Nei, NRK. Nei til EUs ACER-søksmål handler ikke om å «sabotere EØS-avtalen»

Når NRK omsider nevner søksmålet Nei til EU har reist mot staten, velger Nyhetsmorgen å gi en forvrengt og feilaktig framstilling av hva saken dreier seg om.

I stedet for å spørre Nei til EU hva som ligger bak søksmålet mot staten som er til behandling i Høyesterett, velger NRK Nyhetsmorgen å intervjue redaktør Kjetil Kolsrud i Rett24, et nettsted for jurister.

Fram til nå har NRK vært fullstendig taus om den øverste domstolens behandling av denne historiske rettssaka. Kolsrud får uimotsagt hevde at formålet er å «sabotere EØS-avtalen» og at et gjennomslag for Nei til EU ville bety at hver minste rettsakt fra EU ville kreve stortingsbehandling etter Grunnloven § 115 og dens krav om tre fjerdedels flertall.

En jurist som Kolsrud bør vite at dette er påstander som bare kan karakteriseres med uttrykk som ikke sømmer seg for rettslærde. Et utall rettsakter fra EU er uproblematiske og blir inntatt i EØS-avtalen gjennom en såkalt hurtigprosedyre. Andre rettsakter er av såkalt lite inngripende karakter og vedtas med alminnelig flertall.

– Gir et helt forvrengt bilde, sier Nei til EUs advokat Kjell Brygfjeld (t.v.)

Nei til EUs advokat Kjell Brygfjeld er både «overrasket og skuffet» over at NRK, når de først omtaler saken, gir et helt forvrengt bilde både av de faktiske omstendighetene og sakens rettslige problemstilling. 

I ACER-saken handler det om å avstå myndighet til EØS-tilsynet ESA på det mest samfunnsviktige området av alle, nemlig betingelser for tilgangen til vår egen fornybare elektriske kraft. All nasjonal politisk kontroll forsvinner når et eget forvaltningsorgan, Reguleringsmyndigheten for energi (RME), ikke svarer til eller kan motta instrukser fra norske myndigheter. RME har bare to sjefer: ESA og energibyrået ACER. Dette er en så alvorlig og inngripende myndighetsoverføring at Nei til EU mener et gyldig stortingsvedtak krever tre fjerdedels flertall, i medhold av Grunnloven § 115.

Rettssaken rokker ikke ved EØS-avtalen

Rettssaken rokker overhodet ikke ved EØS-avtalen som sådan. Søksmålet fra Nei til EU innebærer snarere et forsvar av forutsetningene fra den gang avtalen ble vedtatt i 1992. Da ble Stortinget forsikret om at «…partenes interne beslutningsprosess ikke kreves endret som følge av Avtalen».

Gjennom ACER-tilslutninga er Norges interne beslutningsprosesser på energiområdet lagt i hendene på et RME som er fristilt fra norsk politisk styring og forvaltning. Dette er svært inngripende overfor norsk forvaltning og en politisk styringsrett gitt av folket til storting og regjering, ikke til ACER og ESA.

NRK har til nå konsekvent fortidd forhandlingene i ACER-søksmålet i Norges høyeste rettsinstans. Når NRK endelig finner å omtale søksmålet, lar de en redaktør uimotsagt forvrenge kjerna i søksmålet, uten å spørre Nei til EU eller våre advokater om hva det hele handler om.

Vi forstår godt at denne redaksjonelle tilnærminga fra landets allmennkringkaster har utløst en klagestorm til Kringkastingsrådet.

reLATERT

Se alle arrangementer

Tid for handling: Ta tilbake kontroll på krafta

02. des. 2024

Vi ønsker å reise full oppmerksomhet om forvaltningen av kraftressursene og norsk kraftpolitikk inn mot stortingsvalget 2025 under parolen ‘Krafta er vår – ta tilbake demokratisk kontroll over strømprisene’.

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!

19. nov. 2024

Norge må bruke reservasjonsretten i EØS mot EUs fornybardirektiv og resten av EUs fjerde energimarkedspakke. 

– Eldring-utvalget vil knytte Norge stadig tettere til EU

14. nov. 2024

I høringsmøtet om EØS-utredningen 13. november var Nei til EU-leder Einar Frogner kritisk til at Eldring-utvalget ønsker en raskere innføring av EU-tilpasninger i EØS-avtalen, og dermed knytte Norge stadig tettere til EU.

Er SV fremdeles mot EØS?

30. okt. 2024

Det foreslåtte standpunktet er politisk krevende og pedagogisk uholdbart. Hvis målet er å å få også EØS-skeptikernes og -tvilernes stemme ved stortingsvalget 2025.

Fornybardirektivet på 1-2-3

24. okt. 2024

EU presser på for at Norge skal innføre fornybardirektivet i EØS-avtalen. Se videoen med Morten Harper her!

Brev fra Brussel

14. okt. 2024

EU-kommisjonen omtaler seg selv som en nøytral «vokter av traktatene». Om Fru Justitia er blind, er det bare på ett øye.

560 underskrifter på 24 timer

24. sep. 2024

Det manglet ikke på engasjement da Telemark Nei til EU sto på stand under Dyrsku’n og samlet inn underskrifter for veto mot Fornybardirektivet.

Utbyggernes fortelling

23. sep. 2024

EUs fornybardirektiv skriver utbyggerinteressenes fortelling. Da er det ikke rart at NHO lar seg rive med.

Fornybardirektivet og folkestyre

13. sep. 2024

Hva blir igjen av kommunal sjølråderett om vindkraft om fornybardirektivet vedtas inn i EØS?

Energidepartementet har et forklaringsproblem

27. aug. 2024

Det er paradoksalt at departementet forespeiler at Norge kan få unntak for ambisjonene som er direktivets hovedhensikt, skriver Einar Frogner og Ole Kristian Setnes i Nei til EU.

Energifattigdom

08. aug. 2024

EUs energimarked forsterker forskjeller og skaper klima-urettferdighet.

Når naturen taper

30. juli 2024

EUs nye lov om naturrestaurering oppfyller ikke de internasjonale forpliktelsene i naturavtalen fra Montreal.