Ny avtale: Forsvarsminister Bjørn Arild Gram, EUs utenrikssjef Josep Borrell og utenriksminister Espen Barth Eide ved signeringen av forsvarsavtalen mellom Norge og EU 28. mai 2024.

Fred uten folkestyre?

Norge har et omfattende internasjonalt samarbeid om sikkerhet, også med EU. I en urolig verden har Norge utenfor EU bedre forutsetninger for å bidra til fred og forsoning.

Vett 2 2024

Denne artikkelen kommer fra Vett 2 2024 EU er ikke all verden

Sosiologen og Labour-politikeren Anthony Giddens påpekte en gang at EU ikke ville fått medlemskap i sin egen union.[1] Mens EU stiller en del minimumskrav til legitime og demokratiske styreformer for å bli medlemsland, har unionen selv noen fundamentale mangler for å være demokratisk.

EU-parlamentet er det eneste direkte folkevalgte organet. Valgdeltagelsen er svært lav, som omtalt tidligere i dette heftet. EU-parlamentet kan ikke fremme lovforslag. Det er det bare EU-kommisjonen som kan gjøre. Parlamentet får heller ikke vedta lover alene, kommisjonens forslag må godkjennes også av ministrene i rådet. Det meste av makten i EU er fordelt mellom ministerrådet, EU-kommisjonen og EU-domstolen. Ingen av organene står til ansvar for velgerne.

Konfliktpotensialet er dramatisk

Spriket mellom uttrykte ambisjoner om å utvikle demokrati og manglene på demokrati i EUs egen konstruksjon, er et paradoks eller en dobbel standard. Samtidig som kravene til demokrati for medlemskap kan ha bidratt til demokratibygging i Øst-Europa, ser vi innad i EU en fremmedgjøring i store deler av befolkningen som skaper grobunn for konflikt. Den svært lave deltagelsen til EU-parlamentsvalget er ett uttrykk for dette. Det samme viser fremgangen for partier som fanebærer mistillit til det politiske systemet og utfordrer grunnleggende menneskerettigheter, en fremgang vi ser både i EU-valget og flere av EUs medlemsland. Konfliktpotensialet er dramatisk.

Hvordan havnet EU her? Fremmedgjøring kan være konsekvensen når mennesker ikke opplever å ha kontroll over sine omgivelser. Med unionens underskudd på demokrati, har ikke EU-borgerne kontroll over sine politiske omgivelser. Et illustrerende eksempel er overkjøringen av folkeviljen i forbindelse med EU-grunnloven. Etter at befolkningen i Nederland og Frankrike i 2005 sa nei til grunnlovsforslaget, og flere andre land også lå an til å si nei, burde det vært slutten for denne utvidelsen av EUs myndighet. I stedet ble bestemmelsene relansert som Lisboatraktaten, og iverksatt i 2009 etter folkeavstemning bare i Irland – som til og med måtte stemme to ganger før et flertall sa ja.[2] 

EUs forsvarsplaner og institusjoner

Common Security and Defence Policy (CSDP). Politisk rammeverk for å gi EU en ledende rolle i å sikre fred og sikkerhetspolitisk stabilitet utafor EU, slik EU beskriver det.

Det strategiske kompass: En plan vedtatt i 2022 for å styrke EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk frem mot 2030, blant annet med felles innsatsstyrker. Tydeliggjør at EU skal sikre sine interesser «over alt i verden», for eksempel i forhold til mineraler og metaller.

European Defense Agency (EDA). Det europeiske forsvarsbyrået, hvor Norge har hatt samarbeidsavtale siden 2006. EDA utgjør sammen med EUs utenrikstjeneste (EEAS) sekretariatet for PESCO.

European Defense Fund (EDF). Det europeiske forsvarsfond. Innlemmet i EØS-avtalen i 2021, men Island og Liechtenstein har unntak. Forsvarsdepartementet var mot norsk tilknytning til EDF. Norge skal betale om lag 2 milliarder kroner for perioden 2021-27. 

