Vindpark i den belgiske delen av Nordsjøen.

Forslag til regulering av innsyn i havvindsøknader må skrinlegges

Nei til EU vil på det sterkeste oppfordre departementet til å skrinlegge dette forslaget om å begrense innsynsretten, skriver vi i vårt høringssvar.

For første gang skal det avholdes en konkurranse om prekvalifisering og tildeling av prosjektområder for vindkraft til havs. Sammenholdt med den kjensgjerning at havvind er omstridt og berører natur og flere næringer, tilsier dette størst mulig grad av åpenhet rundt søknader og saksbehandling – ikke det motsatte. Bare slik kan demokratiske prosesser og gode samfunnsmessige beslutninger sikres.

Det følger av offentleglova § 3 at «saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov».

Nei til EU finner det derfor uforståelig at OED ønsker å hindre innsyn i både søknader og protokoller fra havvindprosjekter. Det vil man gjøre gjennom endringer i offentlighetsforskriften og havenergilovforskriften. Det hevdes at det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde informasjon om «tekniske innretninger og fremgangsmåter». Departementet foreslår at det kan gjøres unntak for hele søknadene og de øvrige dokumentene som omfattes av unntaket.

Det følger av forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 1 at taushetsplikt etter forvaltningsloven§ 13 ikke er til hinder for at «opplysningene i en sak gjøres kjent for sakens parter eller deres representanter». Videre følger det av forvaltningsloven § 18 første ledd at «en part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter».

Også denne retten til innsyn for berørte parter, som for eksempel fiskeriorganisasjonene, vil departementet ta bort. Dette er uakseptabelt.

Norges Fiskarlag og andre interesseorganisasjoner for fiskeriene har etterlyst nødvendig kunnskap om virkninger på havbunnen og hvordan lavfrekvent lyd fra vindkraftverk kan påvirke atferd, gyting og rekruttering hos viktige bestander. For å kunne vurdere slike eventuelle virkninger er det selvsagt avgjørende med innsyn i «tekniske innretninger og framgangsmåter».

Nei til EU er en aktiv forsvarer av folkestyre og demokrati. Innsynsretten i offentlig saksbehandling er en viktig pilar i et fungerende demokrati. Forsøk på innskrenking av denne fundamentale retten er ikke veien å gå.

Justisminister Emilie Enger Mehl skal ha honnør for at Justisdepartementet har trukket tilbake forslaget om å utvide unntaksmulighetene i Offentlighetsloven. Dette gjør det enda mer uforståelig at Olje- og Energidepartementet vil utvide unntakene i forskriften til samme lov.

Nei til EU vil på det sterkeste oppfordre departementet til å skrinlegge dette forslaget.

Stort bilde i toppen: Vindpark i den belgiske delen av Nordsjøen. (Foto ved Jesse De MeulenaereUnsplash )

reLATERT

Se alle arrangementer

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.

Over 150 nye medlemmer på striden om EP4

31. jan. 2025

Nei til EU har fått over 150 nye medlemmer siden nyheten kom om at Arbeiderpartiet vil fremme tre direktiver fra EUs energipakke 4 til vedtak i Stortinget.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

30. jan. 2025

Nå står kampen om fjerde energimarkedspakke. Den skal vi stoppe!

Boligkrav i Energipakke 4

27. jan. 2025

Bygningsenergidirektivet i Energipakke 4 setter nye krav om selvregulerende temperaturstyring og inspeksjoner av alle varmeanlegg.

Nei til fjerde energimarkedspakke!  

27. jan. 2025

Vi står midt i en regjeringskrise. Ap og Sp blir ikke enige om EUs fjerde energimarkedspakke.

Alternativ i alpene?

27. jan. 2025

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.