Boye Ullmann på talerstolen på Nei til EUs rådsmøte 19. november 2023.

Kampen for politisk kontroll over krafta fortsetter 

Uttalelse fra Nei til EUs rådsmøte 19. november 2023.

Høyesterett ga 31. oktober staten medhold i ACER-rettssaken. Grunnloven § 115 tapte. Grunnlovsbestemmelsen stiller krav om tre fjerdedels flertall for å avstå suverenitet, mens Stortinget vedtok EUs tredje energimarkedspakke i 2018 uten kvalifisert flertall. 

Høyesterett konkluderte altså med at suverenitetsavståelsen var lite inngripende. Dommen etterlater imidlertid fortsatt uklarheter om hva som er terskelen for at en suverenitetsavståelse er mer enn lite inngripende, og dermed krever behandling etter § 115. 

Videre har Høyesterett kun behandlet noen få bestemmelser i tredje energimarkedspakke om avståelse av direkte myndighet. De folkerettslige og politiske bindingene som EUs energipakker og EØS-regler setter for det norske storting og regjering ligger utenfor rettsaken og er ikke vurdert av Høyesterett. 

Dommen bekrefter at regjeringens instruksjonsrett etter Grunnloven § 3 blir innskrenket.  Høyesterett bygger på en forutsetning om at Reguleringsmyndigheten for energi (RME) er en «nasjonal» forvaltningsmyndighet, samtidig som det medgis at norske myndigheter ikke kan bestemme hva RME skal mene. 

Nei til EU trapper nå opp kampen mot EUs fjerde energimarkedspakke. Her er det satt enda mer presise krav som hindrer regulering av krafteksporten, og ACER har fått utvidet sine fullmakter. Denne pakka vil være en ny ulykke for norske strømforbrukere og for norsk industri, som Nei til EU vil bruke all vår kraft for å avverge. 

Mange er med oss i kravet om å ta politisk kontroll med strømmarkedet. Fellesforbundets landsmøte vedtok krav om å avvise EUs fjerde energimarkedspakke og frikoble Norge fra ACER. Landsmøtet slo fast kravet om å ta politisk kontroll med strømmarkedet og at krafta skal være under nasjonal styring. Et overveldende flertall på to tredeler av delegatene stemte for at Norge skal gå ut av ACER. Dette er klar melding fra LOs største forbund i privat sektor. Politisk er dette et krav om at deler av EUs tredje energimarkedspakke må reforhandles. 

Regjeringen sier i Hurdalsplattformen at «handlingsrommet i EØS-avtalen skal tas i bruk med særlig vekt på å sikre nasjonal kontroll på områder som norsk arbeidsliv, energi og jernbane». En sentral del av dette handlingsrommet er den avtalefestede retten til å avvise at nye EU-regler tas inn i EØS, og å forhandle uspiselig regelverk ut av EØS-avtalen. 

Nei til EU krever at regjeringen endelig viser at vetoretten i EØS-avtalen er til for å brukes. 

Nei til EU avslutter nå den rettslige prosessen mot norsk deltakelse i EUs energiunion, men den politiske kampen fortsetter. 

Stort bilde i toppen: Boye Ullmann på talerstolen på Nei til EUs rådsmøte 19. november 2023. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.