European Peace Facility (EPF). Den europeiske fredsfasiliteten. Styrker/ressurser som skal kunne brukes utenfor EU for å sikre EUs utenrikspolitiske interesser. Har i hovedsak finansiert en rekke militære operasjoner i Afrika, men er også tatt i bruk for å finansiere våpen til den ukrainske hæren.

Lisboatraktaten. En såkalt endringstraktat som innarbeidet EU-grunnlovens bestemmelser i det eksisterende traktatverket. EU fikk dermed en utenriksminister, kalt Unionens høyrepresentant for utenriks- og sikkerhetspolitikk, og eget diplomatkorps. En gradvis oppbygging av militære styrker fastslås i traktaten, som ble undertegnet i 2007.

Permanent Structured Cooperation (PESCO). EUs forsvarspakt. Norge deltar i et prosjekt for «militær mobilitet». 

Ja-sidens bruk av Ukraina-krigen

Russlands angrep på Ukraina har utløst enorme menneskelige lidelser og økt usikkerhet i Europa. Krigen blir forsøkt brukt som et argument for norsk EU-medlemskap av flere partier, blant annet Venstre og Høyre. Meningsmålinger viser imidlertid et fortsatt betydelig flertall mot EU.

Venstre fremmet et forslag for Stortinget om å innlede forhandlinger med EU for å «sikre full norsk deltakelse» i EUs felles utenriks- og sikkerhetspolitikk. Full deltakelse forutsetter medlemskap i EU. Forslaget ble nedstemt med stort flertall i juni 2022.[3]

Norsk sikkerhet og det norske fredsarbeidet ivaretas best utenfor EU 

Uttalelse fra Nei til EUs rådsmøte 21. april 2024

 

NATO legger premissene

Påstanden fra EU-tilhengerne er at EU nå har inntatt en samlende rolle for sikkerheten i Europa. Likevel ser vi at EU i hovedsak følger etter NATO. Det er NATO som legger premissene og er det sentrale forumet for militært samarbeid.

Det er ikke EU, men de enkelte EU-land som avgjør våpenforsyninger til for eksempel Ukraina. EU har ikke felles hær, flyvåpen eller marine. EU har heller ikke felles kommandomyndighet eller operativt militærapparat, selv om det er opprettet en kommandostab for utenlandsoperasjoner. Samtidig har EU de siste årene tar flere skritt for å etablere en militærunion, med militære forvaltningsorgan og militære prosjekter. For eksempel skal forsvarsfondet EDF styrke EUs rolle som en global aktør innenfor forsvar.

De kampstyrkene som bygges opp skal være en del av NATO, men også kunne brukes for å beskytte EUs interesser. EUs militære operasjoner har vært preget av interessene til de store landene som er gamle kolonimakter, særlig Frankrike med operasjoner blant annet i Den sentralafrikanske republikken og Mali.

Norge har utenfor EU et større register å spille på i den alvorlige situasjonen sikkerhetspolitiske situasjonen. Vi har et godt utviklet samarbeid med europeiske land både innenfor og utenfor EU. Naboskapet til Russland i nordområdene må håndteres både nå og etter Ukraina-krigen. Dette kan Norge håndtere bedre uten å gå omveien via Brussel.

Samarbeidsavtale med EU

Uten å bli medlem av EU, med den avståelsen av suverenitet som det innebærer, kan Norge likevel velge å ha et nært samarbeid med EU om sikkerhetspolitikk. Forsvarskommisjonens flertall ønsker å trekke Norge tettest mulig inn i EUs militære unionsprosjekt.[4] I EØS-utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget tar flertallet til orde for «et taktskifte i vårt samarbeid med EU for å trygge vår sikkerhet».[5] 

Det er grunn til å advare mot ideen om en «tettest mulig» tilknytning. En slik tilpasning kan innebære forpliktelser som i realiteten begrenser Norges suverenitet, særlig i lys av at EU stadig tar nye steg for en overnasjonal militærunion. Norge ble tilsluttet EUs forsvarsfond ved at fondet ble innlemmet i EØS-avtalen. Det var imidlertid en forutsetning for EØS-avtalen at forsvarspolitikk skulle holdes utenom, og det bør være uaktuelt å legge samarbeidsavtaler om forsvar inn i EØS. 

