Nei til EUs landsmøte 8.–10. november 2024.

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!

Norge må bruke reservasjonsretten i EØS mot EUs fornybardirektiv og resten av EUs fjerde energimarkedspakke. 

EU-kommisær Kadri Simson har forsøkt å presse Norge til å innføre Fornybardirektivet, samt fire andre forordninger og tre direktiver i EUs fjerde energipakke. Fornybardirektivet vil endre de norske beslutningsprosessene om å bygge landvind og vil svekke lokaldemokratiet. 

Norge har siden 1906 hatt lave strømpriser for folk og industri som et viktig konkurransefortrinn. Det koster kun 12 øre å produsere en kilowattime strøm i Norge. EUs tredje og fjerde energimarkedspakker med sine direktiver og forordninger, har som mål å skape et konkurransebasert indre marked i EU, der EU bestemmer. Vi må ha politisk kontroll med krafta av hensyn til næringsliv og folk i vinter-Norge. Kraft er viktig infrastruktur som må vekk fra et børsbasert strømmarked. 

I det utenlandskablene til Tyskland og Storbritannia ble tatt i bruk i 2021, begynte strømprisene å skyte i været. Ekstra ille ble det i sørlige Norge da importsmitten for alvor slo inn. Dette setter arbeidsplasser i fare i Sør-Norge. Gjennom at Norge er underlagt EUs energibyrå ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators), forhindrer EUs energipakker at Norge kan regulere eksport og import av hensyn til pris. Sverige ble nektet av ACER i 2022 å regulere strømeksport av hensyn til høye priser i henhold til fjerde energipakke. 

Elmarkedsforordningen i fjerde energimarkedspakke fastsetter at det skal stilles kraft til rådighet for minst 70 % av kapasiteten i utenlandskablene. Det betyr minst 35 % av all norsk strømproduksjon. 

Tredje energimarkedspakke tvang Norge til å opprette Reguleringsmyndigheten for Energi (RME) uavhengig fra nasjonale myndigheter. ACER fatter vedtak, og sender vedtak til ESA, som sender endelig vedtak til RME, der norske folkevalgte mister all innflytelse. 

Den reviderte elektrisitetsforordningen utvider retten ESA har til å ilegge bøter. I tillegg har Reguleringsmyndigheten for energi (RME) en bøteleggingsmyndighet. 

EU krever at Norge skal være en råvareleverandør. Norsk industris viktigste konkurransefortrinn med strømpriser basert på kostpluss-prinsippet, er i ferd med å gå tapt, og erstattes av EUs mål om et konkurransebasert marked. Der er det EU som bestemmer – ikke Norge, der vi kan stemme på politikere som vil ha strøm som infrastruktur, med politisk kontroll. Vi krever at EUs fjerde energimarkedspakke avvises, og blir behandlet som en suverenitetsavståelse etter Grunnloven § 115, med krav om kvalifisert flertall. 

Norge må bruke reservasjonsretten i EØS mot EUs fornybardirektiv og resten av EUs fjerde energimarkedspakke. 

Stort bilde i toppen: Nei til EUs landsmøte 8.–10. november 2024. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.

Seminar og fanemarkering i regi av Industriaksjonen

01. april 2025

Oslo 26. mars 2025. Kort oppsummering av Toril Mongstad, fylkesleiar Hordaland Nei til EU.