Strid om innleie: EØS-tilsynet ESA mener de norske begrensningene i bruk av innleie er i strid med EØS-avtalen.

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

Kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge er en av de viktigste enkeltsakene for Nei til EU nå! Norske politikere skal kunne bestemme selv over arbeidslivsspørsmål. Å stå opp for innleieforbudet handler om å stå opp for et trygt og godt organisert arbeidsliv. 

Bakgrunnen for saken:

Stortinget vedtok forbud mot innleie fra bemanningsforetak på bygg i 2022 i Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold og Østfold. Det pågår en rekke prosesser i etterkant av forbudet.

I september 2023 saksøkte ni bemanningsforetak staten i Oslo tingrett, og krevde 35 millioner kroner i erstatning for tap på grunn av de nye innleiereglene. Regjeringen mener at disse reglene er innenfor handlingsrommet til EØS-avtalen, og Tyskland og Belgia har lignende restriksjoner på innleie. De EØS-rettslige tolkningsspørsmålene i saken ble oversendt EFTA-domstolen i Luxembourg. Saken skal behandles videre i tingretten i etterkant av uttalelsen fra EFTA-domstolen. 

Oslo tingrett har bedt om avklaringer rundt de EØS-rettslige tolkningsspørsmålene i saken hvor ni bemanningsforetak har saksøkt staten i etterkant av forbudet mot innleie fra bemanningsforetak i bygg i Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold og Østfold. Uttalelsen avklarer ikke saken.

To hovedpoeng i uttalelsen fra EFTA-domstolen er:

  1. De nasjonale innleiereglene begrenser bemanningsforetaks virksomhet og utgjør derfor en restriksjon på etableringsadgangen etter EØS-retten
  2. Selve formålet bak de nasjonale reglene er i prinsippet legitime. Tingretten må undersøke om tiltakene respekterer EØS-rettens proporsjonalitetsprinsipp. Altså må Tingretten påvise at innleierestriksjonene oppnår formålene på en konsistent og systematisk måte og at restriksjonene ikke går lengre enn det som er nødvendig for å nå formålet.

Her er uttalelsen fra EFTA-domstolen.

Hva betyr det at EFTA-domstolen kommer med en uttalelse:

Uttalelsen fra EFTA-domstolen er en såkalt «prejudisiell sak». Oslo tingrett har bedt EFTA-domstolen om å komme med en avklaring av EØS-rettslige spørsmål. EFTA-domstolens uttalelse er formelt rådgivende, men gir i praksis sterke føringer for norske rettsinstanser. Altså betyr det mye for saken i tingretten hvordan EFTA-domstolen har tolket EØS-retten.

Likevel er ikke en uttalelse fra EFTA-domstolen helt avgjørende: I den såkalte verftsaken, som startet i 2009, ble staten saksøkt av ni verft fordi de mente at allmenngjøringsforskriften ga en for kraftig økning av kostnadene for innleid arbeidskraft. Staten ble frikjent i Oslo tingrett, før dommen ble anket til lagmannsretten, som ba om at EFTA-domstolen skulle tolke EØS-regelverket relatert til saken. EFTA-domstolen mente at regelverket var et brudd på konkurransereglene. Borgarting lagmannsrett vurderte dette annerledes enn EFTA-domstolen, og forkastet anken fra verftene.  

Nei til EU fortsetter kampen for et trygt arbeidsliv:

Det er positivt at regjeringen har tørt å utfordre EØS-retten med innleieforbudet. Kampen for innleiereglene fortsetter!

EFTA-domstolens uttalelse gjør at utfallet fortsatt er usikkert når saken skal behandles videre i Oslo tingrett.

Fellesforbundet vedtok på sitt landsmøte at dersom ESA og EFTA-domstolen tvinger Norge til å endre innleieregelen, så må Norge finne en annen tilknytningsform til EU enn EØS-avtalen. Nei til EU er klare til å fortsette kampen for innleieforbudet. Vi er enig med Fellesforbundet: Dersom ESA eller EFTA-domstolen tvinger Norge til å endre innleiereglene, må Norge se på en annen tilknytningsform til EU enn EØS. Norske folkevalgte må få bestemme over reglene i arbeidslivet!

Nei til EUs landsmøte 8-10. november vedtok denne uttalelsen om innleie.

Stort bilde i toppen: Strid om innleie: EØS-tilsynet ESA mener de norske begrensningene i bruk av innleie er i strid med EØS-avtalen. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Stortinget gir EU mer makt over norsk arbeidslivspolitikk

07. mai 2025

Stortinget har godkjent innlemmelsen av EUs arbeidsstyresmakt ELA i Norge. ELA har en omfattende og til dels uklar rolle i å bekjempe arbeidslivskriminalitet i EUs indre marked som er problematisk.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Bror av Bolkestein

31. mars 2025

EU-kommisjonens plan om et virtuelt 28. medlemsland utfordrer arbeidsliv og skattepolitikk i de reelle landene.