28. mai i år signerte Norge og EU en egen partnerskapsavtale om forsvars- og sikkerhetspolitikk. Ifølge regjeringen er avtalen kun en sammenfatning av det samarbeidet som allerede pågår, men har likevel som mål å styrke samarbeidet om krisehåndtering, forsvarsindustri, romsamarbeid, kritisk infrastruktur og hybride trusler.[6]

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram presiserer samtidig at «Nato er og forblir ankerfestet for norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk»[7].

Noter

[1] BBC, «Reith Lectures 1999», 05.05.1999

[2] Nei til EU, «Fremmer EU freden?», Vett nr. 5 2012

[3] Stortinget, «Representantforslag om å sikre Norge fullverdig deltakelse i EUs felles utenriks- og sikkerhetspolitikk (FUSP)», Dokument 8:151 S (2021-2022)

[4] NOU 2023:14, «Forsvar for fred og frihet»

[5] NOU 2024:7, «Norge og EØS: Utvikling og erfaringer»

[6] Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet, «Norge og EU inngår avtale om forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeid», 28.05.2024

[7] Ibid.

Stort bilde i toppen: Ny avtale: Forsvarsminister Bjørn Arild Gram, EUs utenrikssjef Josep Borrell og utenriksminister Espen Barth Eide ved signeringen av forsvarsavtalen mellom Norge og EU 28. mai 2024. (Foto: Forsvarsdepartementet)

reLATERT

Se alle arrangementer

Aprilsnarr i januar  

02. des. 2024

EU må kunne sies å være på nedtur – og rystes av de nye høyrepartiene.  Jeg synes derfor at påstanden om «det sosiale EU» som aprilsnarr er en god metafor. 

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Beredskap og tryggleik i eit uroleg Europa krev nasjonal politisk kontroll

25. nov. 2024

Tryggleikspolitikken har vorte ei meir aktuell problemstilling i forholdet mellom Norge og EU. Delar av ja-rørsla ønsker at Norge skal knyte seg tettare til EU militært.

Flertallet fikk rett

25. nov. 2024

Vi stemte nei til EU-medlemskap, men hva skjedde med folkestyre, miljø og solidaritet?

Demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa

21. nov. 2024

Innspill fra Nei til EU til melding til Stortinget om demokrati i Europa.  

Vi er nok utafor EU i 2054 også

19. nov. 2024

Ja-sida er desperate med sitt revansjeprosjekt: Norge inn i EU. Men velgerne lar seg verken lokke eller true.

Vett 2 2024 EU er ikke all verden

01. nov. 2024

30 år etter at flertallet sa nei til norsk EU-medlemskap i folkeavstemningen 28. november 1994, undersøker dette Vett-heftet EUs politikk i dag på viktige internasjonale spørsmål. Verden er fortsatt større enn EU.

Et dansk blikk på EUs militære ambisjoner

28. okt. 2024

Valgresultatet til EU-parlamentet kommer ikke til å påvirke forsvarspolitikken i særlig grad. Dette er fordi EU-parlamentet faktisk ikke har noen direkte innflytelse på EUs forsvarspolitikk.

EU taper konkurransekraft

28. okt. 2024

EUs økonomiske styrke har blitt dramatisk svekket i forhold til Kina og USA. Mottiltakene som lanseres vil svekke folkestyre og handlingsrom.

Et nei til EU for klima og miljøet

28. okt. 2024

Verden må gjennom store endringer for å ta vare på naturen og klimaet. Klimapolitikken må forankres i folkelig støtte og medbestemmelse for at vi skal få til endringene.

Høyresving i EU-parlamentet

28. okt. 2024

Omtrent halvparten av velgerne unnlot å stemme i årets valg til EU-parlamentet. Hva slags betydning har valget for EUs politikk de neste årene?

EU og den tyske ideologien

24. okt. 2024

Et oppgjør med den maktservile idealismen som har forsterket den økonomiske nedgangen i Europa.