Faksimile fra Klassekampens spalte "Orientering" lørdag 31. juli 2021.

Knebøy for klima

Forskjellene i Europa øker når EU trimmer klimatiltakene.

Før etableringen av EUs indre marked for snart tretti år siden slo det tyske magasinet Der Spiegel stort opp advarsler om negative miljøeffekter. «Europa ohne Grenzen – Alarm für die Umwelt», sto det i gule typer på forsiden, mens EU-stjernene ble tildekket av forurensende røyk (Spiegel Spezial 1/1992). Grunnlaget for miljøalarmen var en rapport fra en ekspertgruppe skrevet for EU-kommisjonen. Rapporten konkluderte med at det ville bli økt godstransport over landegrensene, høyere utslipp av skadelige stoffer, mer avfall, økt press på naturmiljøet i EUs utkanter og en forsterket sentralisering i landbruket der de store, intensive brukene vokser.

Hvordan situasjonen ville vært uten EUs indre marked kan vi bare spekulere i, men de økte miljøbelastningene det ble advart om er i dag realiteter. EUs eget miljøbyrå i København fastslår at naturmangfoldet «fortsetter nedgangen i en alarmerende grad» (State of Nature in Europe: a Health Check, april 2021). Klimakuttene har flatet ut etter 2013, og EU er ikke i rute for å nå sine utslippsmål og internasjonale forpliktelser.

 

EU-kommisjonen la 14. juli frem klimapakken «Fit for 55», med tiltak for å nå målet om å kutte utslippene med 55 prosent innen 2030 (fra 1990-nivå). Innen 2050 skal EU være klimanøytral. Tiltakene innenfor energi, transport, arealbruk, bygninger og skattelegging er en operasjonalisering av EUs Green Deal. Spørsmålet melder seg: Kan overnasjonaliteten i EU, som er et redskap for markedsliberalisme og har vist seg å ødelegge miljøet, i stedet brukes til en drastisk og rettferdig klimaomstilling av det europeiske samfunnet?

Vi bør alle håpe at EU når klimapakken er ferdigbehandlet, som fort kan ta ett år eller to, vil lykkes med å redusere utslippene. EU utgjør en betydelig andel av de globale utslippene, og det vil være positivt for dynamikken i det internasjonale samarbeidet. Den nye klimapakken skjerper EUs politikk på flere områder, blant annet ved å stramme inn kvotesystemet som skal øke prisen på CO2.

Det er imidlertid flere forhold som tilsier at kommisjonens forslag er risikosport. Mens klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn hyller EU-forslaget, er kritikken fra europeisk miljøbevegelse knallhard. European Environmental Bureau (EEB), som er Europas største nettverk av medlemsbaserte miljøorganisasjoner deriblant Framtiden i våre hender, beskriver klimapakken som «uegnet og urettferdig» (pressemelding 14.07.21). EEB mener målene for fornybar energi og energieffektivisering er for svake, at kommisjonen holder døra på gløtt for kull, gass og olje, og at potensialet for hydrogen og trevirke blir kraftig overdrevet. Dessuten er EEB kritisk til at kostnadene flyttes fra industrien som forurenser til forbrukerne.

 

Mens utfasing av fossilbiler innen 2035 (der Norge allerede har et mål om 2025), hogstformer i skogbruket og karbontoll for blant annet jern, stål og aluminium har fått en del omtale i norske medier, har det vært mindre interesse for hvordan klimapakken virker inn på økonomisk fordeling. Virkemidlet er markedets prismekanismer. Det blir kvotehandel også om drivstoff til veitransport og energi til bygninger, som vil gi en mer direkte prisvirkning for befolkningen enn tidligere. Ikke bare utgjør disse kostnadsøkningene relativt sett mer for husholdninger med lav inntekt, som bruker en større andel av sine midler på brensel og transport. Fossilfrie kjøretøy og klimasmart oppvarming er heller ikke like tilgjengelig for alle. Selv om elbiler, solceller og varmepumper kan ha lave driftskostnader, er investeringskostnadene utenfor rekkevidden til mange med lav inntekt. Dermed vil en del av befolkningen være «fanget» i boliger eller biler som blir dyrere å bruke.

