked og mindre demokrati

14. mars 2025

​​​​​​​Fornybardirektivet finnes i flere versjoner. Felles for dem er mer markedsordninger og hastebehandling av kraftutbygging. Vi har gjennomgått noen sentrale deler av fornybardirektivene fra 2018 og 2023, og sett på likhetene og forskjellene.

Klokka tikker i skogen

10. mars 2025

Fornybardirektivet er akkurat det norsk natur ikke trenger nå.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Regjeringen ønsker å overkjøre landbruket og miljøet

08. jan. 2025

Vi ønsker en avtale som kommer folk og klima til gode - ikke en som bare tjener snevre økonomiske interesser.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Et varsko for Norge – EU tilsidesetter Green Deals miljøkrav på grunn av høye energipriser 

19. nov. 2024

Norge må derfor etablere egen politikk på klima- og miljøområdet utenfor EU, utenfor EØS, tilpasset norske forhold, og der vi samarbeider internasjonalt gjennom bilaterale avtaler.