Vindpark i den belgiske delen av Nordsjøen.

Forslag til regulering av innsyn i havvindsøknader må skrinlegges

Nei til EU vil på det sterkeste oppfordre departementet til å skrinlegge dette forslaget om å begrense innsynsretten, skriver vi i vårt høringssvar.

For første gang skal det avholdes en konkurranse om prekvalifisering og tildeling av prosjektområder for vindkraft til havs. Sammenholdt med den kjensgjerning at havvind er omstridt og berører natur og flere næringer, tilsier dette størst mulig grad av åpenhet rundt søknader og saksbehandling – ikke det motsatte. Bare slik kan demokratiske prosesser og gode samfunnsmessige beslutninger sikres.

Det følger av offentleglova § 3 at «saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov».

Nei til EU finner det derfor uforståelig at OED ønsker å hindre innsyn i både søknader og protokoller fra havvindprosjekter. Det vil man gjøre gjennom endringer i offentlighetsforskriften og havenergilovforskriften. Det hevdes at det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde informasjon om «tekniske innretninger og fremgangsmåter». Departementet foreslår at det kan gjøres unntak for hele søknadene og de øvrige dokumentene som omfattes av unntaket.

Det følger av forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 1 at taushetsplikt etter forvaltningsloven§ 13 ikke er til hinder for at «opplysningene i en sak gjøres kjent for sakens parter eller deres representanter». Videre følger det av forvaltningsloven § 18 første ledd at «en part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter».

Også denne retten til innsyn for berørte parter, som for eksempel fiskeriorganisasjonene, vil departementet ta bort. Dette er uakseptabelt.

Norges Fiskarlag og andre interesseorganisasjoner for fiskeriene har etterlyst nødvendig kunnskap om virkninger på havbunnen og hvordan lavfrekvent lyd fra vindkraftverk kan påvirke atferd, gyting og rekruttering hos viktige bestander. For å kunne vurdere slike eventuelle virkninger er det selvsagt avgjørende med innsyn i «tekniske innretninger og framgangsmåter».

Nei til EU er en aktiv forsvarer av folkestyre og demokrati. Innsynsretten i offentlig saksbehandling er en viktig pilar i et fungerende demokrati. Forsøk på innskrenking av denne fundamentale retten er ikke veien å gå.

Justisminister Emilie Enger Mehl skal ha honnør for at Justisdepartementet har trukket tilbake forslaget om å utvide unntaksmulighetene i Offentlighetsloven. Dette gjør det enda mer uforståelig at Olje- og Energidepartementet vil utvide unntakene i forskriften til samme lov.

Nei til EU vil på det sterkeste oppfordre departementet til å skrinlegge dette forslaget.

Stort bilde i toppen: Vindpark i den belgiske delen av Nordsjøen. (Foto ved Jesse De MeulenaereUnsplash )

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

Vårt vern mot elektrosjokk: Ut av EUs energiunion!

06. juni 2025

Strømpriskrisa rammer vanlige folk, industri og landbruk. Ta tilbake kontrollen!

EU-sak mot Danmark om fornybardirektivet

05. juni 2025

EU-kommisjonen setter makt bak fornybardirektivets tidsfrister og andre krav for raskere behandling av kraftutbygging. Nå har kommisjonen åpnet sak også mot Danmark.

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.