Omtrent ti prosent i Norge lever under den relative fattigdomsgrensen. Når man ser på EU/EØS-området som helhet blir forskjellene enorme, både innad og mellom land. En felles kvotepris slår ulikt ut om du er i Tyskland eller Bulgaria, med de laveste lønningene i EU.

Kommisjonen har foreslått et nytt fond som skal gi støtte til energieffektivisering, oppvarmingsløsninger, kjøling og kjøretøy. 25 prosent av kvoteinntektene fra transport og bygninger skal inn i fondet, og landene kan bidra med det samme. Bare en del av fondet skal gå til sosial utjevning, det skal også finansiere blant annet infrastruktur for ladepunkter. Kommisjonen ser ut til å ha undervurdert hvor kraftig de økonomiske forskjellene kan bli forsterket.

 

Green Deal og nå klimapakken utløser et endret råvarebehov for EU. For eksempel bruker både elbiler og kjøretøy på hydrogen mer mineraler enn tradisjonelle bensin- og dieselbiler. Budskapet fra EU er at råvareforsyningen må sikres for enhver pris, og i september 2020 etablerte EU European Raw Materials Alliance (ERMA). EU bruker mineralforbruket i Green Deal for å rettferdiggjøre økt utvinning av naturressurser både i og utenfor Europa. Handlingsplanen for kritiske råvarer sier for eksempel at EU vil øke etterspørselen etter batterikomponenten Litium 57 ganger innen 2050.

EU ønsker å kontrollere forsyningskjedene fra begynnelse til slutt. Gruveaktivitetene får store konsekvenser for natur og samfunn også utenfor EUs grenser. Friends of the Earth Europe har påpekt at EU allerede forbruker mer enn sin andel av verdens mineraler og metaller, og mener EU er ute på et «desperat plyndringstokt» (pressemelding 04.09.20).

Den nye klimapakken viser problemet med å legge Norge inn under EUs felles politikk, slik Solberg-regjeringen har gått i bresjen for. Selv om store deler av pakken er forbedringer av eksisterende regler, som Norge uansett kunne innført, er andre deler problematisk. Enten det gjelder fare for utflagging av industri med det foreslåtte regimet for karbontoll eller å bli trukket inn i EUs «grønne» imperialisme.

Artikkelen er opprinnelig trykt i Klassekampen 31. juli 2021.

Stort bilde i toppen: Faksimile fra Klassekampens spalte "Orientering" lørdag 31. juli 2021.

reLATERT

Se alle arrangementer

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Regjeringen ønsker å overkjøre landbruket og miljøet

08. jan. 2025

Vi ønsker en avtale som kommer folk og klima til gode - ikke en som bare tjener snevre økonomiske interesser.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Et varsko for Norge – EU tilsidesetter Green Deals miljøkrav på grunn av høye energipriser 

19. nov. 2024

Norge må derfor etablere egen politikk på klima- og miljøområdet utenfor EU, utenfor EØS, tilpasset norske forhold, og der vi samarbeider internasjonalt gjennom bilaterale avtaler. 

Et nei til EU for klima og miljøet

28. okt. 2024

Verden må gjennom store endringer for å ta vare på naturen og klimaet. Klimapolitikken må forankres i folkelig støtte og medbestemmelse for at vi skal få til endringene.

Strømkrisa

15. okt. 2024

Strøm

Utbyggernes fortelling

23. sep. 2024

EUs fornybardirektiv skriver utbyggerinteressenes fortelling. Da er det ikke rart at NHO lar seg rive med.

Energifattigdom

08. aug. 2024

EUs energimarked forsterker forskjeller og skaper klima-urettferdighet.

Når naturen taper

30. juli 2024

EUs nye lov om naturrestaurering oppfyller ikke de internasjonale forpliktelsene i naturavtalen fra Montreal.

Naturens nei

01. juli 2024

EUs nye femårsstrategi viser hvorfor miljøargumentene mot EU er styrket siden 1994.