Vindpark i den belgiske delen av Nordsjøen.

Forslag til regulering av innsyn i havvindsøknader må skrinlegges

Nei til EU vil på det sterkeste oppfordre departementet til å skrinlegge dette forslaget om å begrense innsynsretten, skriver vi i vårt høringssvar.

For første gang skal det avholdes en konkurranse om prekvalifisering og tildeling av prosjektområder for vindkraft til havs. Sammenholdt med den kjensgjerning at havvind er omstridt og berører natur og flere næringer, tilsier dette størst mulig grad av åpenhet rundt søknader og saksbehandling – ikke det motsatte. Bare slik kan demokratiske prosesser og gode samfunnsmessige beslutninger sikres.

Det følger av offentleglova § 3 at «saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov».

Nei til EU finner det derfor uforståelig at OED ønsker å hindre innsyn i både søknader og protokoller fra havvindprosjekter. Det vil man gjøre gjennom endringer i offentlighetsforskriften og havenergilovforskriften. Det hevdes at det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde informasjon om «tekniske innretninger og fremgangsmåter». Departementet foreslår at det kan gjøres unntak for hele søknadene og de øvrige dokumentene som omfattes av unntaket.

Det følger av forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 1 at taushetsplikt etter forvaltningsloven§ 13 ikke er til hinder for at «opplysningene i en sak gjøres kjent for sakens parter eller deres representanter». Videre følger det av forvaltningsloven § 18 første ledd at «en part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter».

Også denne retten til innsyn for berørte parter, som for eksempel fiskeriorganisasjonene, vil departementet ta bort. Dette er uakseptabelt.

Norges Fiskarlag og andre interesseorganisasjoner for fiskeriene har etterlyst nødvendig kunnskap om virkninger på havbunnen og hvordan lavfrekvent lyd fra vindkraftverk kan påvirke atferd, gyting og rekruttering hos viktige bestander. For å kunne vurdere slike eventuelle virkninger er det selvsagt avgjørende med innsyn i «tekniske innretninger og framgangsmåter».

Nei til EU er en aktiv forsvarer av folkestyre og demokrati. Innsynsretten i offentlig saksbehandling er en viktig pilar i et fungerende demokrati. Forsøk på innskrenking av denne fundamentale retten er ikke veien å gå.

Justisminister Emilie Enger Mehl skal ha honnør for at Justisdepartementet har trukket tilbake forslaget om å utvide unntaksmulighetene i Offentlighetsloven. Dette gjør det enda mer uforståelig at Olje- og Energidepartementet vil utvide unntakene i forskriften til samme lov.

Nei til EU vil på det sterkeste oppfordre departementet til å skrinlegge dette forslaget.

Stort bilde i toppen: Vindpark i den belgiske delen av Nordsjøen. (Foto ved Jesse De MeulenaereUnsplash )

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.

Seminar og fanemarkering i regi av Industriaksjonen

01. april 2025

Oslo 26. mars 2025. Kort oppsummering av Toril Mongstad, fylkesleiar Hordaland Nei til EU.  

Er EUs energisparemål effektivt?

28. mars 2025

Energieffektiviseringsdirektivet kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv.

Aksjonsdag 26. mars: Veto mot EUs fjerde Energipakke

24. mars 2025

Industriaksjonen i lag med en rekke LO lokalorganisasjoner arrangerer aksjonsdag onsdag 26. mars. Bli med du også!

Politisk kontroll over krafta

17. mars 2025

Uttalelse fra årsmøtet i Buskerud Nei til EU 2025. Vi krever at politikerne tar tilbake kontroll over vår egen kraft ved å ta strømmen av markedet og sørge for at strømmen selges til selvkost.