Jakten på kvalifisert flertall

Er det mulig å vinne fram mot Regjeringsadvokaten i Høyesterett?

Onsdag 13. januar samles alle tilgjengelige dommere i Høyesterett i plenum. De skal ta stilling til om organisasjonen Nei til EU har anledning til å reise søksmål mot et stortingsvedtak for brudd på Grunnlovens regler for avståelse av suverenitet.

Bakgrunnen er kjent for Klassekampens lesere, men når saken nå settes rettslig på spissen i landets øverste domstol, fortjener den å bli gjentatt. 22. mars 2018 vedtok et flertall på Stortinget tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke og energibyrået Acer som en del av EØS-avtalen. Vedtaket innebærer at EU får økt myndighet over strømkabler, mellomlandsforbindelser og flaskehalsinntekter som ligger til grunn for energipolitikken og utnyttelsen av vannkraftressursene i landet vårt (se også Klassekampen Orientering 19.12.20). Etter innstilling fra Solberg-regjeringen og lovavdelingen i Justisdepartementet, valgte Stortinget å gjennomføre vedtakene etter Grunnlovens §26.2 om godkjenning av traktater med alminnelig flertall.

EØS-avtalen skulle være grunnleggende forskjellig fra et EU-medlemskap ved å ikke være overnasjonal, Norge og EU skulle være to selvstendige parter. Vedtakene om Acer og energimarkedspakken tilhører en ny type praksis som bryter med dette systemet. Energimarkedspakken legger i stedet opp til et intrikat institusjonelt arrangement der EU-kommisjonen og Acer fatter energipolitiske avgjørelser som gjelder for hele det indre markedet. Så sklir disse gjennom EØS-systemet og kontrollorganet ESA som reine kopivedtak. Før de til slutt settes ut i live av en særskilt reguleringsmyndighet og forvaltningen i Norge. Høres det mest ut som et langt byråkratisk gjesp? Utvilsomt, men det er altså denne typen institusjonelle grep som uthuler norsk politisk kontroll over vannkraftressursene og energipolitikken.

Nei til EU mener, i likhet med fem professorer i rettsvitenskap ved tre av landets universiteter, at tilslutningen til Acer og energimarkedspakken er suverenitetsavståelse som forutsetter tre fjerdedels stortingsflertall og bruk av §115 i Grunnloven. Eirik Holmøyvik og Halvard Haukeland Fredriksen, begge UiB, har vist til at overvåkingsorganet ESA overtar kontrollen over deler av norsk energiforvaltning. Eivind Smith, UiO, uttalte til Klassekampen i januar 2018 at dette er vedtak «som får direkte virkning i nasjonal rett i Norge og som griper inn i den råderetten over forvaltningsapparatet som Grunnloven legger til den lovgivende makten». Petter Ørebech ved UiT mener at omfanget av nytt EØS-regelverk på energiområdet i sum blir til vesentlig suverenitetsavståelse. I en egen betenkning for Nei til EU går Hans Petter Graver, UiO, langt i å antyde at lovavdelingen i Justisdepartementet har misforstått rekkevidden av beslutningsprosedyren som er beskrevet ovenfor. Graver slår fast at ESAs oppfølging av Acer og egne vedtak vil være internrettslig forpliktende i Norge og at dette åpner for bruk av §115 og krav om tre fjerdedels flertall.

Fra det øyeblikket det ble klart at Nei til EU stevnet Solberg-regjeringen og stortingsvedtaket om Acer inn for retten som grunnlovsbrudd, har staten valgt å føre en lang utmattelsesstrid for å hindre at søksmålet skal bli tillatt reist for domstolene. Regjeringsadvokat Fredrik Sejersted har gått langt i retning å påstå at Stortinget står suverent fritt til å velge hvilken grunnlovsparagraf tinget skal benytte i spørsmål om suverenitetsavståelse, og at organisasjoner og aktører i sivilsamfunnet ikke har noe med å bry seg om denne typen overordnede statsrettslige betraktninger. Sejersted har også argumentert for at myndighetsoverføringen til Acer og ESA uansett har begrenset samfunnsmessig betydning. Han hopper med det lettvint bukk over betydningen som høye eller lave strømpriser kan ha for tusenvis av arbeidsplasser i kraftintensiv industri og for private forbrukere over hele landet.

Fra et demokratisk sivilsamfunnsperspektiv er det derfor en halv seier i seg sjøl at Nei til EU har nådd helt fram til plenumsbehandling i Høyesterett i spørsmålet om søksmålsrett. Nei til EU er som de fleste organisasjoner og aktører i samfunnet tilbakeholdne på dette området, og har aldri tidligere søkt domstolene for avklaring av et politisk spørsmål. Det som har utløst søksmålet i Acer-saken, er regjeringens og stortingsflertallets gjentatte praksis med å omgå kravene som faktisk stilles til kvalifisert flertall for suverenitetsavståelse på stadig nye politiske områder.

På grunn av denne tredje sosiale koronanedstengningen på ti måneder holder Høyesterett rettssaken som et fjernmøte, men den kan enkelt følges som strømmetjeneste på nettet. Så gjenstår det å se om det er mulig å vinne fram mot dem som representerer staten og er vant til å få det som de vil.

Artikkelen er opprinnelig trykt i Klassekampen 9. januar 2021. Teksten er noe redigert.

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.