Norges Høyesteretts segl, gjengitt fra Høyesteretts årsmelding 2019.

Høyesterett skal behandle ACER-saken i plenum

Noen svært få rettsaker er så viktige og prinsipielle at vår høyeste domstol behandler dem i plenum, det vil si med alle dommerne samlet. Nå har Høyesterett bestemt at ACER-søksmålet er en slik sak.

Nei til EUs anke fra Lagmannsretten til Høyesterett handler om avvisningsspørsmålet, altså om domstolene kan behandle det som er søksmålets opprinnelige hovedspørsmål: Stortingets brudd på Grunnloven gjennom vedtaket om å avstå suverenitet med EUs energipakke 3.

I en avgjørelse i Høyesteretts ankeutvalg 9. september fastslås det: «Saken skal avgjøres av Høyesterett i plenum». Ankeutvalget har tidligere, i juni, besluttet at Høyesterett skulle behandle saken. Det er bare prinsipielt særlig viktige saker som behandles i plenum, det vil si med alle Høyesteretts 20 dommere samlet. I 2019 ble det ikke behandlet noen sak i plenum, i 2018 var det én sak (angående retten til jakt og fiske under Finnmarkseiendommen). Vanligvis behandler Høyesterett saker i avdeling, med fem dommere.

Nei til EU-leder Kathrine Kleveland oppfordrer til å støtte ACER-søksmålet, og sier:  

– At Høyesterett vil behandle saken i plenum bekrefter hvor viktig og prinsipiell den er. Det var et alvorlig skritt for Nei til EU å gå til søksmål mot staten, men en samla organisasjon står bak. Nå får vi prøvd adgangen til søksmål til topps i rettssystemet.  

Det er forventet at Høyesterett vil behandle saken i januar 2021.

Gi din støtte til søksmålet!

Overfør bidraget direkte til innsamlingens kontonummer 1506.06.57308, merk innbetalingen med «Søksmål»

Vipps til 516595

Borgarting lagmannsrett ga i mars Staten medhold i å avvise ACER-søksmålet. Lagmannsretten var samtidig åpen for at et slikt søksmål om grunnlovsprøving kan fremmes for retten, noe Tingretten avviste, men mener at den samfunnsmessige betydningen av saken ikke er stor nok. Lagmannsretten omgjorde dessuten Tingrettens kjennelse om at Nei til EU skal dekke Statens saksomkostninger. Nei til EUs styre vedtok i mars å anke Lagmannsrettens kjennelse til Høyesterett.

EUs Energipakke 3 skapte stor debatt. Nei til EU mener at Stortingets vedtak i mars 2018 ble gjort i strid med Grunnloven, fordi man ikke fulgte kravet i §115 om tre fjerdedels flertall for å gjøre vedtak. I november 2018 saksøkte Nei til EU staten v/statsminister Erna Solberg. Nei til EU har alltid jobbet mot suverenitetsavståelse til EU/EØS og forsvart Grunnloven.

Stort bilde i toppen: Norges Høyesteretts segl, gjengitt fra Høyesteretts årsmelding 2019.

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.